پرداخت زکات داعشی‌ها با رمزارز

شنبه 27 آبان 1402 - 10:39
https://iswnews.com/?p=109220

برخی از هواداران گروه تروریستی داعش زکات خود را به صورت رمز ارز مونرو از طریق QR تعیین شده در برخی فضاهای مجازی متعلق به داعش پرداخت می‌کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” گروهی از طرفداران گروه تروریستی داعش در یکی از فضاهای مجازی متعلق به این گروه نسبت به پرداخت زکات واجب خود به صورت رمز ارز و از طریق QR تعیین شده در آن سایت پرسش‌هایی را از دست‌اندر کاران سایت مطرح کردند.

در پاسخ این پرسش یکی از اعضای داعش امکان پرداخت زکات واجب از طریق رمز ارز به سایت‌های متعلق به داعش را جایز شمرده، و اظهار داشت که مسئولان سایت زکات شما را به دست مجاهدان خواهند رساند.

این گروه از هواخواهان داعش به دلیل اینکه باور دارند فقرای شهر و دیار خودشان دچار برخی “نواقض الاسلام”ـی هستند که از سوی محمد بن عبدالوهاب تعیین شده‌اند،از دادن زکات مال خود به مستمندان شهر و کشور خود امتناع می‌ورزند و اصرار دارند زکات مال خود را به دست دواعش برسانند.

لازم به ذکر است که داعش در اوج فعالیت خود از چهارده دیوان برخوردار بود که یکی از این دیوان‌ها، دیوان زکات نام داشت. وظیفه این دیوان گرفتن زکات مال کسانی بود که پرداختن زکات بر ایشان واجب می‌شد. این دیوان همچنین توزیع مبالغ زکات در میان فقرا را بر عهده داشت. پس از اینکه داعش تمام زمین‌های متصرفه خود را از دست داد، بیشتر دیوان‌هایش از جمله دیوان زکات نیز تعطیل شدند.

داعش در اوج فعالیت خود در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۰ میلیون دلار از اموال زکات را در سوریه و عراق توزیع کرد.

خبرگزاری اعماق در یک اینفوگرافیک که در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد اظهار داشت که داعش مبلغ ۱۵.۴ میلیون دلار را در عراق و مبلغ ۱۴.۲ میلیون دلار را در سوریه توزیع کرده‌است.

در این بین سهم ولایت نینوی (موصل) از توزیع زکات ۱۲ میلیون دلار براورد شد که با فاصله زیادی از دیگر ولایت‌های داعش قرار داشت. دیوان زکات همچنین مبلغ ۲.۱ میلیون دلار را در ولایت الانبار و مبلغ ۷۳۰ هزار دلار را در ولایت صلاح الدین و مبلغ ۵۳۰ هزار دلار را در ولایت کرکوک توزیع کرد.

میزان زکات توزیعی بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در سوریه نیز به شرح ذیل می‌باشد:

نزدیک به ۶ میلیون دلار در ولایت حلب، ۵.۱ میلون دلار در ولایت رقه و ۲.۳ میلیون دلار در ولایت الخیر (دیرالزور)، ۳۴۰ هزار دلار در ولایت حمص و ۲۲۰ هزار دلار در ولایت حماه، و ۸۰ هزار دلار در ولایت البرکه (حسکه) و ۶۰ هزار دلار در ولایت دمشق.

گفتنی است که ولایت غرب آفریقای داعش با توجه به اینکه امروزه به صورت نسبی بر برخی روستاهای شمال شرق نیجریه و حوزه دریاچه چاد تسلط دارد، دیوان زکات خود را به راه انداخته و از مردم زکات گرفته و این زکات را توزیع می‌کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.