چرایی بازی این روزهای روس‌ها

سه شنبه 1 خرداد 1397 - 19:42
https://iswnews.com/?p=11369

چند روزی است که فضای رسانه‌ای کشور در حوزه سیاست خارجی سرگرم سلسله مباحثی است که پیرامون موضع‌گیری‌های اخیر سران روسیه در مورد روابط با ایران در گرفته و خیلی‌ها سردرگم هستند که واقعیت رفتار روس‌ها در این زمینه چیست؟

چرا روس‌ها یک روز می‌گویند: در مورد خروج امریکا از برجام کاری نمی‌توانند کنند، ایران باید برای حفظ برجام امتیاز دهد، امیدواریم که خروج امریکا از برجام در راستای طرح حمله به ایران نباشد و در نهایت نیز به نقل از عالی‌ترین مقام این کشور خبری مبنی بر ضرورت خروج نیروهای خارجی حاضر در سوریه، شامل ایران، حزب‌الله و نیروهای مورد حمایت ایران در خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد، خبری که هر چند توسط سران دمشق رد شد و گفت که این درخواست شامل ایران و حزب‌الله نمی‌شود، اما به هر حال طرف روس آن را بر زبان رانده است.

شاید این نوشته و تحلیلی که بنده در مورد چرایی این رفتار روس‌ها ارائه می‌دهم با نگاه، نگرش و دیدگاهی که خیلی‌ها داشته باشند هم‌سان نباشد، اما این خود واقعیتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد و یک هشدار دردناک برای کشوری است که می‌خواهد به هر شکل که شده روی پای خود بایستد، استقلال واقعی داشته باشد و با استفاده از قدرت درونزا و موقعیت راهبردی خود، در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی اثرگذار باشد. دردناکی ماجرا از آنجا بیشتر می‌شود که اصولا در جهان امروز «هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد» و ما نیز نباید مانند موشی باشیم که برای فرار از دست سگ‌ها و شغال‌ها خود را به دست کشورهای گربه‌صفت انداخته و آنها نیز هر رفتاری که دوست داشته باشند با ما داشته باشند.

واقعیت آن است که در جهان امروز همه چیز بر اساس قدرت، ارتباط، طراحی، اجرا با هدف‌گذاری دقیق و همه‌جانبه با هماهنگی همه ارکان نهاد قدرت صورت می‌گیرد. کسی که این عوامل را نداشته باشد و نتواند هماهنگی لازم را به وجود بیاورد، بهتر است که در هیچ بحرانی ورود نکند، حتی اگر هدف مقدسی داشته باشد. بنده پیش از شروع بحث، یک مثال می‌زنم. در نخستین جنگ صلیبی که با فتوای پاپ اوربان دوم و سیل وحشتناک شوالیه‌ها، بارون‌ها، گداها، فرصت‌طلب‌ها، مغفرت‌جوها و کشیش‌های مسیحی که از اروپا راهی قسطنطنیه شده بودند، صلیبیون به دلیل بی‌برنامگی و وحشت امپراتور روم شرقی که آنها را محتاطانه راهی آناتولی کرد، چنان شکستی از سپاهیان قلیچ‌ ارسلان خوردند که کمتر کسی از آنها جان سالم به در برد. پس از آن بود که صلیبیون با برنامه دقیق‌تر و گسیل امکانات بیشتر و هماهنگی کامل‌تر به سمت آسیای غربی لشکرکشی کرده و پس از چندین رشته جنگ سخت موفق به اشغال بیت‌المقدس و ساحل مدیترانه شدند.

وضعیت امروز ما درست مانند همین سپاه صلیبی است که اهداف بسیار مهمی دارد و دقیقا در همان سرزمین‌ها هم حضور داریم، اما میراث‌دار روم شرقی که همان ارتدوکس‌های مهاجر به روسیه باشند، در میان منافع خود و نبرد با دشمن دقیق انتخاب می‌‌کنند. روس‌ها همواره سیاست عجیبی داشته و نمی‌توان چندان به آنها اطمینان کرد. در این مورد مثالی بزنم که در مورد فروش تجهیزات نظامی به ایران است. آنهایی که دست‌شان در کار است گواهی می‌دهند که همین سوخو۲۴ و میگ‌هایی که روس‌ها به ما فروختند تا مدت‌ها به دلیل تامین نشدن قطعات و لوازم جانبی نه تنها زمینگیر بودند، بلکه روس‌ها حاضر نشدند آنها را اورهال و به‌روزرسانی کرده و ارتقا دهند. همین سیاست را در مورد فروش سامانه‌های پدافندی اس۳۰۰ هم شاهد بودیم که با چه تاخیری و با چه فلاکتی آن را تحویل نیروهای مسلح کشورمان دادند.

