تحولات آسیای میانه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲

سه شنبه 16 آبان 1402 - 12:36
https://iswnews.com/?p=108382

هیئت حکومتی طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان طی سفری رسمی به تهران، با وزرای خارجه، کشور، نیرو و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و پیرامون موضوعات مختلفی گفتگو و تبادل نظر کرد.

افغانستان:
۱- تخار:
در ۶ آبان ماه، بر اثر انفجار بمب در نزدیکی پاسگاه مسلحین طالبان در منطقه کهنه بازار شهر تالقان، چند نفر از مسلحین طالبان زخمی شدند.

۲- قندوز:
در ۶ آبان ماه، نیروهای گروه سپاهیان گمنام افغانستان یک نفر از مسلحین طالبان به نام قاری عتیق الله را در خیابان فیض آباد شهر قندوز ترور کردند.

۳- بغلان:
– در ۸ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی افغانستان علیه فرماندهی امنیتی طالبان در شهرستان جلگه، سه نفر از مسلحین طالبان از جمله قاری حقنواز گجر، فرمانده امنیتی طالبان در شهرستان جلگه کشته و زخمی شدند.
– در ۱۰ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی افغانستان با بمب دستی به ورودی اداره اطلاعات طالبان در شهر پلخمری، چهار نفر از مسلحین طالبان از جمله قاری محب الله مشهور به مولوی حنظله، مدیر نظامی اداره اطلاعات طالبان در بغلان کشته شدند.

۴- پروان:
در ۹ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه پاسگاه مسلحین طالبان در شهرستان سید خیلی، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.‌

۵- بلخ:
در ۱۰ آبان ماه، بر اثر درگیری مسلحین اداره اطلاعات طالبان و افراد ناشناس سه نفر از جمله فرمانده نیروهای احمد مسعود در شمال افغانستان، کشته شدند.‌ نیروهای احمد مسعود با انتشار بیانیه‌ای افراد کشته شده را غیرنظامی توصیف کرده‌اند.

۶- کابل:
– در ۱۱ آبان ماه، شورای علمای شیعه افغانستان طی نشستی در منطقه سوم شهر کابل، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه را شدیداً محکوم کردند. این شورا با تأکید بر توقف نسل کشی در غزه، کشتار غیرنظامیان در این باریکه را جنایت ضد بشری خوانده و‌ از کشور های اسلامی خواست تا موضع جدی و واحد در قبال نسل‌کشی مردم فلسطین اشغالی اتخاذ کنند.
– در ۱۵ آبان ماه، شیخ عبدالحکیم حقانی، دادستان کل حکومت طالبان با انتشار بیانیه‌ای حملات زمینی و هوایی رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه را به‌شدت محکوم کرده و آن را نقض حقوق بشر توصیف کرد.

۷- ننگرهار:
در ۱۴ آبان ماه، افراد مسلح ناشناس احتمالاً داعش، قاری فضل امین، یکی از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان (TTP) را شهر جلال آباد ترور کردند. قاری فضل امین در گذشته عضویت گروه تروریستی لشکر اسلام را نیز داشته است.

۸- کنر:
در ۱۵ آبان ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه یک مخفیگاه داعش در منطقه توت تنگی در شهرستان سوکَی، سه عضو داعش از جمله قاری محمد گل مشهور به اسامه، فرمانده نظامی داعش برای شهرستان های نرنگ و سوکی کشته شدند.

۹- در ۱۴ آبان ماه، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در جریان سفر به تهران، پایتخت ایران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. طی این دیدار وزیر خارجه ایران بر کمک کردن برای عبور افغانستان از شرایط کنونی، سنجیدن تدبیر مناسب برای حل موضوعات و مشکلات مهاجرین و تأمین حقابه ایران از رود هیرمند تأکید کرد. ملا برادر نیز در این دیدار گفت: “افغانستان علاقمند است روابط تجاری خارجی خود را از مسیرهای ترانزیتی ایران افزایش دهد و از ظرفیت‌های بندر چابهار و بندرعباس برای صادرات و واردات خود استفاده بیشتری نماید. ایران سال‌هاست که از مهاجران افغانستان سخاوتمندانه میزبانی می‌کند و ما از صمیم قلب قدردان جمهوری اسلامی ایران هستیم”.

