در جریان درگیری های ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای مسلح یمن کشتی تجاری آمریکایی “کوی” را که در خلیج عدن به سمت بنادر فلسطین اشغالی در حرکت بود، مورد حمله موشکی و اصابت قرار دادند. جنگنده ها و ناوشکن های آمریکایی نیز سه عملیات علیه مواضع انصارالله در شمال صعده و الحدیده انجام دادند.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای که شامگاه ۱۱ بهمن ماه منتشر شد، گفت: «نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن در یک عملیات نظامی ویژه، یک کشتی تجاری آمریکایی به نام “کوی” (KOI) را که به سمت بنادر فلسطین اشغالی در حرکت بود، با چند موشک دریایی مورد حمله قرار دادند که این موشک‌ها مستقیما به آن اصابت کردند.» این عملیات ساعاتی پس از حمله ارتش یمن به ناوشکن آمریکایی یو اس اس گرولی و در عصر روز ۱۱ بهمن ماه در خلیج عدن انجام گرفت.

نیروهای مسلح یمن در این بیانیه ضمن اعلام مجدد حمایت و پشتیبانی خود از مردم فلسطین در نوار غزه با ممانعت از کشتیرانی اسرائیل و کشتی‌های وابسته به آنها در دریاهای سرخ و عرب، تاکید کردند که این حملات تا پایان تجاوز و رساندن مواد غذایی و دارو به نوار غزه ادامه خواهد داشت. نیروهای مسلح یمن همچنین افزود، با افزایش تنش از سوی ائتلاف آمریکایی-انگلیسی مقابله خواهند کرد و در پاسخ به هرگونه حماقت آنها علیه یمن از انجام عملیات نظامی گسترده دریغ نخواهند کرد.

نیروهای مسلح یمن همچنین تاکید کردند، تا زمانی که تجاوزات آمریکایی-انگلیسی علیه یمن ادامه دارد، تمامی ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریاهای سرخ و عرب، جز اهداف قانونی نیروهای مسلح یمن به شمار می روند.

کشتی کوی (KOI) یک کشتی کانتینربر متعلق به آمریکا است که از سال ۲۰۱۱ میلادی با پرچم لیبریا در حال فعالیت می‌باشد. این کشتی از مبدأ بندر موندرا در هند به سمت جیبوتی در حال حرکت بوده است. ثبت مقصد به بنادر کشورهای حاشیه دریای سرخ و سپس حرکت به سمت بنادر اسرائیلی، یکی از راه‌هایی است که کشتی های وابسته به اسرائیل برای فرار از حملات انصارالله اتخاذ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی ارتش یمن به ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ

همزمان با این حمله، ستاد تروریستی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) طی بیانیه‌هایی مدعی شد که در روز گذشته در سه حمله مجزا به مواضع انصارالله حمله کرده است. حمله اول در ۳:۳۰ بعدازظهر به وقت محلی ۱۱ بهمن ماه، علیه یک موشک زمین به هوای انصارالله در شمال شهر صعده انجام گرفت که تهدیدی برای هواگردهای آمریکایی به شمار می‌رفت. درگیری دوم توسط ناوشکن یو اس اس کارنی در ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۰ شامگاه گذشته انجام شد که این ناوشکن آمریکایی طی آن موفق به سرنگون کردن یک موشک بالستیک ضد کشتی و سه فروند پهپاد انتحاری ساخت ایران شد. در حمله سوم که در ساعت ۱:۳۰ بامداد امروز ۱۲ بهمن ماه رخ داد نیز ایستگاه کنترل و هدایت زمینی پهپاد انصارالله و ۱۰ پهپاد انتحاری در منطقه الجبانه در حومه‌ی شمالی الحدیده مورد حمله هوایی قرار گرفتند.

طبق اظهارات منابع محلی، پدافند هوایی ارتش یمن با حملات هوایی آمریکا به صعده و الحدیده مقابله کرده است. از جزئیات اقدامات پدافندی یمن اطلاعاتی منتشر نشده است اما گفته می شود فعالیت پدافند هوایی یمن منجر به عقب نشینی جنگنده ها و پهپادهای آمریکایی از آسمان منطقه شده است. لازم به ذکر است، ارتش آمریکا هیچ ویدیو و یا تصویری از حمله به مواضع انصارالله منتشر نکرده است.

نقشه: محل وقوع حملات هوایی جنگنده های آمریکایی در ۲۴ ساعت گذشته / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد(ل ن ) جمعه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۸

    خدایا کمک کن به این ملت ستم دیده.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.