اما همه از اینکه چه شد به‌ناگهان روس‌ها در دو سه سال اخیر متحد ایران شدند و برخی هم دنبال پیوندهای راهبردی با مسکو رفته و در مورد برخی رفتارهای این کشور مانند حملات رژیم صهیونیستی به مواضع مقاومت در سوریه گلایه داشتند، در شوک به‌سر می‌برند. این شوک زمانی بیشتر می‌شود که چند موضوعی که در مقدمه این یادداشت قلمی شد، بیشتر مدنظر قرار بگیرد. بنده در طول چند وقتی که در مورد منطقه می‌نویسم هیچ وقت از اینکه روس‌ها متحد ما بوده، هستند و برای ما می‌جنگند چیزی ننوشتم و در پاسخ به بسیاری از دوستان نیز تاکید داشتم که ما با روس‌ها در حال حاضر منافع مشترک داریم، حضور روس‌ها در سوریه نیز نه به خاطر بشار اسد است، بلکه برای گرفتن تضمین حضورش در معادلات جهانی است. این همان نکته‌ای بود که برخی اوقات حتی از ترس نقدهای تند برخی از دوستان سعی در نگفتن آن داشتم.

رئیس‌جمهور روسیه در طول چهار سال گذشته به اندازه تمام رهبران شوروی در طول هفت دهه گذشته به تهران سفر کرده و یا با مقامات عالی‌رتبه ایرانی در مسکو دیدار داشته است. او در دو سفری که به تهران داشت به دیدار رهبر انقلاب رفت تا سیاست‌های کلی در مورد آینده روابط دو کشور مورد کنکاش قرار بگیرد، حتی روایت‌هایی از این دیدارها نقل شد که شاید برخی از آنها را بنده هم مورد اشاره قرار دادم. اما چه شد که ولادیمیر پوتین اینگونه دوستدار ایران شد و به همراه ترکیه نشست‌های پی‌درپی آستانه و دیدارهای سه‌جانبه سران به همراه ترکیه به شکل مرتب برگزار شد؟ این همان سوالی است که پاسخش از خیلی وقت پیش مشخص بود اما جریان رسانه‌ای حاکم بر کشور هیچ‌وقت نخواست یا جرات نکرد به صورت شفاف به مردم آن را اعلام کند.

واقعیت آن است که امضای توافق هسته‌ای که امضای طرف امریکایی نیز پای آن بود، باعث وحشت در پکن و مسکو شد. رئیس جمهور چین همان اوائل راهی تهران شد و فکر می‌کرد در تهران گوشت تقسیم می‌کنند. روس‌ها از ترس افتادن ایران در دامان غرب و امریکا دستپاچه شده و به سرعت طرح دوستی با ایران را ریخته و منتظر آینده ماندند. طرحی که هدف آن فقط دور کردن ایران از غرب به‌ویژه امریکا بود. تشکیل اتاق مشترک عملیات در سوریه نیز دقیقا با هدف مقابله با امریکا صورت گرفت و روس‌ها هزینه سنگینی برای حمایت از نیروهایشان در سوریه کردند تا ایران را در مقابله با امریکا در کنار خود نگه دارند. در مذاکرات دوجانبه در تهران و مسکو گشاده‌دست برخورد کرده و می‌گفتند از شیر گنجشک تا جان آدمیزاد را می‌توانند از روسیه خرید کنند، چرا که ترس داشتند ایران برای همیشه از چنگ‌شان فرار کند.

