تحولات یمن، ۱۲ آذر ۱۴۰۲

یکشنبه 12 آذر 1402 - 11:45
https://iswnews.com/?p=110326

سخنگوی ارتش اسرائیل ادعای رسانه های عربی درباره حمله هوایی جنگنده های این رژیم به صنعا را تکذیب کرد.

۱- صنعا:
– اخبار مبنی بر حمله هوایی جنگنده‌های ناشناس به شهر صنعا در ۹ آذر ماه صحت ندارد. این حادثه ناشی از انفجار بمب های باقیمانده از حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی در سالهای گذشته بوده و انفجار آن باعث آتش سوزی در مراتع جبل عطان شده است. دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که ارتش این رژیم هیچ ارتباطی با آتش سوزی اخیر در صنعا نداشته است.

پس از وقوع آتش سوزی در مراتع شهر صنعا، برخی رسانه‌های تابع ائتلاف سعودی مدعی شدند که جنگنده‌های اسرائیلی مراکز ساخت پهپاد انصارالله در صنعا را مورد حمله قرار داده‌اند. این ادعا علاوه بر تکذیب مقامات انصارالله، با تکذیب سخنگوی ارتش اسرائیل نیز همراه شد.

– در ۱۱ آذر ماه، نیروی هوایی ارتش یمن در ادامه تعمیر و راه اندازی جنگنده‌های خود، یک فروند جنگنده میگ ۲۹ را نیز به پرواز درآورد. ارتش یمن پس از وقوع جنگ و تهاجم ائتلاف سعودی، ۲۵ فروند جنگنده میگ ۲۹ از نوع SMT و UBT در اختیار داشته است و مشخص نیست چند فروند از این جنگنده‌ها در حال حاضر سالم مانده و قابلیت پرواز و اجرای عملیات هوایی را دارا هستند.

دانش نظامی: جنگنده چند منظوره میگ-۲۹

۲- صعده:
– در ۱۱ آذر ماه، بر اثر تیراندازی نظامیان ائتلاف سعودی به سمت غیرنظامیان یمنی در منطقه مرزی الرقو در مدیریت منبه، یک نفر به شهادت رسید.
– در ۱۲ آذر ماه، پهپادهای ائتلاف سعودی منطقه آل علی در مدیریت رازح را بمباران کردند.

۳- مارب:
در ۱۱ آذر ماه، در پی درگیری مسلحین قبال دهم و مسلحین حزب اصلاح در جاده العبر به سمت گذرگاه الودیعه، یکی از مسلحین قبایل کشته شد. این درگیری پس از آن رخ داد که قبایل دهم خواستار آزادی دو تن از جوانان خود از زندان‌های گروه‌های تابع ائتلاف سعودی شدند.

۴- رسانه‌های صهیونیستی: سیطره دوستان یمنی ما که تحت حمایت عربستان و امارات قرار دارند، بر سواحل باب المندب نتایجی خوبی برای ما ندارد چرا که حوثی‌ها (انصارالله) موشک‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند هر کشتی‌ای را که از دریای سرخ و خلیج عدن می‌گذرد را هدف قرار دهد.

بیشتر بخوانید: سفر طارق صالح به جیبوتی؛ دولت مستعفی یمن به ناوگان دریایی اسرائیل کمک می‌کند

۵- در ۹ آذر ماه، مقامات آمریکایی مدعی شدند که ناوشکن یو اس اس کارنی ارتش این کشور یک فروند پهپاد ارتش یمن را دریای سرخ ساقط کرده است.

۶- در ۱۰ آذر ماه، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در راستای اجرای دستورات سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله و انقلاب یمن و در پاسخ به مطالبات مردم بزرگ یمن و دعوت آزادگان امت عربی و اسلامی به مقاومت، برای از سرگیری حملات علیه رژیم صهیونیستی آمادگی دارند. وی همچنین تاکید کرد، در صورتی که اسرائیل حملات به غزه را مجددا آغاز کند، نیروهای مسلح یمن در گسترش عملیات نظامی خود علیه آنها از خشکی و دریا دریغ نخواهند کرد و همچنان به توقیف و مسدودسازی مسیر کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ ادامه می‌دهند.

۷- در ۹ آذرماه، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، با حضور در محل سفارت یمن در تهران، با ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر این کشور دیدار کرده و از مواضع یمن در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین قدردانی کرد. امیرعبداللهیان مواضع یمن در حمایت از فلسطین را نمونه‌ای عالی از حمایت یک کشور عربی- اسلامی از فلسطین دانست.

۸- در ۱۰ آذر ماه، برخی رسانه‌های عربی مدعی مقابله ناوگان دریایی ارتش آمریکا با موشک های کروز و پهپادهای انتحاری ارتش یمن در شمال دریای سرخ شدند.

۹- محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در واکنش به حضور اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی در نشست امارات: “میزبانی امارات از رئیس رژیم دشمن صهیونیستی، به لحاظ سیاسی و اخلاقی محکوم است و تشویقی برای ادامه جنایات وحشیانه دشمن علیه مردم غزه است. فضای بشردوستانه آلوده به جنایات اسرائیل و کسانی است که آن را تشویق، حمایت و کمک می‌کنند و این همان چیزی است که مستلزم برگزاری نشست برای مقابله با آن است.”

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.