حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در نشست داووس با بررسی اوضاع منطقه و مقصر دانستن خطاهای آمریکا در تشدید یافتن درگیری ها گفت: «هدف بخشی از واکنش ما در عراق، اعضای موساد بودند. ما با عراق توافق امنیتی داریم که بغداد و اربیل را ملزم به حفاظت از مرزها می‌کند. ما در پاکستان، یک گروه تروریستی به نام جیش العدل را هدف قرار دادیم. هیچ یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک‌ها و پهپادهای ایرانی قرار نگرفته‌اند.

ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم امنیت ملی ما توسط آنها به خطر بیفتد. آنچه انجام دادیم با امنیت عراق، پاکستان و کل منطقه سازگار است.»

اظهارات وزیر خارجه ایران بسیار مهم و قابل توجه است. دولت های عراق و پاکستان تحت تحریک دولت های غربی به ویژه آمریکا، اظهارات غیرمعقولانه و اقدامات عجولانه در برخورد با عملیات ضدتروریستی سپاه را مطرح کرده‌اند.

دولت عراق در سالهای اخیر نه تنها نسبت به تحرکات چندین ساله گروه‌های تروریستی پژاک و… در منطقه کردستان عراق منفعل بوده بلکه در قبال اجرای توافقنامه امنیتی اخیر که موجب تامین امنیت مناطق مرزی و توقف فعالیت های ضد ایرانی در کردستان عراق می‌شد هیچ اقدام عملی مناسبی نداشته است. در چنین شرایطی تعویق اقدام ایران علیه تهدیدات تروریستی در کردستان عراق هیچ توجیهی نداشت و منجر به خسارات بیشتر در داخل ایران می‌شد. در خصوص پاکستان نیز همین گونه است و متاسفانه در بیست سال اخیر توجهی به منبع و علل اصلی شکل گیری تهدیدات در سیستان و بلوچستان نشد.

تروریست پروری در خاک پاکستان و کردستان عراق نباید ساده انگاری شود و هرگونه فعالیت مشکوک در مناطق مرزی باید با پاسخ محکم نظامی و سیاسی روبرو شود، در غیر این صورت رخ دادن حوادثی مانند انفجار تروریستی کرمان و… اجتناب ناپذیر است. اسرائیل و آمریکا در دوران جنگ سرد با ایران برای ناامن سازی مرزهای چهارسوی ایران برنامه‌ریزی و هزینه های کلان کرده‌اند و باید این حربه را خنثی کرد.

بیشتر بخوانید:
فوری: حمله گسترده موشکی و پهپادی سپاه به مقر گروه های تروریستی در عراق و سوریه (ویدیو)
حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مواضع گروه‌های تروریستی در پاکستان

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر چهارشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴

    سلام به پاکستان وعراق برادران هردو کشورمسلمان شما خودتان را درجای کشور اسلامی ایران بگذارید آیا رواست بنشینیم وتماشاگر عملیات تروریستی کرمان باشیم که ۱۰۰ نفر ازما شهید شد وتعدادی مجروح شدند اینجا خود دولت‌های همسایه قبل از اینکه ما اقدامی بکنیم بایستی مجرمین که درخاک آنان هستند دستگیر وتحویل ما بدهند ما یک امت مسلمان هستیم نباید گول حرفهای غربیهارا بخوریم ملت شما عزیزند که حتی یک نفر هم مجروح نشده خلاصه اگرما زدیم به نفع منطقه است که آمریکا این تروریست‌ها درست کرده وبه جان مسلمانها انداخته که اصل ماجرا که صهیونیست‌ها هستند ذهن‌های مسلمین منحرف ومشغول شود تاحدی هم موفق بوده لذا می طلبه ما کشورهای مسلمان متحد باشیم تا آسیب نخوریم انشاالله

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.