ولادیمیر پوتین با سردار سلیمانی نشست و نقشه جنگ با تروریسم در سوریه را کشید، آسمان و فرودگاه‌های ایران را در اختیار گرفت تا تروریست‌هایی را که جام جهانی ۲۰۱۸ را تهدید می‌کردند، سرکوب کند، ایران پل پیروزی برای روس‌ها شد تا بتوانند با امریکا و اروپا بر سر اوکراین و شبه‌جزیره کریمه لاس بزنند، چانه‌زنی کنند و اگر هم شد، توافقی صورت بگیرد. ایران ده‌ها هزار نیروی رزمی به سوریه اعزام کرد تا گوشت دم توپ باشند و روس‌ها هوای آسمان را داشته باشند، اما در بزنگاه هیچ وقت روس‌ها حاضر نبودند. آن روزها این مطالب را نمی‌نوشتم چون قرار نبود که در جنگی که هنوز تکلیفش مشخص نشده ما نامردی کنیم، در حالی که نامردی روس‌ها عینه مشخص بود. در حملات رژیم صهیونیستی هیچ وقت مردانه رفتار نکردند، اما در حمله موشکی امریکا چون پای منافع و حیثیت خودشان در میان بود، آواکس‌هایشان مدام در آسمان بود.

برجام که توسط ترامپ پاره شد، پوتین نفس راحتی کشید، دیگر چیزی نمی‌توانست میان ایران و امریکا پل بزند، دیدارهایی که به بهانه برجام برگزار می‌شد هم در کار نبود. پوتین تنها یک شب بعد بنیامین نتانیاهو را به حضور پذیرفت تا با او ودکای اعلای روسی را به افتخار نابودی برجام بزند و فردا هم در رژه پیروزی دوش به دوش او راه برود، چرا که اگر نبود نتانیاهو و لابی صهیونیست‌ها، ترامپ هم برجام را پاره نمی‌کرد. هر چند نتانیاهو درخواست میانجی‌گری کرده بود تا ایران پاسخ حملات موشکی را ندهد، اما مقاومت خیلی‌ سریع‌تر اقدام کرد. روس‌ها فکر می‌کنند از این‌ به بعد ایران مانند موش در میان پنجه‌های آنها قرار دارد، از غرب رانده و از چین مانده، چاره‌ای جز نگاه به خرس شمالی ندارند. بنابراین از ایران می‌خواهند که در برجام امتیاز دهد، نیروهایش را از سوریه خارج کند، به امریکا چراغ سبز نشان می‌دهند که می‌تواند به ایران حمله کند… و اینجا ما هستیم که دوباره بازی خورده‌ایم.

بنده بر آن نیستیم تا در این مورد سیاهنمایی کرده و به قولی غلو کنم، اما واقعیت‌ها بسیار عینی‌تر و شفاف‌تر از آن چیزی است که ما بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم. روس‌ها حالا سوریه را برای خودشان می‌خواهند. به ترامپ پیام می‌دهند که اگر شما نتوانستید ایران را از سوریه خارج کنید، ما از آنها می‌خواهیم که خارج شوند و اگر نشدند، راهش را می‌دانیم. این پیام‌هایی است که مرتب از تلگرافخانه کرملین در مسکو و ویلای پوتین در سوچی به دنیا مخابره می‌شود و در کشور هم کسی تاکنون واکنش مناسبی به آن نشان نداده است. مانند بسیاری دیگر که می‌گویند همه چیز را دادیم به روس‌ها نیستم، ما هنوز چیزی به روس‌ها نداده‌ایم اما اگر دقت نکنیم، چاره‌ای نداریم که دوباره تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد شرقی بگذاریم، این بی‌چارگی و درماندگی آفت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. در روزهای آینده در این مورد بیشتر خواهم نوشت. حواسمان باشد که باید از منافع ملی خودمان دفاع کنیم.

کریم جعفری
کریم جعفری
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. وحید سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳

