نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در نشست «انجمن جاده ابریشم» در تفلیس طرحی برای بازگشایی راه‌های تجاری از طریق ارمنستان موسوم به «چهارراه صلح» ارائه داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” روز گذشته نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان برای حضور در چهارمین نشست «انجمن جاده ابریشم» به تفلیس پایتخت گرجستان سفر کرد.

وی در فرودگاه تفلیس مورد استقبال ایراکلی کارسلادزه وزیر توسعه منطقه‌ای و زیرساخت گرجستان قرار گرفت.

پاشینیان در این نشست با تاکید بر قرارگیری ارمنستان بر سر راه‌های تجاری، درباره این موضوع که جایگاه مواصلاتی ارمنستان در طی سی سال گذشته بلااستفاده مانده است اظهار تأسف کرد. وی با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و ارمنستان توسط یکدیگر و پایان دادن به ادعاهای ارضی توسعه طلبانه نسبت به قلمرو یکدیگر عنوان کرد که امنیت و سهولت جاده‌های تجاری در ارمنستان با استفاده از نیروی مخصوص تأمین خواهد شد و کشورهای همسایه می‌توانند به طور مساوی از این جاده‌ها بهره مند شده و از امنیت افراد، کالاها و غیره کاملا مطمئن باشند.

نخست وزیران جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و مونته‌نگرو در این نشست حضور داشتند.

از جمله نکات قابل توجه این نشست، استفاده از لفظ غلط «خلیج» برای اشاره به خلیج فارس و عدم هرگونه اشاره به قره‌باغ در نقشه منتشره توسط نخست وزیری ارمنستان است. همچنین آرم و لوگوی طرح پیشنهادی ارمنستان شباهت بسیار زیادی به آرم شرکت خودروسازی سایپا دارد! شاید بد نباشد شرکت سایپا هم مطالبه ای در این خصوص از پاشینیان داشته باشد!

طرح و نقشه پیشنهادی ارمنستان در حالی مطرح می‌شود که اخیرا مقامات رسمی جمهوری آذربایجان از توافق با ایران برای بازگشایی مسیری امن با نام پیشنهادی “کریدور ارس” برای اتصال جمهوری آذربایجان و منطقه نخجوان از طریق خاک ایران خبر داده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد ایروان چندان از این اتفاق راضی نباشد و تلاش می‌کند تا با ارائه چنین طرح‌هایی به هر صورت ممکن جایگاه بر باد رفته‌ی خود را در منطقه قفقاز بازیابی کند.

طرح پیشنهادی جمهوری ارمنستان برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی و مسیرهای منتهی به این کشور
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.