ارتش پاکستان طی یک عملیات هوایی مناطق مرزی در شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان را مورد حمله قرار داد.

در ساعت ابتدایی صبح امروز، ارتش پاکستان در دو نوبت در حوالی ساعت ۰۴:۳۰ و ۰۶:۰۰ حملاتی را علیه برخی نقاط در داخل خاک ایران انجام داد. بر اساس گزارش رسانه‌های نزدیک به ارتش پاکستان، این حمله توسط موشک‌های زمین به زمین، جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش پاکستان علیه هفت نقطه در خاک ایران انجام شده است. به ادعای ارتش پاکستان در این حملات، تروریست‌های بلوچ پاکستان و اعضای گروه جبهه آزادی‌ بخش بلوچستان (BLF) مورد حمله قرار گرفته اند.

به گفته‌ی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، در حملات پاکستان به مناطق مرزی شهرستان سراوان، تا این لحظه ۹ نفر از جمله دو مرد، سه زن و چهار کودک مهاجر پاکستانی جان باخته‌اند. در این حمله به هیچ شهروند ایرانی آسیبی وارد نشده است.

همچنین تمامی حملات از بیرون از خاک ایران انجام شده است و هیچ جنگنده و یا پهپاد پاکستانی وارد خاک ایران نشده است.

ویدیوی ارتش پاکستان از لحظه شلیک تعدادی از موشکها به سمت مناطق مرزی شهرستان سراوان (۱)
ویدیوی ارتش پاکستان از لحظه شلیک تعدادی از موشکها به سمت مناطق مرزی شهرستان سراوان (۲)

وزارت امور خارجه پاکستان طی بیانیه ای هدف از این اقدام را حمله به مخفیگاه های گروه تروریستی جبهه آزادی‌ بخش بلوچستان (BLF) و دفاع از امنیت ملی پاکستان عنوان کرد و گفت این کشور کاملاً به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام می گذارد. وزارت امور خارجه پاکستان همچنین افزود که به تلاش های خود برای یافتن راه حل های مشترک با ایران علیه تروریسم ادامه خواهد داد.

ویدیویی از ویرانی یک خانه در اثر حملات هوایی ارتش پاکستان به مناطق مرزی شهرستان سراوان.

وزارت خارجه ایران از احضار کاردار سفارت پاکستان خبر داده است و خواهان توضیح فوری دولت پاکستان درباره این اقدام شده است. همچنین دولت های چین و ترکیه خواهان خویشتنداری طرفین شده و برای کاهش تنش بین دو کشور اعلام آمادگی کرده اند. گروه تروریستی جبهه آزادی‌ بخش بلوچستان (BLF) نیز در بیانیه ای ادعای ارتش پاکستان درباره حضور عوامل این گروه در خاک ایران را تکذیب کرده و اعلام کرد که هیچ یک از اعضای این گروه در حملات پاکستان کشته نشده اند.

بیانیه گروه تروریستی جبهه آزادی‌ بخش بلوچستان (BLF) در رد ادعای ارتش پاکستان درباره حمله به اعضای این گروه در ایران. این گروه همچنین اعلام کرد که هیچ پایگاهی در خاک ایران ندارد.

اقدام غیرموجه پاکستان در بمباران مهاجرین پاکستانی در سراوان، در واکنش به حمله ضدتروریستی سپاه پاسداران به مواضع گروه تروریستی موسوم به جیش العدل انجام شده است. پاکستان به زعم خود با اقدام ایران به طور متقابل رفتار کرده است اما این تشدید تنش می تواند به انحطاط بیشتر هرج و مرج سیاسی و اجتماعی این کشور بیانجامد.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مواضع گروه‌های تروریستی در پاکستان

کشور پاکستان در این ۷۷ سال (از بدو تشکیل در سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون) گرفتار وضعیت نابسامان سیاسی و اقتصادی و تفکرات التقاطی و افراطی اقشار مختلف بوده است. این هرج و مرج علیرغم استقرار ارتش و سازمان اطلاعاتی مجهز، موجب تروریست پروری و سوءاستفاده سازمان های جاسوسی انگلیس و آمریکا و موساد از اقوام مختلف پشتون، بلوچ و… شده است که نتایج آن متوجه تمام همسایگان این کشور از افغانستان تا ایران و هند شده است.

بنابراین راهکار حل این مشکل، در اقدام و عمل حکومت پاکستان در اصلاح ساختار داخلی این کشور است.