    با سلام و احترام
    ۱. جنگ در سوریه هنوز تمام نشده است و به زودی در حساس ترین نقطه که مرز جولان است شعله های آن بلند خواهد شد. در مقام دفاع از روسیه نیستم ولی لازمه آزادسازی بخش های درعا و قنیطره هماهنگی روسی اسرائیلی است و بهتر است که ما در آنجا نباشیم ولی نتیجه محقق شود.
    ۲ . در بازی برجام جنگ زرگری آمریکا و اروپا را ببینید . گاهی ممکن است متحدین هم برای رسیدن به یک پیروزی راهبردی مواضع متناقض بگیرند.
    ۳ . با توجه به دانش کامل روس ها از ایران هیچگاه برجام را برای خود تهدیدی تلقی نکردند . عقلای روس هم مثل عقلای خودمان به مذاکرات برجام خوشبین نبودند و پیش بینی سرانجام آن از بدیهیات بوده است . ربط برجام به بحث های متحدان در سوریه بی ربط است.
    ۴ . روسیه یارای ایستادگی در برابر آمریکا و ناتو را ندارد و در به در دنبال متحد با منافع مشترک می گردد. از قضا در سوریه که حضور نظامی ایران برای تحکیم حضور نظامی روسها نیز مفید است .
    ۵. مشکل روسها علاقه شدید مسئولان ایرانی و دولتمردان به غرب می باشد . از این رو در مذاکرات با ایرانی هائی گفتگو می کنند که شیفته غرب هستند. این موضوع برای آنها عدم اطمینان ایجاد می کند.

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

      ۱_۱۰سال پیش که مسئولین کشور طرفدار غرب نبودن چرا روسیه قطعنامه های شورای امنیت ضد ما رو مثبت داد
      ۲_به نظرت بدون ما حتی با پشتیبانی هوایی روسها کاری از ارتش سوریه در درعا برمیاد؟

    2. سینا کازرونی پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹

      عزیزجان شا خودت رو بگذار جای روس ها چرا نباید به قطعنامه علیه ایران رای بدی؟ایران اهرم اقتصادی داره؟هکاری خاصی داره؟کل حجم مبادلاتش با روسیه چقدره؟لابی داره؟اون طرف هم جو جهانی برای اقدام علیه ایران بوجود میاد دلیلی برای مقابله باهاش نمیبینن.
      من کاری به دفاع از روسا ندارم توی دنیای قدرت عریان همه به نسبت زورگو هستن من جمله روسا ولی شرایط هر داستان فرق های اساسی داره باید به مفاهیمی که رفتار ها رو شکل میدن دقت کنیم تا بتونیم ازشون استفاده کنیم.

    3. علی شنبه, ۵ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳

      به تحلیلی که کردین چند نکته باید اضافه بشه،تضعیف ایران یعنی نفوذ بیشتر غرب در مرزهای روسیه و تهدید بیشتر روسیه، همین موضوع در مورد سوریه ولبنان و.. هم هست،روسیه توان ایستادگی در برابر غرب بدون داشتن متحدان قدرتمند رو نداره پس به نفع اون هم هست تا با ایران و شبکه گسترده قدرت ایران در حساسترین منطقه جهان تعامل کنه

    4. پرهام پنجشنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹

      اون دوره وقتی بود که اتفاقات سال ۸۸ بود وروسها دچار تحلیل اشتباه شدند من ازدهن کارشناس روس شنیدم که گفت وقتی نخست وزیر زمان جنگشون طرح براندازی ریخته ینی موسوی اگر ما الان از جمهوری اسلامی حمایت کنیم بعد از براندازی روابطمون تیره میشه وجز دشمنان ایران میشیم!این اینده نگری ک خیلی ها ندارند وقتی فتنه گران ۸۸ گرای تحریم میدادند به غرب نامه تکرار میکنمها و درخواست تحریم کشور ولو دادن کانال های مالی و…

    5. رضا دوشنبه, ۹ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

      با سلام . تمام تحلیل شما درونش حمایت از غرب و دلیل تمام بدبختی های ایران و منطقه رو جدایی از غرب دانستید. ای کاش کمی واقع بین بودید و تمام بدعهدی ها ی غرب پس از برجام رو میدید و درباره اش ننوشتید . روسیه و چین منافع ملی خودشان را دارند و طبق اون عمل میکنند و اینجای مقالتون درسته . اما منافع ملی ایران در سر تعظیم آوردن مقابل بدعهدی های غرب است؟ یا عزتی که در قدرت اول منطقه بودن از لحاظ اقتصادی و نظامی هست ؟

