میزان حملات ولایت شرق آسیای داعش در مناطق جنوبی فیلیپین در طول ماه‌های اخیر افزایش یافته است. در این گزارش جزئیات حملات ولایت شرق آسیای داعش در یک سال اخیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

داعش در یک سال اخیر تقریبا ۱۹ عملیات را در مناطق مختلف سه استان جنوبی لاناو دل سور (Lanao del Sur) با تعداد چهار عملیات، ماگیندانااو (Maguindanao) با تعداد ۱۳ عملیات و لانااو دل نورتی (Lanao del Norte) با تعداد دو عملیات انجام داده‌ است. این استان‌ها در نوار غربی جزیره مسلمان نشین میندانائو در جنوب فیلیپین واقع شده‌اند.

در ذیل به جزئیات عملیات‌های داعش در جنوب فیلیپین می‌پردازیم:

استان لاناو دل سور:
– عناصر داعش در کمینی که علیه یک گشتی ارتش فیلیپین در تاریخ یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ در شهرک ماروگونگ (Marogong) در استان لاناو دل سور (Lanao del sur) اجرا کردند یک تن از نیروهای ارتش فیلیپین را کشته و سه قبضه تفنگ و یک موتورسیکلت را به غنیمت بردند.

– هفته نامه النبأ وابسته به داعش در شماره ۳۸۷ خود که در ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ منتشر کرد از یورش نیروهای ارتش فیلیپین به مخفی‌گاه‌های داعش در جنوب فیلیپین و کشته شدن چند تن از سربازان فیلیپینی در ماه فروردین ۱۴۰۲ خبر داد.

طبق این گزارش در هفته‌های نخست فروردین ماه ۱۴۰۲ ارتش فیلیپین یورش همه جانبه‌ای را علیه عناصر داعش در مناطق جنگلی لیگواسان (Ligawasan) واقع در استان لاناو دل سور در جنوب فیلیپین ترتیب داد. این در حالی بود که عناصر داعش از آن منطقه خارج شده بودند و چند مین نیز در زمین کاشته بودند که طی آن چند تن از سربازان ارتش فیلیپین زخمی شدند.

– منابع خبری داعش در روز جمعه ۱۴ مهر ماه از مورد هدف قرار دادن یک نیروی پلیس فیلیپین در شهر ماراوی (Marawi) در استان لاناو دل سور خبر دادند. در این حمله نیروی پلیس کشته شد و موتورسیکلتش به غنیمت عناصر داعش درآمد.

– منابع خبری داعش در روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه از انفجار یک بمب در تجمع دینی مسیحیان شهر ماراوی در استان لاناو دل سور خبر دادند. در این انفجار تعدادی کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

استان ماگیندانااو:
– عناصر داعش در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به تجمع شبه نظامیان وابسته به جبهه آزادیبخش اسلامی مورو در روستای تویان در استان ماگیندانااو (Maguindanao) حمله کردند.

– دواعش در روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه کمینی را علیه یک گشتی پلیس فیلیپین در شهرک شریف اگواک (Shariff Aguak) در ماگیندانااو در جنوب فیلیپین اجرا کرده و شش تن از نیروهای پلیس فیلیپین را کشته و زخمی کردند. منابع محلی اعلام کردند که در این درگیری دو تن از نیروهای پلیس کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

– مسلحین داعش در روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه به یک گشتی پلیس فیلیپین در نزدیکی روستای تویان در منطقه ماگیندانااو حمله کرده و چند تن از ایشان را کشته و زخمی کردند.

– منابع خبری داعش در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه از انفجار یک بمب علیه دو تن از مسئولان محلی وابسته به دولت فیلیپین در منطقه شریف سیدنا (Shariff Saydona) در منطقه ماگیندانااو واقع در جنوب فیلیپین خبر دادند. در این حمله یکی از دو مسئول کشته و دیگری زخمی شد.

– دواعش در روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه با گشت ارتش فیلیپین در روستای گانتا (Ganta) در منطقه ماگیندانااو درگیر شده و یک تن از نیروهای ارتش را کشته و پنج تن دیگر را زخمی کردند.

– عناصر داعش در روز دوشنبه ۶ شهریور ماه به پاسگاه پلیس فیلیپین در شهرک (Bagatin) واقع در منطقه ماگیندانااو حمله کرده و چهار تن از نیروهای پلیس را زخمی کردند.

– دواعش در روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه یک نفر را در روستای (Linantangan) در منطقه شریف سیدنا در ماگیندانااو به اتهام جاسوسی برای دولت فیلیپین به ضرب گلوله کشتند.

– عناصر داعش در روز دوشنبه ۱۰ مهر ماه به به تجمع شبه نظامیان وابسته به جبهه آزادیبخش اسلامی مورو در روستای گانتا (Ganta) در منطقه ماگیندانااو حمله کرده و سه تن از ایشان را کشتند.

– دواعش در روز جمعه ۱۴ مهر ماه به تجمع شبه نظامیان وابسته به جبهه آزادیبخش اسلامی مورو در روستای گانتا در منطقه ماگیندانااو حمله کرده و دو تن از ایشان را کشتند.

– مسلحین داعش در روز سه شنبه ۲۵ مهر ماه با یک گشتی پیاده ارتش فیلیپین در نزدیکی روستای تویان در شهرک شریف اگواک درگیر شده و هفت تن از آن‌ها را کشته و زخمی کردند.

– عناصر داعش در روز جمعه ۱۹ آبان ماه در روستای توکانا لیبااو واقع در منطقه ماماساپانو (Mamasapano) در منطقه ماگیندانااو به تجمع شبه نظامیان وابسته به جبهه آزادیبخش اسلامی مورو یورش برده و چند تن از آن‌ها را کشته و زخمی کردند.

– دواعش در روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه به تجمع شبه نظامیان وابسته به جبهه آزادیبخش اسلامی مورو در روستای بیندیتن واقع در استان ماگیندانااو حمله کرده و مرکز آن‌ها را به آتش کشیدند.

– عناصر داعش در روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه یک نفر را به اتهام جاسوسی برای دولت فیلیپین در روستای دالگان (Dalgan) واقع در منطقه (Bagalungan) در استان ماگیندانااو کشتند.

استان لانااو دل نورتی:
– منابع خبری داعش در روز جمعه ۱۷ شهریور ماه از منفجر ساختن یک دکل انتقال برق در روستای بایتون در منطقه کوسواگان (Kauswagan) در استان لانااو دل نورتی (Lanao del Norte) خبر دادند. عناصر داعش همچنین در همان محل بمبی را علیه یگان مقابله با انفجار منفجر کرده که به کشته شدن یک تن انجامید.

– منابع خبری داعش در روز سه شنبه ۲۸ شهریور ماه از کشتن سه تن از مسیحیان فیلیپینی و زخمی کردن یک تن دیگر در منطقه کوسواگان در استان لانااو دل نورتی خبر دادند. 

لازم به ذکر است که در این عملیات‌ها تعدادی از افراد ارتش و پلیس فیلیپین و تعدادی نیز از اعضای جبهه آزادیبخش اسلامی مورو و همچنین تعدادی از مردم مسیحی کشته شدند.

گفتنی است که داعش در عملیات‌های خود اصل غافلگیری و حمله به مناطق مختلف را در دستور خود قرار داده است. از سویی به نظر می‌رسد که تمرکز داعش در جنوب فیلیپین پس از حمله همه جانبه ارتش فیلیپین از مناطق استان لاناو دل سور به مناطقه جنوبی تر استان ماگیندانااو منتقل شده باشد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.