جانشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران از قطعی شدن ورود بالگرد هجومی میل۲۸، جنگنده سوخو۳۵ و هواپیمای آموزشی یاک۱۳۰ به ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سردار سیدمهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از قطعی شدن ورود بالگرد هجومی میل۲۸، جنگنده سوخو۳۵ و هواپیمای آموزشی یاک۱۳۰ به سازمان رزم نیروهای مسلح ایران خبر داد.

سردار فرحی با اعلام این خبر گفت: در حوزه هوایی، ورود هواپیمای آموزشی یاک۱۳۰، جنگنده سوخو۳۵ و بالگرد میل۲۸ به کشور قطعی شده است و فرآیند آن در حال انجام است. سال گذشته نظام نوآوری دفاعی توسط وزیر دفاع ابلاغ شد و این ابلاغ خیلی اثربخش بود اما به این معنا نیست که ما در همه حوزه‌ها به بالاترین فناوری رسیده‌ایم؛ در برخی حوزه‌ها جزو چند کشور برتر هستیم و در برخی حوزه‌ها مسیر بلوغ را طی می‌کنیم، در این مسیر باید برای تکمیل توان دفاعی علاوه بر توسعه توانمندی‌های درون‌زا از راه‌های میانبر نیز استفاده کنیم که یکی از این حوزه‌ها، حوزه فناوری هوایی است.

وی افزود: در حوزه بالگرد ما قابلیت‌های خوبی داریم به همین دلیل از لحاظ کمیت در منطقه برترین هستیم اما ارتقای کیفی بالگردها در دستور کار قرار گرفته است. در این حوزه ده‌ها پروژه تعریف شده است که برخی از آنها مانند پرواز در شب،‌ ارتقای سامانه‌های اویونیک و سامانه‌های موشکی انجام شده است. امروز شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) با وضعیت سی سال گذشته خود بسیار متفاوت است و فکر می‌کنم نیروهای مسلح از فرآیندی که در این مجموعه طی می‌شود، راضی هستند.

شایان ذکر است ‌جنگنده آموزشی رزمی یاک ۱۳۰ یک جنگنده دو سرنشینه سبک مادون صوت با هدف اولیه آموزشی و توان محدود رزمی است. این جنگنده که با نام Yakovlev Yak-130 در روسیه شناخته میشود در سازمان ناتو Mitten نام گذاری شده است. هدف اصلی از طراحی و ساخت Yak-130 توسعه یک هواپیمای آموزشی برای تربیت خلبانان جنگنده های نسل ۴ و ۵ است.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: ‌جنگنده آموزشی رزمی یاک-۱۳۰

جنگنده Sukhoi Su-35 با نام ناتو Flanker-E یک جنگنده نسل چهارم++ چندمنظوره برتری هوایی اَبَرمانورپذیر، طراحی شده توسط شرکت سوخو و ساخته شده توسط شرکت KnAAPO روسیه است. این جنگنده تا پیش از ورود جنگنده سوخو-۵۷ به خدمت در سال ۲۰۲۰، به‌عنوان پیشرفته‌ترین جنگنده روسیه محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: جنگنده چندمنظوره سوخو-۳۵

بالگرد Mi-28 نیز با نامگذاری ناتو “Havoc” از سال ۱۹۸۲ توسط شرکت بالگردسازی میل مسکو (Mil Moscow Helicopter Plant) تولید می‌شود. این بالگرد با الگو برداری از Mi-24 ساخته شده است. بالگردهای Mi-28 در انهدام اهداف مختلف در جنگ اوکراین، کارنامه قابل قبولی برای خود رقم زدند.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: بالگرد نظامی Mi-28N

جمهوری اسلامی ایران بزرگترین ناوگان بالگردی را از نظر تعداد در منطقه غرب آسیا دارا است و با ورود بالگردهای روسیه به این ناوگان و همچنین تسلیح بالگردهای وارداتی به موشک‌های داخلی هوا پایه نظیر الماس، قائم ۱۱۴ و…، توان عملیاتی ناوگان بالگردی ایران افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.