در ۲۱مین روز از نبردها، ارتش اسرائیل در سحرگاه و ساعات ابتدایی روز جمعه، اقدام به انجام عملیات نفوذ دریایی در ساحل شهر رفح در جنوب نوار غزه کرد. این حمله با هوشیاری و مقابله نیروهای کتائب القسام در ساحل رفح روبرو شد و نیروهای صهیونیست پس از یک درگیری ناموفق ناچار به رها کردن تسلیحات و مهمات خود شدند و با کمک پشتیبانی هوایی از این منطقه عقب نشینی کردند.

محور حمله در سواحل رفح

از غروب و ساعات پایانی روز جمعه، ارتش رژیم اسرائیل عملیات زمینی خود را علیه نواره غزه آغاز کرد. همزمان با تحرکات و حمله زمینی نظامیان اسرائیلی به نوار غزه، حملات هوایی نیز شدت گرفت و مناطق مختلف نوار غزه، خصوصا شهر غزه و اطراف آن آماج حملات سنگین و بی‌سابقه رژیم اسرائیل قرار گرفت. رژیم اسرائیل علاوه بر استفاده از بمبهای سنگین از بمبهای فسفری و آتش‌زا نیز برای هدف قرار دادن غزه استفاده میکند.

در پی این حمله، جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای خواستار بسیج عمومی مردم کرانه باختری و قدس اشغالی و سرزمین‌های ۱۹۴۸ و فلسطینی‌های خارج برای حمایت از غزه و توقف حملات جنایتکارانه و نسل‌کشی در غزه شد.

تمرکز اصلی حملات زمینی اسرائیل معطوف به مناطق شرقی البریج در مرکز غزه و منطقه بیت حانون در شمال غزه است. گفته میشود مبارزان فلسطینی در محور بیت حانون با دستکم ۶ موشک هدایت شونده ضدتانک از خودروها و زرهی‌های رژیم اسرائیل پذیرایی کردند. حملات در محور البریج هم سنگین گزارش میشود. تا زمان نگارش این متن، مبارزان فلسطینی تمامی حملات زمینی اسرائیل را دفع کرده اند و نیروهای اسرائیلی موفق به ورود به عمق نوار غزه نشده اند.

از میزان تلفات زرهی و انسانی رژیم اسرائیل و همچنین مبارزان فلسطینی اطلاعاتی در دسترس نیست. از بعدظهر جمعه تقریبا تمامی خطوط ارتباطی و اینترنت نوار غزه قطع شده است و دستیبابی به اطلاعات قابل تایید دشوار است.

همچنین اخباری از انجام حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن علیه مواضع رژیم اشغالگر در جنوب فلسطین در منطقه ایلات وجود دارد. رژیم اسرائیل نیز امروز یک ویدیوی ادعایی از رهگیری و انهدام یک پهپاد یمنی در دریای سرخ منتشر کرد. با این وجود اخبار حملات پهپادی و موشکی یمن علیه اسرائیل فعلا قابل تایید نمی‌باشد.

در جبهه شمالی، درگیریها مانند روزهای گذشته به‌صورت حملات توپخانه ای و موشکی و راکتی پیگیری شد. حزب الله در چندین نوبت مواضع نیروهای اشغالگر اسرائیلی را با توپخانه و موشکهای ضد زره مورد هدف قرار داد. ارتش رژیم اسرائیل نیز با استفاده از توپخانه و جنگنده در چندین نوبت روستاها و مناطق مرزی جنوب لبنان را مورد هدف قرار داد.

در خصوص میزان تلفات جنگ، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه تا این لحظه به بیش از ۷۳۲۶ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان هم به بیش از ۱۸۰۰۰ نفر رسیده است. تعداد شهدای کرانه باختری نیز به ۱۰۳ نفر افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از وضعیت نظامی در غزه و شمال فلسطین، ۴ آبان ۱۴۰۲

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.