تحولات قفقاز؛ ۲۸ آبان ۱۴۰۲

یکشنبه 28 آبان 1402 - 00:15
https://iswnews.com/?p=109261

بررسی آخرین اخبار و تحولات میدانی در منطقه قره باغ

– رسانه‌های آذربایجانی به نقل از روزنامه اسرائیلی یدوت آهورنوت در ۲۶ آبان ماه ادعا کردند یک شهروند ایرانی به نام م.ح.حسین‌زاده که قصد داشته به سفارت رژیم صهیونیستی در باکو حمله کند دستگیر شده است. با این حال منابع خبری رسمی در جمهوری آذربایجان در این باره اطلاعاتی منتشر نکرده اند.

– در ادامه بازگشت آوارگان قره‌باغی، ۳۲۵ خانواده آذربایجانی شامل ۱۲۴۵ نفر پس از سالها آوارگی در ۲۵ آبان ماه به شهرستان لاچین و روستاهای تابعه بازگشتند.

– در ۲۴ آبان ماه الهام‌ علی‌اف طی نامه‌ای خطاب به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در کرانه باختری از برنامه دولت آذربایجان برای احداث یک مدرسه در کرانه باختری خبر داد. جمهوری آذربایجان یکی از بزرگترین فروشندگان نفت به اسرائیل است.

– در ۲۴ آبان ماه مهربان علیوا همسر رئیس جمهور آذربایجان و معاون رئیس جمهور این کشور طی پیامی نسبت به تحولات فلسطین اظهار نگرانی کرد. محتوای این پیام ناظر به توقف خشونت‌های جنگی است.

– در ۲۲ آبان ماه الهام علی‌اف با پیا کائوما رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا دیدار و گفتگو کرد. گفتگوی دو طرف حول محور مسائل پیش رو و عادی سازی روابط میان باکو و ایروان انجام شد. کائوما در ۲۶ آبان ماه با نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان نیز دیدار کرد.

– الهام علی‌اف در ۱۸ آبان ماه در حاشیه نشست سازمان اکو با ابراهیم رئیسی دیدار کرد. در این دیدار که با حضور وزرای نیروی دو طرف برگزار شد، در رابطه با همکاری‌های صنعتی سخن به میان آمد. از جمله توافقات این دیدار، اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان است.

– در ۱۷ آبان ماه ساختمان فرمانداری شهرستان لاچین به طور نمادین افتتاح شد.

– وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در ۲۰ آبان از خنثی سازی ۱۴۰ مین زمینی دیگر در قره‌باغ خبر داد. بر اساس اطلاعات منتشره حدود ۵۲۷ هکتار از اراضی آزاد شده در ماه اخیر پاکسازی شده است.

– در ۱۶ آبان ماه حکم نهایی دادگاه واقف خاچاطوریان اعلام شده و او به جرم دست داشتن در قتل عام روستای مئشه‌لی شهرستان خوجالی به ۱۵ سال زندان محکوم شد. خاچاطوریان در تمام جلسات دادگاه اصرار داشت که در آن واقعه حضور نداشته است. با توجه به اوضاع وخیم جسمانی وی، احتمال دارد که وی با پادرمیانی نهادهای بین‌المللی زودتر از موعد آزاد شده و یا در مقابل خواسته دیگری معامله شود. در غیر این صورت احتمال اینکه خاچاطوریان بتواند دوران حبس خود را زنده بگذراند بسیار اندک است.

– صلحبانان روسی یک پست بازرسی دیگر در نزدیکی شوشا را در تاریخ ۱۲ آبان ماه جمع آوری کردند.

– بخش مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایراموف در ۲۸ آبان ماه با یکدیگر به‌صورت تلفنی صحبت کرده‌اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.