۱۰- در ۱۴ آبان ماه، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان و علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و پیرامون بهبود و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، مدیریت آب و مسائل تجاری میان دو کشور گفت‌وگو کردند. ملا برادر در این دیدار بر مبارزه علیه تروریسم تأکید کرده و با اشاره به امنیت مرزها اطمینان داد که افغانستان تهدیدی برای هیچ یک از همسایگانش نخواهد بود.

۱۱- در ۱۴ آبان ماه، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان و هیئت همراه با احمد وحیدی وزیر کشور و علی اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران نیز دیدار کردند. موضوعات حقابه ایران، احداث خط آهن چابهار به استان های نیمروز، هلمند و قندهار، تحصیل دانشجویان افغان، اتصال ایران به چین از طریق افغانستان و اتصال ازبکستان به ایران از مسیر افغانستان از جمله موضوعات مهم مظرح شده در این دیدارها بوده است.

۱۲- در ۱۴ آبان ماه، خلیل احمد محمود بهسودوال، رئیس دانشگاه ننگرهار و مولوی فضل هادی احمد، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه کشور در ولایت ننگرهار با عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه‌ طباطبائی ایران دیدار و پیرامون گسترش همکاری های مشترک علمی و تبادل پژوهشگر و دانشجو گفت‌وگو کردند. عبدالله معتمدی در این دیدار گفته است: “دو کشور ایران و افغانستان به دلیل زبان مشترک، مذهب و ارتباط همسایگی که با هم دارند همواره شرایط مناسبی برای تعامل و همکاری دارند، به ویژه ارتباط علمی در سال‌های اخیر سبب شده تا دو کشور بتوانند از ظرفیت‌های دانشگاهی هم استفاده کنند”.

۱۳- در ۱۵ آبان ماه، شیر محمد عباس کریمی ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان طی نشستی تحت نام “جهانی توسعه آینده اقتصادی افغانستان” ضمن هشدار به پاکستان به علت برخورد نادرست این کشور با مهاجرین افغان گفت: “اسلام آباد باید با مهاجرین افغان رفتار مناسب انجام دهد و افغان‌ها را ناگزیر به عکس العمل در برابر عمل شان نکنند. عکس‌العمل افغان‌ها در تاریخ ثبت شده و اکنون افغانستان از نیروی قوی دفاعی و اسلحه فراوان برخوردار است”.

ازبکستان:
۱- در ۱۴ آبان ماه، وزارت خزانه داری آمریکا یک شرکت ازبکستانی به نام ام ویژن (Mvision) را به اتهام توسعه و مونتاژ پهپادها و حمایت از ارتش روسیه در جنگ با اوکراین، تحریم کرد. شرکت ام ویژن متهم به تأمین تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی برای ارتش روسیه می باشد.

تاجیکستان:
۱- در ۱۴ آبان ماه، ولید بن عبدالرحمن الرشیدان، سفیر عربستان سعودی در تاجیکستان، طی نشست خبری اعلام کرد که پادشاهی سعودی ۱۰۰ میلیون دلار وام بلاعوض را برای تاجیکستان اهدا کرده است. این پول قرار است برای ساخت نیروگاه برق آبی راغون سرمایه گذاری شود.

پاکستان:
۱- خیبر پختونخوا:
– در ۱۴ آبان ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پایگاه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه تیراه والی در ناحیه خیبر ایجنسی، دو نفر از جمله یک افسر ارشد کشته و هفت سرباز پاکستانی زخمی شدند.

– در ۱۵ آبان ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) علیه یک شرکت سوخت مربوط به دولت پاکستان در منطقه دیره اسماعیل خان در ناحیه وزیرستان شمالی، پنج سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.