در پی درگیری مرزی بین مسلحین طالبان و نیروهای مرزبانی پاکستان، تبادل آتش توپخانه‌ای و گلوله باران در مرزهای مناطق مرزی کنر-باجور رخ داده است.

علت این درگیری تا این لحظه مشخص نشده و منابع خبری طرفین نیز خبری درباره این درگیری مرزی گزارش نکرده‌اند. گفته می‌شود طالبان در پاسخ به حملات شب گذشته و بامداد امروز پاکستان، پاسگاه‌های گنجگل و ناواپاس نیروهای مرزبانی پاکستان را گلوله باران کرده است.

برخی منابع خبری نیز می‌گویند، که نظامیان پاکستان در حال ساخت حصار مرزی بودند، که با واکنش جنگجویان گروه طالبان روبرو شدند. همچنین برخی منابع دیگر مدعی شدند که طالبان از ورود اعضای داعش از خاک پاکستان جلوگیری کردند و این موضوع موجب درگیری و تبادل آتش بین طرفین شده است.

پس از درگیریهای مرزی متعدد طالبان و مرزبانی پاکستان و عدم تحقق خواسته های دولت پاکستان از طالبان درباره کنترل مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP)، اقدامات دولت پاکستان در بستن گذرگاه‌های مرزی و اخراج مهاجرین افغانستانی گسترش یافته است. از طرفی دیگر، طالبان مدعی است که ارتش پاکستان با آموزش و ارسال مسلحین گروه تروریستی داعش به افغانستان در حال توطئه چینی برای به چالش کشیدن حکومت این گروه در افغانستان است. این تنش‌ها باعث شده تا مقامات طالبان در اظهارات خود خط مرزی دیورند (مرز پاکستان و افغانستان) را نیز زیر سوال ببرند و از سیاست های پاکستان در قبال افغانستان انتقادات زیادی را مطرح کنند.

این پانزدهمین درگیری مرزی طالبان با پاکستان از ابتدای روی کار آمدن حکومت این گروه در افغانستان می باشد. درگیری قبلی ۱۰۷ روز پیش در ۱۳ مهر ماه و در گذرگاه مرزی اسپین بولدک-چمن واقع در استان قندهار رخ داد.

بیشتر بخوانید: چهاردهمین درگیری مرزی طالبان و پاکستان در گذرگاه مرزی اسپین بولدک-چمن (تصاویر)

نقشه: محل درگیری مرزی نیروهای مرزبانی پاکستان و طالبان
ویدیو: تبادل آتش طالبان و نیروهای پاکستانی در مرز باجور-کنر
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.