در سوم آذر ماه حوالی ساعت ۰۴:۰۰ بامداد انبار شرکت تکنوپارک که در محل کارخانه نساجی سابق تاشکند قرار دارد، آتش گرفت. به دلیل وجود مواد قابل اشتعال در انبار، این آتش‌سوزی گسترش زیادی یافت به‌گونه‌ای که دود ناشی از آن از بیشتر نقاط تاشکند قابل مشاهده بود. این آتش‌سوزی، تلفات جانی به‌همراه نداشت.

شرکت “تکنوپارک” با مشارکت و همکاری اسرائیل ایجاد شده و مدیریت میشود و انباری که آتش گرفت متعلق به اسرائیل است. در رسانه‌های ازبکستان اینطور گزارش شده است که این یک آتش سوزی معمولی و بدون هیچ گونه انگیزه ضد اسرائیلی بوده است. اما برخی منابع ادعا میکنند که این آتش سوزی عمدی بوده و افرادی که این آتش سوزی را ایجاد کرده اند هنوز شناسایی نشده اند و پلیس در جست و جوی آنها است.

ویدیویی از آتش سوزی انبار تکنوپارک – ۱

ویدیویی از آتش سوزی انبار تکنوپارک – ۲

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که چندی پیش در ۲ آبان ماه نیز نیروهای امنیتی ازبکستان دو نفر از جمله یک تبعه ازبک و یک تبعه قرقیز را به اتهام برنامه ریزی برای حمله به سفارت و نهادهای رژیم صهیونیستی در شهر تاشکند بازداشت کرده بودند. افراد بازداشت شده قصد داشتند با هدف حمایت از مردم فلسطین در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، به نهادهای وابسته به اسرائیل در شهر تاشکند حمله کنند. پس از این حادثه، وضعیت در مراکز اسرائیلی در ازبکستان از جمله سفارت رژیم صهیونیستی در شهر تاشکند، شدیدا متشنج و امنیتی شده است و بسیاری از برنامه‌ها و رویدادهای مراکز مذکور به دلایل امنیتی لغو شده است.

لازم به ذکر است در اواخر آبان نیز حملاتی مشابه در کشور قزاقزستان علیه رژیم اسرائیل گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: حمله به دو مرکز اسرائیلی در قزاقستان؛ بازداشت ۶ نفر از جمله ۲ شهروند تاجیک

به‌صورت کلی، پس از آغاز جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم غزه، جو ضد صهیونیستی در آسیای میانه به‌شدت افزایش پیدا کرده است. این موضوع موجب نگرانی رژیم اسرائیل شده است و زنگ خطر را برای اسرائیل که چندین سال است تلاش میکند دامنه نفوذ خود را در آسیای میانه گسترش دهد به صدا در آورده است.

از این رو، اخیرا زهویت بن هیلل سفیر رژیم صهیونیستی در ازبکستان و تاجیکستان، ادوین یابو سفیر رژیم در قزاقستان و قرقیزستان و جورج دیک در آذربایجان، پیام مشترکی را با هدف مظلوم‌نمایی و فریب افکار عمومی خطاب به مردم آسیای مرکزی و قفقاز منتشر کردند.

لازم به ذکر است، فعالیتهای ضد اسرائیلی در حالی در آسیای میانه صورت می‌گیرد که هرگونه تحرکات ضد صهیونیستی در کشورهای مذکور توسط دولت مرکزی سرکوب می‌شود و مردم حق برپایی هیچ‌گونه تجمعات اعتراضی به جنایات رژیم اسرائیل را ندارند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.