حمله پیش‌دستانه ایران به مواضع تروریست‌های جیش العدل در پاکستان شاید تلنگر و پیامی به دولت پاکستان بود تا هرچه سریعتر چاره ای برای این موضوع بیابد. یادآوری این پیام در بیانیه وزارت امور خارجه ایران کاملاً واضح است. ایران قبل و بعد از حمله و حتی پس از حمله پاکستان به خاک ایران، با لحنی دوستانه و برادرانه پاکستان را مورد خطاب قرار داد اما قویا تعهدات امنیتی قبلی پاکستان را به آنها یادآوری کرد و از آنها خواست تا به آن عمل کنند. این لحن برادرانه ایران نباید توسط پاکستانی ها به عنوان پیام ضعف تعبیر شود.

در حال حاضر قدرت گروه های تروریستی تحریک طالبان، جبهه آزادیبخش بلوچ، لشکر طیبه و… در سایه همین بی توجهی و یا سیاست های متضاد سیستم های امنیتی پاکستان افزایش یافته و این ناامنی اکنون خود را در درگیری های مرزی با کشورهای همسایه مانند جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس پنجشنبه, ۲۸ دی, ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

    اگر این افراد کشته شده تروریست بودن در سرزمین مورد حاکمیت دولت ایران چیکار میکردن

    پاسخ
  2. رضا پنجشنبه, ۲۸ دی, ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱

    این قضیه باعث به وجود آمدن سه سؤال میشود
    اگر ادعای پاکستان مبنی بر حضور تروریست ها در ایران صحیح است ، این تروریست ها در ایران چه میکنند ؟
    اگر اینها تروریست نبودند چرا ایران تا حالا مقابله به مثل نکرده است ؟
    اگر تروریست بودند و ایران از حضور اونها اطلاع نداشته و حمله بدون اطلاع ایران صورت گرفته باشد ، اقتدار ادعایی چه میشود ؟
    …………
    در ضمن پدافند هوایی مقتدر حمهوری اسلامی ایران دقیقا مشغول چه کاری بوده است ؟

    پاسخ
    1. فرزند ایران شنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱

      پدافند هوایی در نقطه صفر مرزی در حالی که هیچ جنگنده ای وارد خاک ایران نشده و هیچ وضعیت جنگی اعلام نشده جز رصد کار دیگری نمی تواند بکند. مخصوصا اگر هدف یک روستای مرزی غیر نظامی بدون حساسیت های مهم باشد. در همین روسیه اش پهپادهای اکراینی فاصله ۴۰۰ کیلومتری تا مسکو را می روند هم وضعیت جنگیست و هم روسیه یکی از قوی ترین پدافند و نیروی هوایی را دارد. این را مقایسه کنید با حمله به یک هدف نچندان حساس در عمق چند ده کیلومتری

  3. فرزند ایران پنجشنبه, ۲۸ دی, ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

    فقط پاکستان می تواند برای تروریستها اینطور یقه جر بدهد. پاکستان هتل تروریستهاست.

    پاسخ
  4. وافن اس اس پنجشنبه, ۲۸ دی, ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

    بنده قصد توهین ندارم، ولی آیا دولت پاکستان با این کارش و رفتارش به جز این رو نشون داد که خودش یه کشور بی هویت و بیشعور و لات و الواته؟ و به جز یک رفتار قلدر مآبانه، هیچ درکی از آبرو و حیثیت و منطق و مشروعیت سیاسی نداره؟
    ایران برای موشک زدن به جیش العدل ده سال بهتون فرصت داد و شما رو تحمل کرد! ولی شما چکار کردید؟؟؟ به دروغ گفتید تروریست های بلوچ پاکستان رو زدیم برای اینکه غرور از دست رفته تون رو به دست بیارید؟؟ بی آبرویی و بی شعوری و گستاخی سیاسی هم حدی داره!!!

    پاسخ
  5. علی اس اس جمعه, ۲۹ دی, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

    با حمله هوایی پاکستان و چند سال قبل ترکیه به خاک کشور ما یک چیزی برای امریکل غرب صهیونیست ها سوال نمیشه که چطور پدافند ایران اینجا نتونست حملات این دو کشور رو دفاع کنه حساب کن الان امریکا یا انگلیس یا همین صهیونیست ها بخوان همچین حرکتی بزنن فاجعه بدتر از این حرف ها رخ میده

    پاسخ
  6. مصطفی جمعه, ۲۹ دی, ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

    اون زمان که حاج قاسم سلیمانی رفت امنیت و اقتدار ایران هم باهاش رفت…ضعف ایران رو به وضوح پس از شهادت حاج قاسم میشه دید اگه اینطور نبود اسرائیل ایران رو تهدید به حمله مستقیم نمیکرد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.