نشست فوری سران کشورهای اسلامی و عربی برای فلسطین

شنبه 20 آبان 1402 - 16:31
https://iswnews.com/?p=108745

نشست سران کشورهای اسلامی و عربی پیرامون آخرین تحولات فلسطین در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سخنرانی آغازین نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ فلسطین در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی گفت: “ما جنگ وحشیانه علیه برادران فلسطینی خود را رد می کنیم. ما خواستار توقف فوری عملیات نظامی و آزادی اسرا و نجات آنها هستیم. ما خواستار همکاری با دیگر کشورها برای رفع محاصره و ارسال کمک های بشردوستانه و امدادی به غزه هستیم. پایان اشغال، محاصره و شهرک سازی و دستیابی ملت فلسطین به حقوق مشروع خود و ایجاد کشوری مستقل با پایتختی بیت المقدس شرقی، تنها راه دستیابی به امنیت، صلح و ثبات در منطقه است.”

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره تحولات اخیر فلسطین گفت: “اسرائیل نسل‌کشی بی‌سابقه‌ای را علیه ملت فلسطین راه انداخته و از تمامی خطوط قرمز عبور کرده است. حملات آنها موجب شهادت و مجروحیت بیش از ۴۰ هزار نفر فلسطینی از جمله زنان و کودکان شده است. اسرائیل و حامیانش مسئول قتل عام زنان و کودکان فلسطینی در این جنگ هستند. حمایت آمریکا از اسرائیل عامل اصلی عدم دستیابی به راه حلی سیاسی برای این بحران است. نوار غزه بخشی از دولت فلسطین است و راه حل سیاسی باید جامع باشد. ما هیچ راهکار امنیتی و نظامی را نمی‌پذیریم، چرا که همه این راهکارها شکست خورده است. از شورای امنیت می‌خواهیم با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد موافقت کند. ما آماده برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان در سراسر فلسطین از جمله قدس هستیم.”

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر با تاکید بر جلوگیری از کوچ اجباری فلسطینی ها به مصر خاطر نشان کرد: “ما خواستار توقف فوری و بی قید و شرط جنگ و ممانعت از کوچ اجباری فلسطینی‌ها به خارج از سرزمین خودشان هستیم. عدم توقف جنگ در غزه ممکن است به گسترش جنگ و وقوع یک جنگ منطقه‌ای منتهی شود.”

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز با محکومیت جنایات اسرائیل در قبال فلسطینی ها گفت: “هرکس در برابر ظلم سکوت کند، به همان اندازه در آن ظلم شریک خواهد بود. آمریکا و غرب مدعی حقوق بشر هستند اما متاسفانه در برابر اقدامات اسرائیل حقوق بشر را از یاد برده‌اند. اسرائیل باید به خاطر جنایات ضدبشری در غزه توسط شورای حقوق بشر و دیوان کیفری بین‌المللی مجازات شود. ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه بدون توقف باید ادامه داشته باشد و سوخت برای بیمارستان‌ها هم باید ارسال شود. غزه به دلیل نبود کمک‌های بشردوستانه شبیه یک جهنم شده است. تاکید می‌کنیم که قدس خط قرمز ماست.”

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز سخنرانی خود را با سلام بر غزه و فلسطین و مقاومت سرافراز فلسطین و لبنان آغاز کرد و گفت: “امروز یک روز تاریخی برای دفاع از مسجد الاقصی است. ما می‌خواهیم تصمیمی تاریخی و قاطع در مورد آنچه در سرزمین‌های فلسطینی می‌گذرد، اتخاذ کنیم. آمریکا در جنایات اسرائیل شریک جرم است. آمریکایی‌ها رژیم صهیونیستی را بر جان هزاران مظلوم ترجیح می‌دهند و آنها را به ارتکاب جنایت علیه مظلومین تشویق می‌کنند. امروز همه باید تصمیم بگیرند که در کدام طرف بایستند.”

رئیس جمهور ایران با اشاره به نقش مخرب آمریکا گفت: “بدترین نقش در جنگ غزه، نقش آمریکاست. آمریکا عملا به نفع اسرائیل وارد جنگ شده است و روزانه محموله های تسلیحاتی زیادی را به اسرائیل ارسال می‌کند. امیدوارم جلسه امروز ما به صدور قطعنامه ای به نفع ملت فلسطین منجر شود. ما باید فورا خواستار خروج رژیم صهیونیستی از غزه شویم. ما باید خواستار آتش بس و رفع همه جانبه محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاه رفح بدون محدودیت و قید و شرط شویم. همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی باید امنیت فلسطینی‌ها را در سرزمین های اشغالی تامین کنند. تجارت و همکاری با رژیم صهیونیستی و واردات کالاهای اسرائیلی باید تحریم شود. ما خواستار تشکیل دادگاه بین المللی برای صهیونیست ها و آمریکایی های دست اندرکار در کشتار غزه هستیم.

