وزارت خارجه عراق از توافق با آمریکا در خصوص تشکیل کمیته مشترک نظامی برای ارزیابی خطر داعش و پایان مأموریت نیروهای ائتلاف در عراق خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در راستای عمل به مسئولیت ملی و با توجه به افزایش قدرت و توانمندی نیروهای مسلح، دولت عراق با توافق دولت آمریکا، موفقیت مذاکرات دو طرف که از اوت ۲۰۲۳ آغاز شده را اعلام می‌کند.

در این بیانیه آمده است: به موجب این توافقات دو کشور کمیته عالی نظامی برای ارزیابی تهدید و خطر داعش و نیازهای عملیاتی و آنی و تقویت توان نیروهای امنیتی عراق به منظور ترسیم جدول زمانی مشخص و واضح برای تعیین مدت زمان حضور مستشاران ائتلاف بین‌المللی در عراق و پایان مأموریت رزمی ائتلاف علیه داعش و انتقال به مرحله روابط دوجانبه فراگیر با کشورهای عضو ائتلاف در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی در راستای رویکرد دولت عراق به طور خاص توافق راهبردی میان عراق و آمریکا که بیانگر تمایل دوجانبه در تحقق منافع دو کشور و تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عراق متناسب با جایگاه تاریخی آن و برقراری بهترین روابط با جامعه جهانی تشکیل دادند.

طرفین در این بیانیه بر حمایت از اقدامات این کمیته و تسهیل مأموریت آن و جلوگیری از هر چیزی که فعالیت آن را با تأخیر مواجه کند تأکید کرده‌اند و افزوده‌اند که حفظ این روند و موفقیت در فعالیت این کمیته منفعتی ملی است که موجب حفظ ثبات عراق و منطقه می‌شود.

در این این بیانیه آمده است که عراق متعهد به حفاظت از امنیت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در طول مدت مذاکره در سراسر کشور و حفظ ثبات و جلوگیری از تنش است و از این توافق استقبال می‌کند و آن را بخشی از عمل به برنامه دولت و تعهدات خود در قبال ملت می‌داند.

به نظر می‌رسد انتشار این بیانیه تنها اقدامی جهت کاهش فشار افکار عمومی بر دولت عراق پس از سلسله حملات ارتش آمریکا علیه نیروهای مسلح این کشور می‌باشد؛ از آنجایی که آمریکایی‌ها بارها در مذاکرات با طرف‌های مختلف به راحتی خلاف تعهدات خود عمل کردند، نمی‌توان به این بیانیه چندان دلخوش بود و سرنوشت خروج نظامیان آمریکایی از عراق را به آن گره زد!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر پنجشنبه, ۵ بهمن, ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹

    برادران مسلمان عراق باز آمریکا باز طبق معمول سرتان کلاه گذاشته اینها نمی روند مگر بزور

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.