سقوط یکی از موشک های انصارالله در خاک اردن (تصاویر)

چهارشنبه 10 آبان 1402 - 21:53
https://iswnews.com/?p=107787
سقوط موشک کروز انصارالله در جنوب اردن

بنا بر اظهارات ساکنان مناطق جنوبی اردن، یکی از موشک‌های یمنی در جریان سومین عملیات انصارالله در ۹ آبان ماه علیه مواضع اسرائیل در منطقه المدوره سقوط کرده است.

طبق بررسی های تحولات جهان اسلام، این موشک از نوع موشک کروز قدس ۳ انصارالله یمن است که دارای برد ۱۷۰۰ کیلومتری می‌باشد.

فاصله محل سقوط موشک در منطقه الدوره واقع در جنوب اردن تا مناطق شمالی استان صعده حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است. این موشک قطعا از مسیر غیرمستقیمی خود را به منطقه الدوره رسانده است، بنابراین حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر دیگر به این فاصله اضافه می‌شود. بنابراین می‌توان عنوان نمود که هدف نهایی حمله باید در فاصله نزدیکی به محل سقوط موشک (منطقه المدوره) باشد. مهمترین مکان در این محدوده، فرودگاه بین المللی ایلان و آساف رامون (ETM) و یا شهر ایلات در فاصله حدودی ۱۰۰ کیلومتر با منطقه المدوره است.

بیشتر بخوانید: حمله انصارالله یمن به مواضع ارتش اسرائیل در منطقه ایلات (ویدیو)

نکته مهم در این حمله موشکی استفاده از فضای عربستان و اردن برای حمله به اسرائیل، به جای دریا است. در اینجا موشک قدس ۳ تمام مساحت عربستان را پیموده و بدون اینکه شناسایی شود وارد اردن شده و در بیابان های جنوبی این کشور سقوط کرده است.

در تصاویر منتشر شده نشانه ای از برخورد ترکش یا انفجار بخشی از موشک، دیده نمی شود. بنابراین گمانه زنی درباره انهدام موشک یمنی توسط سامانه‌های پدافندی منتفی است و نقص فنی و یا اتمام سوخت موشک به دلیل طی مسیر بیشتر از محدوده برد، احتمال بیشتری دارد.

استفاده نکردن از مسیر دریای سرخ برای اجرای این حمله نیز به دلیل وجود ناوگان دریایی آمریکا در شمال این دریا بوده است. با عبور موشک از عوارض مختلف زمینی امکان شناسایی آن توسط آواکس‌ها نیز به شدت کاهش می یابد و عملا شناسایی موشک کروز قدس ۳ برای آمریکا، عربستان، اردن و اسرائیل در منطقه ایلات ممکن نبوده است. البته شانس اسرائیل و آمریکا برای دفع حملات زمانی که موشک در نزدیکی حریم هوایی فلسطین اشغالی باشد، بیشتر خواهد شد، چرا که تجهیزات راداری و سامانه های پدافندی متعددی در این منطقه وجود دارد.

با توجه به بیانیه نیروهای مسلح یمن، حملات موشکی و پهپادی آنها علیه اسرائیل همچنان ادامه خواهد داشت. این حملات، به ویژه حملاتی که با موشک‌های کروز انجام می‌شود، خطری جدی برای زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و احتمال اصابت آنها به اهدافی در اسرائیل بیشتر از موشک های بالستیک ذوالفقار و پهپادهای انتحاری صماد ۴ است.

بیشتر بخوانید: انصارالله ویدیو و تصاویر تعدادی از حملات موشکی و پهپادی به سرزمین‌های اشغالی را منتشر کرد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.