اسرائیل با استفاده از یک کریدور زمینی از خلیج فارس و با نقش آفرینی کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین، اردن و مصر در حال دور زدن بحران اقتصادی ناشی از بسته شدن دریای سرخ و تنگه باب المندب توسط نیروهای مسلح یمن است.

شرکت های لجستیکی اسرائیلی با طراحی و ایجاد یک مسیر زمینی، درصدد اجرای یک عملیات انتقال زمینی برای دور زدن بحران ایجاد شده از سوی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ هستند. طبق این طرح که از سوی شرکت حمل و نقل هوشمند اسرائیلی “تراک نت” (Trucknet) در حال پیگیری است، یک کریدور زمینی برای انتقال کالا از طریق بنادر جبل علی در امارات و بحرین ایجاد خواهد شد که محموله های اسرائیلی و اروپایی را از طریق خاک عربستان سعودی و اردن به مقصد بندر حیفا در فلسطین اشغالی و مصر می‌رساند.

بر اساس این طرح، شارون وروبل، نماینده شرکت تراک نت در ۷ دی ماه، توافقنامه هایی را برای تسهیل مسیر تجارت زمینی برای انتقال کالا از خلیج فارس با شرکت های کشورهای عربی از جمله شرکت اماراتی پیورترانس (Puretrans FZCO) و شرکت DP World در بندر دبی منعقد کرده است. این توافقنامه به منظور تسهیل و عبور کامیون های اسرائیلی برای حمل و نقل کالاها در یک مسیر زمینی دو طرفه است که از بنادر امارات و بحرین به خاک عربستان و اردن متصل می‌شود و محموله های مورد نظر را به فلسطین اشغالی و مصر منتقل می‌کند.
این شرکت اسرائیلی همچنین در ۳ دی ماه تفاهم‌نامه‌ی مشابهی را با شرکت خدمات لجستیکی اسکندریه مصر (WWCS) امضا کرد. این شرکت مصری در واقع مدیریت حمل و نقل کانتینری از بنادر و خدمات رسانی به بازار مصر را مدیریت می‌کند.

حانان فریدمن، مالک شرکت “تراک نت” در این خصوص گفته است: «در طول این هفته ساخت یک کریدور زمینی را که امارات متحده عربی به اسرائیل و مصر متصل می‌شود را تکمیل کردیم.» فریدمن همچنین افزود، زمان ترانزیت محموله‌های کشتی‌های کانتینربر که از بنادر دبی یا ابوظبی به بندر حیفا می‌آیند حدود دو هفته است، در حالی که تخلیه و قرار دادن محموله روی کامیون‌ها از طریق مسیر زمینی چهار روز طول می‌کشد. این سرمایه دار اسرائیلی گفت که کریدور زمینی تأییدیه های لازم را از وزارت دفاع اسرائیل و مقامات اسرائیل دریافت کرده است و با تحقق اهداف آن انتظار می‌رود که ۸۰ درصد از زمان مسیر دریایی صرفه جویی شود و هزینه های بالای بیمه فعلی که از شرکت های کشتیرانی دریافت می‌شود، به میزان بالایی کاهش یابد.»

طبق گزارش رسانه های صهیونیستی، آزمایش خطوط حمل و نقل زمینی برای کامیون ها از بنادر امارات و بحرین به اسرائیل در هفته های اخیر ادامه دارد و طرف اسرائیلی قصد دارد در این زمینه حسن نیت خود را به طرف های عربی ثابت کند.

طراحی و اجرای سریع این طرح پس از آن صورت گرفت که نیروهای مسلح یمن با عملیات های موشکی و پهپادی مختلف توانستند جریان کشتیرانی اسرائیل و کشتی های وابسته به آنها را در دریای سرخ و تنگه باب المندب قطع کنند و خسارات زیادی را به رژیم صهیونیستی وارد کنند. حملات و تهدیدات مداوم یمنی‌ها باعث شد تا هفت شرکت بزرگ کشتیرانی جهان از جمله شرکت مرسک، بریتیش پترولیوم، هاپاگ لوید آلمان، هویگ اتولاینرز نروژ و… کشتیرانی خود از طریق دریای سرخ را به طور موقت متوقف کنند.

کریدور زمینی اسرائیل از طریق کشورهای عربی باعث می‌شود تا محموله های مورد نیاز اسرائیل و اروپا در مدت زمان کمتری نسبت به کشتی‌های کانتینری که قصد دور زدن قاره آفریقا را دارند به دست آنها برسد. همچنین هزینه آن نسبت به انتقال از طریق کشتی‌ها کمتر است، چراکه از طول مسیر کمتری برخوردار است و هزینه های بیمه محموله ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در همین حال، شرکت مرسک در اوایل این هفته اعلام کرد که پس از آغاز عملیات ائتلاف دریایی آمریکا با دریافت تضمین امنیت مجددا کشتیرانی از طریق دریای سرخ را از سر خواهد گرفت. اما تهدیدات انصارالله همچنان به قوت خود باقی است.

در مجموع هدف اصلی اسرائیل از برقراری این کریدور زمینی، جایگزینی برای مسیر دریایی نیست، بلکه ایجاد یک مسیر سریع السیر مکمل است تا بتواند محموله های تجاری را دور از تهدیدات انصارالله به اسرائیل منتقل کند و در مواقع اضطراری، از فشار اقتصادی بسته شدن مسیر دریایی توسط یمنی‌ها جلوگیری کند.

طرح ایجاد کریدور زمینی از کشورهای عربی به اسرائیل، پیش از آغاز جنگ اخیر در فلسطین مطرح شده بود اما عدم روابط دیپلماتیک عربستان با اسرائیل منجر به موانعی در اجرای این طرح شده بود. از منظر دیگری جنگ فلسطین باعث شده تا اسرائیل با واسطه گری امارات و آمریکا و همچنین اعطای امتیازات به شرکت های عربی اجرای کریدور زمینی را تسریع کند و بدون عادی سازی روابط با عربستان، همکاریهای اقتصادی با کشورهای عربی را شروع کند.

ایجاد این کریدور هم به نفع کشورهای عربی و هم به نفع رژیم صهیونیستی است. شرکت های عربی از منافع مالی این کریدور برخوردار می‌شوند و صهیونیست ها بدون هراس از حملات گروه‌های مقاومت به ویژه نیروهای مسلح یمن، محموله های تجاری خود را به داخل اسرائیل منتقل می‌کنند و بنادر اسرائیلی را به پل تجاری اروپا تبدیل خواهند کرد. در این راستا احتمال می‌رود که ناامن کردن این کریدور و بنادر اسرائیلی در شمال فلسطین اشغالی در دستور کار گروه های مقاومت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: آشکار شدن ضربات اقتصادی انصارالله به ناوگان دریایی اسرائیل

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.