دانش نظامی: ناوچه ساعر ۶

شنبه 2 دی 1402 - 01:34
https://iswnews.com/?p=111239

ناوچه سبک ساعر ۶ پیشرفته‌ترین کشتی جنگی نیروی دریایی رژیم اسرائیل است که به سفارش این رژیم توسط شرکت کشتی‌سازی آلمانی TKMS ساخته شده است. تاکنون چهار فروند از ساعر کلاس-۶ برای نیروی دریایی رژیم اسرائیل ساخته شده است. با توجه به سیستم‌های موشکی به‌کار رفته در این کشتی، در واقع ساعر ۶ یک کشتی جنگی با مقاصد دفاعی است و از قدرت هجومی پایینی برخوردار است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، ارتش رژیم اسرائیل سفارش ساخت چهار فروند کشتی جنگی ساعر-۶ را به آلمان داد. هرچند که به‌طور عمومی در جهان این کشتی را به‌عنوان یک کشتی جنگی اسرائیلی می‌شناسند اما ساعر کلاس-۶ در آلمان توسط شرکت آلمانی ThyssenKrupp Marine Systems و بر اساس طراحی کشتی جنگی آلمانی کلاس براونشوایگ ساخته شده است. با این وجود برای تطبیق سیستم‌ها و موشک‌های اسرائیلی مانند باراک-۸ و سامانه دفاعی گنبد آهنین (نسخه دریایی) تغییراتی بر روی این ناوچه سبک صورت گرفته است و این بخش توسط اسرائیل انجام شده است. گفته میشود شرکت اسرائیلی البیت سیستم نیز مسئول طراحی و ساخت مجموعه‌های جنگ الکترونیک برای کشتی‌های ساعر ۶ است.

اولین ناوچه کلاس ساعر ۶ با اسم ماگن (Magen) در سال ۲۰۲۰ تحویل نیروی دریایی رژیم اسرائیل شد. سه ناوچه دیگر با اسامی اوز (OZ)، آتزماوت (Atzmaut) و نیتزاچون (Nitzachon) در طول سال ۲۰۲۱ تحویل شد اما توانایی عملیاتی نداشت. این چهار ناو تا سال ۲۰۲۳ پس از تکمیل بخش‌های مختلف ‌به‌صورت عملیاتی وارد خدمت ناوگان دریایی رژیم اسرائیل شدند. در حال حاضر این ناوچه‌های سبک (corvette) بزرگترین و مجهزترین کشتی های جنگی هستند که در خدمت نیروی دریایی رژیم اسرائیل قرار دارند.

لازم به ذکر است ناوچه‌های ساعر ۶ تکمیل کننده ناوچه‌های قدیمی سری ساعر ۵ خواهند بود. ناوچه‌های ساعر کلاس ۵ نیز در سالهای گذشته به سفارش رژیم اسرائیل در ایالات متحده آمریکا ساخته شده اند. ناوچه‌های ساعر ۶ از کشتی‌های جنگی ساعر ۵ بزرگتر هستند و موشک‌های بیشتری را حمل می‌کنند. همچنین سطح مقطع راداری ساعر ۶ کاهش یافته است.

طول ناوچه سبک ساعر-۶ ۹۰ متر است و عرض آن ۱۳/۲ متر و ارتفاعی معادل ۲۱/۵ متر دارد. همچنین وزن این ناوچه حدود ۲۰۰۰ تن است و بین ۷۰ تا ۸۰ خدمه دارد.

در بخش توپخانه، ناوچه‌های ساعر ۶ به یک توپ دریایی ۷۶ میلیمتری ایتالیایی اوتو ملارا و دو توپ ۲۵ میلیمتری کنترل از راه دور (ریموت) تایفون مسلح هستند. توپ اوتو ملارا می‌تواند با اهداف سطحی، کشتی‌های جنگی، اهداف هوایی و حتی موشک‌هایی که به سمت کشتی نزدیک می‌شوند درگیر شود.

توپ ۷۶ میلیمتری اوتو ملارا

در بخش سیستم‌های موشکی، ساعر ۶ به ۱۶ موشک پدافندی باراک-۸ نسخه LRAD با برد ۷۰ کیلومتر، ۴۰ موشک پدافندی گنبد آهنین نسخه دریایی، ۱۶ موشک ضد کشتی اسرائیلی گابریل مارک ۶ با برد ۴۰۰ کیلومتر یا آمریکایی هارپون بلاک ۲ با برد ۱۲۴ کیلومتر مجهز است. همچنین یک پرتابگر دوتایی موشک اسپایک- ای‌آر و دو پرتابگر اژدر ۳۲۴ میلی متری در این کشتی تعبیه شده است.

