تحولات سوریه، ۲۷ آذر ۱۴۰۲

دوشنبه 27 آذر 1402 - 15:09
https://iswnews.com/?p=111078

پس از افزایش حملات گروه‌های مقاومت علیه مواضع اشغالگران آمریکایی در استان‌های دیرالزور و حسکه، کاروان‌های ائتلاف آمریکایی طی روزهای اخیر در مناطق مختلف این دو استان با هدف جلوگیری از حملات و شناسایی عوامل مقاومت به گشت زنی پرداختند.

۱- حلب:
– در ۲۵ آذر ماه، بر اثر انفجار بمب در نزدیکی مسجد بلال در شهر عفرین، دو غیرنظامی زخمی شدند.
– در ۲۷ آذر ماه، مواضع مسلحین در شهرک تقاد هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.

۲- ادلب:
– در ۴ آذر ماه، مواضع مسلحین در روستای کنصفره، الباره و الفطیره واقع در جنوب ادلب هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.
ـ در ۱۰ آذر ماه، مواضع مسلحین در مناطق دیرسنبل و بنین واقع در استان ادلب هدف حمله توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.
ـ در ۲۷ آذر ماه، ارتش سوریه، مواضع مسلحین در معره النعسان را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد.
ـ در ۲۷ آذر ماه، مواضع مسلحین در روستای کنصفره و الفطیره واقع در جنوب ادلب هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.

۳- درعا:
– در ۲۱ آذر ماه، یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر کاروان نظامی روسی در اطراف منطقه المحجه منفجر شد. این حادثه تلفات جانی نداشته است.
– در ۲۵ آذر ماه، یک غیرنظامی توسط افراد مسلح ناشناس در منطقه المحجه ترور شدند.

۴- دیرالزور:
– در ۲ آذر ماه، مواضع ائتلاف آمریکایی در تاسیسات گازی کونکو هدف حمله راکتی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.
– در ۳ آذر ماه، مواضع نیروهای ائتلاف آمریکایی مستقر در میدان نفتی العمر هدف حمله‌ گروه‌های مقاومت قرار گرفت.
– در جریان عملیات نظامیان سوری علیه هسته‌های مخفی گروه تروریستی داعش در استان دیرالزور، ۴ تن از نیروهای دفاع وطنی سوریه بر اثر انفجار مین شهید و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.
– در ۶ آذر ماه، نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی، یکی از فرماندهان میدانی گروه تروریستی داعش در استان دیرالزور را بازداشت کردند.
– در ۷ آذر ماه، گروهی از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) با حضور نمایندگان ائتلاف آمریکایی با شیوخ قبیله العکیدات دیدار و در خصوص برخی مسائل گفتگو کردند.
– در ۱۸ آذر ماه، در نتیجه یورش تروریست‌های داعش به مواضع ارتش سوریه در اطراف شهر البوکمال، دستکم ۹ نظامی سوری به شهادت رسیدند.
– در ۱۷ آذر ماه، شهر هجین و چند منطقه دیگر از جمله بحره، غرانیج و ابوحمام در استان دیرالزور شاهد گشت‌زنی یک کاروان متعلق به ائتلاف آمریکایی بوده است.
– در ۲۰ آذر ماه، رسانه‌های گروه تروریستی داعش اعلام کردند که نیروهای این گروه در ۷ دسامبر (۱۶ آذر ماه)، یک دستگاه خودروی حامل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در منطقه الکسره واقع در غرب استان دیرالزور را با مسلسل مورد هدف قرار دادند که طی این عملیات، دستکم یک نفر زخمی شد.
– در ۲۷ آذر ماه، نیروهای ائتلاف آمریکایی در منطقه ابوحمام به گشت زنی پرداختند.

۵- حسکه:
– در ۱۰ آذر ماه، نیروهای ائتلاف آمریکایی در منطقه الشدادی به گشت زنی پرداختند.
– در ۱۰ آذر ماه، نیروهای ائتلاف آمریکایی اقدام به برگزاری مانور نظامی در منطقه تل بیدر واقع در استان حسکه کردند. در جریان این مانور، بالگردهای آمریکایی بر فراز منطقه تل بیدر به پرواز درآمدند.
– در ۱۲ آذر ماه، مقاومت اسلامی عراق، پایگاه نظامیان آمریکایی در روستای خراب الجیر واقع در پنج کیلومتری گذرگاه مرزی الیعروبیه در استان حسکه را هدف حمله راکتی قرار داد.
– در ۲۰ آذر ماه، مقاومت اسلامی عراق، نیروهای ائتلاف آمریکایی مستقر در پایگاه الشدادی واقع در استان حسکه سوریه را هدف حمله راکتی قرار داد.
– در ۲۰ آذر ماه، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) پس از حمله راکتی مقاومت اسلامی عراق به پایگاه ائتلاف آمریکایی در منطقه الشدادی واقع در استان حسکه، عملیاتی را با هدف شناسایی و کشف محل شلیک راکت‌ها آغاز کردند که در جریان این عملیات، محل شلیک راکت‌ها در نزدیکی روستای “عدله” واقع در جنوب الشدادی را کشف کردند.

۶- رقه:
در ۲۵ آذر ماه، عناصر داعش به یکی از مقرهای دفاع وطنی سوریه در صحرای الرصافه یورش بردند که طی آن درگیری شدیدی میان طرفین به وقوع پیوست. از تلفات جانی این درگیری جزئیاتی منتشر نشده است.

۷- دمشق:
– در ۵ آذر ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی با شلیک چند فروند موشک، فرودگاه دمشق را مورد حمله قرار دادند. این حمله منجر به آسیب دیدگی باند فرود و تعلیق پروازهای این فرودگاه شد.
– در ۲۶ آذر ماه، ارتش رژیم صهیونیستی از سمت جولان اشغالی سوریه، برخی نقاط را در حومه دمشق مورد هدف حمله هوایی قرار داد. سامانه های دفاع هوایی سوریه تعدادی از موشکها را رهگیری و منهدم کردند. این تجاوز منجر به مجروح شدن دو سرباز و خسارات مادی شد

۸- حمص:
در ۲۲ آذر ماه، پایگاه نظامی ارتش اشغالگر آمریکا در منطقه التنف هدف حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.

۹- مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) طی مصاحبه با المانیتور اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم منطقه ما به میدان نبرد بین آمریکا و گروه‌های مورد حمایت ایران تبدیل شود و موضع خود را به طرفین اعلام کرده‌ایم.

۱۰- در ۱۱ آذر ماه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی بیانیه‌ای از شهادت دو نفر از مستشاران ایرانی به نام های “محمدعلی عطایی شورچه” و “پناه تقی زاده” در حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به سوریه خبر داد.

۱۱- در ۱۶ آذر ماه، نیروهای مقاومت، چند فروند راکت به سوی جولان اشغالی شلیک کردند و ارتش اسرائیل در پاسخ به این حمله، اهدافی را در جنوب غرب دمشق و قنیطره هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد.

۱۲- یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با یک رسانه، از انجام ۹۷ حمله علیه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه توسط گروه‌های مقاومت خبر داد.

۱۳- ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان داشت که نظامیان روسیه از سوریه خارج نخواهند شد.

برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.