هشدار رئیس شورای عالی سیاسی یمن به آمریکا

پنجشنبه 9 آذر 1402 - 12:22
https://iswnews.com/?p=110177

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در جرسان سخنرانی به مناسبت سالگرد پایان اشغال یمن توسط انگلیس به آمریکا نسبت به تنش آفرینی در یمن و منطقه غرب آسیا هشدار داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنرانی به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد خروج آخرین سرباز انگلیسی از عدن در ۳۰ نوامبر ۱۹۶۷ میلادی خواستار تغییر رویه آمریکا در قبال یمن و گفت: “از واشنگتن می‌خواهم که در رفتار خصمانه خود در قبال یمن تغییر اساسی ایجاد کند، زیرا این رفتار در راستای صلح در منطقه نیست و نسبت به هرگونه تداوم یا تشدید تنش به آنها هشدار می‌دهم. هر تشدید تنشی از سوی آمریکا ما را از مواضع اصولی خود در قبال فلسطین منصرف نمی‌کند و هر اقدامی که به منافع مردم ما لطمه بزند به منزله اعلان جنگ خواهد بود و بر این اساس با آن رفتار خواهیم کرد.”

وی خطاب به رهبران ائتلاف سعودی نیز گفت: “ما راه مهمی را در مسیر صلح طی کرده ایم و هیچ توجیهی برای عدم مشارکت عملی در اقدامات اعتمادساز به ویژه در جنبه های انسانی و اقتصادی وجود ندارد. من نسبت به گوش دادن به حرفهای بازرگانان جنگ هشدار می‌دهم و خواستار برنامه‌ریزی مراحل اجرایی و شروع رسیدگی به پرونده تبادل اسرا و رفع محدودیت‌ها در بنادر و فرودگاه‌های یمن هستم. من خواستار گام های عملی برای اجرای هر چه سریعتر عقب نشینی از سرزمین‌ها و آب‌هایمان هستم و بر آمادگی خود نسبت به کل رویکردهایی که با هدف رسیدگی به تاثیرات تجاوز انجام می‌شود، تاکید می‌کنیم.”

لازم به ذکر است که اشغال جنوب یمن توسط انگلیس از سال ۱۸۳۹ میلادی آغاز شد و با اعتراضات شدید مردم یمن به حضور اشغالگران انگلیسی از ۱۰ دسامبر ۱۹۶۳ میلادی به چالش کشیده شد. قیام یمنی ها علیه انگلیس در سال ۱۹۶۷ به اوج خود رسید و در نهایت در ۳۰ نوامبر با خروج آخرین سرباز انگلیسی پایان یافت و منجر به پایه گذاری جمهوری مستقل یمن در سالهای بعدتر شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.