با توجه به سیستمهای موشکی تعبیه شده در این کشتی جنگی به خوبی می‌توان دریافت که ساعر ۶ یک ناوچه تدافعی است و بیشتر برای محافظت از سایر سکوهای دریایی و یا تاسیسات سرزمینی در برابر تهدیدات موشکی و هوایی مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو، این کشتی جنگی برای انجام وظایف گشت‌زنی دریایی برای حفاظت از سکوهای گازی، خطوط کشتی‌رانی و سایر دارایی‌های استراتژیک رژیم اسرائیل در دریای مدیترانه و دریای سرخ استفاده خواهد شد.

ناوچه سبک ساعر ۶ به یک نقطه فرود (هلی پد) و یک آشیانه برای یک هلیکوپتر دریایی چندمنظوره سیکورسکی اس‌اچ-۶۰ سیهاوک مجهز است.

در بخش پیشران، ناوچه‌های سبک ساعر ۶ از دو موتور دیزلی MTU 20V 1163 TB93 با قدرت ۹۹۲۴ اسب بخار و مجموعا ۱۹۸۴۸ اسب بخار بهره می‌برند. ساعر ۶ با کمک این موتورها به سرعتی معادل ۲۷ گره دریایی (۵۰ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد و میتواند تا ۴۰۰۰ مایل دریایی (۷۴۰۰ کیلومتر) پیمایش کند.

در بخش رادار، ساعر ۶ از یک رادار دریایی چهاروجهی آرایه اسکن الکترونیکی فعال MF-STAR استفاده میکند. این رادار در فرکانس باند S فعالیت میکند و قادر به ردیابی اهداف هوایی و سطحی و ارائه راهنمایی کنترل آتش است. این رادار از تکنیک‌های چند پرتویی و پالس داپلر و همچنین تکنیک‌های متقابل الکترونیکی قوی برای دستیابی و استخراج اهداف با سطح مقطع راداری پایین از محیط‌های پیچیده و شلوغ استفاده می‌کند. برد این رادار تا ۴۵۰ کیلومتر عنوان شده است.

رادار MF-STAR

مشخصات ناوچه سبک ساعر ۶:
نوع: ناوچه سبک
سازنده: آلمان (به سفارش رژیم اسرائیل)
تحویل اولین فروند: ۲۱ آبان ۱۳۹۹
خدمه: ۷۰ – ۸۰ نفر
طول: ۹۰ متر
عرض: ۱۳/۲ متر
ارتفاع: ۲۱/۵ متر
آبخور: ~ ۴ متر
وزن: ۲۰۰۰ تن
پیشران: ۲ × موتور دیزلی MTU 20V 1163 TB93 با قدرت ۹۹۲۴ اسب بخار (مجموعا ۱۹۸۴۸ اسب بخار)
برد: ۴۰۰۰ مایل دریایی (۷۴۰۰ کیلومتر)
سرعت: ۲۷ گره دریایی (۵۰ کیلومتر بر ساعت)
سیستم موشکی:
۱۶ × موشک پدافندی باراک-۸
۴۰ × موشک پدافندی گنبد آهنین (C-Dom)
۱۶ × موشک ضد کشتی (Gabriel V یا Harpoon Block II)
۱ × لانچر دوتایی موشک Spike-ER
۶ × اژدر ۳۲۴ م‌م
توپخانه:
۱ × توپ اوتو ملارا ۷۶م‌م
۲ × توپ تایفون ۲۵ م‌م
هواگرد قابل حمل: ۱ × بالگرد اس‌اچ-۶۰ سیهاوک سیکورسکی
قایق قابل حمل: ۳ × قایق تندرو یا شهپاد

ناوچه ساعر ۶ – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

پوسترهای ناوچه سبک ساعر-۶ به روسی و انگلیسی:

منبع:
Sa’ar 6-class corvette
Sa’ar 6 class
EL/M-2248 MF-STAR
Sa’ar 6 corvette of Israeli Navy
Sa’ar 6 Class Corvettes

MTU 20V-1163-TB93 9924 HP

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.