تحولات آسیای میانه، ۸ بهمن ۱۴۰۲

یکشنبه 8 بهمن 1402 - 12:39
https://iswnews.com/?p=113291

الکسی چپا، تاجر سرشناس و معاون دومای روسیه برای دیدار با مقامات طالبان به افغانستان سفر و پیرامون استخراج معادن با آنها رایزنی کرد.

افغانستان:
۱- کابل:
الکسی چپا، تاجر سرشناس و معاون دومای روسیه برای دیدار و گفتگو با مقامات طالبان وارد کابل شد. وی در این سفر با شهاب الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیوم (نفت خام) طالبان دیدار و پیرامون ایجاد تسهیلات برای استخراج انواع سنگ های ارزشمند سنگ مرمر، زمرد و… در افغانستان رایزنی کرد. الکسی چپا یکی از بازیگران پشت پرده و قوی در سیاست روسیه است و دو ماه پیش با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در مسکو دیدار داشته و به وی قول کمک داده است.

۲- بر اساس اظهارات ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان نشست کشورهای روسیه، چین، ایران و پاکستان در مورد افغانستان در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۴ میلادی برگزار خواهد شد. کابلوف همچنین افزود، تعامل با طالبان در راستای ایجاد یک دولت فراگیر، مبارزه مشترک با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در دستور کار این نشست قرار دارد.

۳- بغلان:
در ۷ بهمن ماه، نیروهای احمد مسعود پاسگاه مسلحین طالبان در دره نوبهار در شهرستان پل حصار را مورد حمله راکتی قرار دادند.

۴- بدخشان:
در شامگاه ۳۰ دی ماه، یک فروند جت شخصی روسی FALCON-10 با شش سرنشین و خدمه در منطقه توپخانه شهرستان زیباک سقوط کرد. ساکنان محلی و مسلحین طالبان موفق به پیدا کردن چهار نفر از سرنشینان این هواپیما شدند. این هواپیما در حال حرکت از فرودگاه گایا در هند به مقصد شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان و فرودگاه ژوکوفسکی در روسیه بوده است.

تاجیکستان:
۱- دولت تاجیکستان تفاهمنامه لغو روادید با ایران را تصویب کرد. سند و تفاهمنامه لغو روادید دو کشور در جریان سفر اخیر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان در ماه نوامبر ۲۰۲۳ میلادی امضا شده بود.

پاکستان:
۱- در ۵ بهمن ماه، افراد مسلح ناشناس عبدالحمید مینگل یکی از رهبران محلی حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان را در منطقه سهراب واقع در ایالت بلوچستان پاکستان ترور کردند.
۲- افراد مسلح ناشناس ۹ تبعه پاکستانی اهل ایالت پنجاب را در منطقه سیرکان از توابع شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان به قتل رساندند. وزارت خارجه ایران با محکوم کردن این حادثه تروریستی، از آغاز تلاش برای دستگیری عوامل این جنایت خبر داده است. وزارت خارجه پاکستان نیز این اقدام را در راستای تلاش دشمنان مشترک برای برهم زدن روابط پاکستان و ایران دانسته و خواستار اقدام ایران علیه عوامل این حادثه شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.