بررسی نقش مقاومت عراق در نبرد فعلی منطقه

سه شنبه 9 آبان 1402 - 08:27
https://iswnews.com/?p=107572

گروه‌های مقاومت عراق بعد از آغاز نبرد مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، یک اتاق عملیات مشترک جهت پشتیبانی از عملیات طوفان الاقصی تشکیل دادند؛ این موضوع نشان می‌دهد که در صورت گسترش میدان نبرد، محور مقاومت تحت سیستم فرماندهی یکپارچه عمل می‌کند و در دفاع از سایر اعضای محور سکوت نخواهد کرد.

چند روز پس از شروع جنگ میان مقاومت فلسطین و اسرائیل و شدت یافتن درگیری‌ها، گروه‌های مقاومت عراق یک اتاق عملیات مشترک موسوم به مقاومت اسلامی عراق با هدف پشتیبانی از عملیات طوفان الاقصی تشکیل دادند. مقاومت اسلامی عراق در ابتدای حملات خود، مواضع تروریست‌های آمریکایی در فرودگاه الحریر واقع در اربیل و پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار عراق را مورد هدف قرار داد.

در گام دوم و همزمان با افزایش درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، دامنه این حملات نیز گسترش یافت و مقاومت عراق، پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه التنف واقع در استان حمص، خراب الجیر و الشدادی واقع در استان حسکه سوریه را مورد هدف قرار دادند. حجم حملات به اندازه ای بود که آمریکا مجبور شد به تعدادی از تلفات خود اعتراف کند. بر اساس اعتراف سنتکام، ۲۴ نظامی آمریکایی در نتیجه حملات اخیر محور مقاومت به پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق و سوریه زخمی شدند.

اگرچه برخی از تحلیلگران به شدت و نوع این حملات انتقاد دارند اما هدف اصلی از این حملات، افزایش تلفات دشمن نیست. یکی از اصلی‌ترین اهداف این عملیات‌ها، برهم زدن تعادل ادراکی آمریکا و افزایش فشارها بر نیروهای پشتیبان اسرائیل در منطقه است. اتاق فرماندهی محور مقاومت که بر موضوع حضور نیروهای ناتو در جنگ اوکراین و نقش ویژه آنها در مدیریت نبرد با روسیه اشراف کامل دارند، اکنون به خوبی می‌داند که باید چه برنامه‌هایی را در مقابله با نیروهای سنتکام و سایر نیروهای پشتیبان اسرائیل طرح‌ریزی و اجرا نماید.

مقاومت عراق با انجام این دست از حملات به غربی‌ها هشدار می‌دهد که در صورت گسترش میدان نبرد و تشدید درگیری‌ها، محور مقاومت تحت سیستم فرماندهی یکپارچه عمل خواهد کرد و در دفاع از سایر اعضای محور مقاومت دست بسته نخواهد بود. بررسی حملات علیه اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه نشان می‌دهد که این حملات متناسب با شدت و نوع درگیری‌ها در منطقه، به صورت گام‌به‌گام و تصاعدی افزایش خواهد یافت.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.