رئیس جمهور ایران در پایان سخنرانی خود با اشاره به راهکار مهم مقاومت افزود: “کشورهای اسلامی باید مردم فلسطین را مسلح کنند. راهکار پایدار این بحران، ایجاد کشور فلسطین از دریا تا رودخانه است. گذشت زمان به نفع نیست و باید با اسرائیل مقابله کرد و تنها راه حل مقاومت است. به ملت مقاوم فلسطین درود می فرستیم و دستان مقاومت را می بوسیم. مسلمانان آنچه را که اتفاق می‌افتد برای خود شرم آور می‌دانند و اگر نشست امروز ما نتیجه‌ای نداشته باشد، موجب ناامیدی امت اسلامی می‌شود. لازم است که توجه شما را به برنامه هسته ای اسرائیل جلب کنیم. تنها رژیم آپارتاید جهان که بنی آدم را حیوان ِانسان نما می‌خوانَد، و حتی کشتن کودکان را مشروع می‌داند، علیرغم برنامه‌های پنهان توسعه تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی، تحت نظارت هیچ نهاد بین المللی قرار ندارد و در برابر چشمان جهانیان، مردم بی‌دفاع و تحت اشغال را به حمله با بمب اتمی تهدید می‌کند! چه هزینه‌ای باید پرداخت شود و چه فاجعه‌ای باید رخ بدهد تا کشورها نسبت به این خطر هوشیار شوند.”

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز غزه را تجسم موضوع فلسطین و بیان آشکار رنج مردم آن دانست و گفت: “غزه بخشی از یک کل است و تجاوزات اخیر ریشه در ۷۵ سال جنایت صهیونیستها دارد. ۳۲ سال است که صلح شکست خورده و تنها نتیجه آن تهاجمی تر شدن رژیم دشمن و ناعادلانه تر، ظالمانه تر و بدتر شدن وضعیت فلسطین بوده است. اگر ابزار واقعی برای فشار نداریم، هر قدمی که برداریم یا سخنانی که ایراد کنیم معنایی نخواهد داشت. نرمش بیشتر اعراب مساوی است با خشونت و قتل عام بیشتر صهیونیستها علیه ما. مقاومت شجاعانه فلسطین واقعیت جدیدی را در منطقه ما تحمیل کرد و با ابزارهای سیاسی‌ای که در اختیار داریم می‌توانیم معادلات را تغییر دهیم.”

در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض بر لزوم شکست محاصره نوار غزه و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه تاکید شد. این کشورها همچنین از شورای امنیت خواستند تا قطعنامه‌ای فوری در محکومیت تخریب وحشیانه بیمارستان‌های نوار غزه، ممانعت از ورود دارو، غذا و سوخت، قطع برق و آب و خدمات اولیه از جمله خدمات ارتباطی و اینترنتی به عنوان مجازات دسته جمعی که جنایت جنگی مطابق با قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، تصویب کند.

پی نوشت: همان طور که قابل پیش بینی بود از کشورهای وابسته عربی و حکامی که در جنایت علیه مردم فلسطین، یمن و سوریه و… با کشورهای غربی به ویژه آمریکا شراکت دارند، انتظاری بیش از این نمی رفت. نشست ریاض نمایشی بی حاصلی بود که تصمیم گیری برای اعمال فشار بر رژیم اسرائیل و کمک به مظلومین فلسطینی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داد! شورایی که اعضای آن تاکنون چند بار برای برقراری آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه در نوار غزه تلاش کردند اما با وتوی آمریکا و کشورهای اروپایی در این امر ناکام مانده اند.

جالب است بدانید که محمد البخیتی، استاندار ذمار و عضو دفتر سیاسی انصارالله شب گذشته در پیامی نتیجه این نشست را پیش بینی کرده بود. متن پیام وی به شرح زیر است:

«نشست فردا سران کشورهای عربی چگونه به پایان می‌رسد؟
آیا مداخله نظامی برای نجات غزه اعلام خواهد شد؟
آیا تحریم اقتصادی کشورهای متجاوز اعلام خواهد شد؟
آیا روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع خواهند کرد؟
قطعا خیر! مشکل این است که یمنی که برای نجات غزه مداخله نظامی کرده است، اجازه شرکت در نشست فردا را ندارد. عجیب تر اینکه که نشست سران عرب در سال ۲۰۱۵ میلادی از تجاوزات و محاصره یمن به نفع اسرائیل حمایت کرد. مصیبت بارتر این است که کشورهای متجاوز چهارگانه که به یمن حمله می کنند، همان هایی هستند که امروز از تجاوز به غزه حمایت می کنند و یکی از آنها میزبان نشست فرداست.

حقیقتی که مردمان عرب باید آن را بدانند این است که مأموریت اتحادیه عرب دیگر آزادی فلسطین نیست، بلکه حمله به هر کشور عربی است که برای آزادسازی فلسطین تلاش می‌کند. اگر کسی آن را اتحادیه کشورهای عبری بنامد حق دارد! الحمدلله ما از این مصیبت نجات پیدا کردیم.»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. amir یکشنبه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

    خدا یار و یاور مردم مظلوم یمن و سوریه لبنان و عراق فلسطین باشه و چه زیبا محمد البخیتی، استاندار ذمار و عضو دفتر سیاسی انصارالله نتیجه پیش بینی کرده بود از مشتی خائن (ال سعود ، اردن ، ترکیه ، و تشکیلات خود گردان) انتظاری بیش از این نمی رفت

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.