    6. amir arya پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

      بنده باید با نظرتون مخالفت کنم آقا وحید
      ۱- اگر جنگ سوریه به قول شما تمام نشده است مثل جولان و قنیطره (که بنده هم معتقدم هنوز جنگ سوریه تمام نشده است) علت درخواست آقای پوتین مبنی بر خروج ایران و حزب الله از سوریه چیست؟ ایشون اگر می خواستن به تنهایی در جولان بجنگند (بسیار خوشجال میشم اگر چنین چیزی ببینم) می تونستن از طریق ارتباطات نظامی با فرماندهان بالا چنین خواستی رو مطرح کنند نه در سطح بیانیه ریاست جمهوری! گرچه شاید اروپایی ها حتی نیت حفظ برجام رو نداشته باشن ولی حداقل وزارت خارجه و دارایی دو کشور آلمان و فرانسه حرفهای انتقادی میزنن. حتی همین هم از روسیه و چین بر نمیاد.
      ۲- مواضع متناقض ما با روسی ها در عملکرد ضعیف پدافند های روسی در مقابل ۱۰۵ حمله هوایی اسرائیل مشهود بود. ولی امتیاز دادن بر سر برجام (خارج شدن از سوریه در موقعیت فعلی) بیشتر یک سیاست طولانی مدت هست تا چانه زنی بین دو متحد! تعارف را کنار بگذاریم. در صورت فروش نرفتن نفت اقتصاد ما با مشکل جدی روبرو خواهد شد.
      ۳- از نیات سران روسی اطلاعی ندارم اما ربط برجام و روسیه در همزمانی اون هست. چطور در مدت به این کوتاهی چنین چرخشی رو بدون ربط در نظر بگیریم.
      ۴- این تحلیل شما اتفاقا کاملا درست است. روسیه در به در به دنبال متحد است. دقیقا به همین خاطر هست که از برگ ایران برای فشار آوردن به اروپا و آمریکا استفاده میکند. نویسنده ی مقاله هم به درستی اشاره کردن که روسیه در موقعیت حاضر چون دید که ایران از پایگاه غرب ضربه خورد، دقیقا در همین برهه زمانی سعی در استفاده حداکثری دارد.
      ۵- بر فرض که دیپلمات های ایرانی شدیدا غرب گرا هستند. چرا این نگرانی تا ۶ ماه پیش وجود نداشت؟ چرا این معضل به یک باره در این برهه ی زمانی خودش رو نشون داد؟ در دو سال گذشته شاهد تغییر استراتژی منطقه ای از ناحیه ایران نیستیم. چرا چنین عدم اطمینانی به یک باره خودش ور نشون داد.

      در آخر هم از نویسنده ی مقاله به خاطر تحلیل خوبشون تشکر می کنم. ما واقعا احتیاج داریم شرایط رو واقع بینانه و با دید منافع ملی مون نگاه کنیم تا بتونیم روی پای خودمون بایستیم. ما تونستیم با همکاری مشترک روسیه خطر داعش رو تا حدود زیادی از منطقه و از خودمون دور کنیم. حالا نوبت این هست که در بعد سیاست داخلی با مبارزه با فساد (چه اصلاح طلب و چه اصول گرا) خودمون را برای تحریم و فشار اقتصادی آماده کنیم. ومطمئن باشید که در این زمینه هیچ کمکی از جانب روسیه و اروپا به ما نخواهد شد.

    7. ناشناس دوشنبه, ۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳

      باید عرض کنم بر اساس سابقه تاریخی که از روسها در خاورمیانه وجود دارد،از زمان شوروی تا روسیه پوتین،رهبران کرملین هیچگاه متحد قابل اعتمادی برای کشورهای منطقه نبوده و نیستند،ودر هیچ شرایط ی دوست ندارند کشور ما تبدیل به یک قدرت منطقه ای گردد. و هیچ زمانی اسرائیل رو تضعیف نخواهد کرد،،لذا دولتمردان ما بویژه وزارت امور خارجه باید در سیاست های خود تجدید نظر جدی کنند،با در نظر گرفتن منافع ملی و همکاری جدی با نهادهای دیگر حکومتی،،بدون رسانه ای کردن و کم کردن تنش ها با کشورهای منطقه و ارتباط با غرب بر مبنای منافع ملی(حداقل همچون ترکیه)

  2. sarbaz2 سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

    تحلیلتون عالی بود بدون روتوش نوشتین

    پاسخ
    1. علی چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۴

      برای بقای دایمی ایران در سوریه بایستی از سیاست کوچ و اسکان انبوه ایرانیها در سوریه استفاده بشه تا هم جای پای ایران محکم باشه و هم انتقال فرهنگی صورت بگیره و هم کمبود عظیم نیروی کار و سکنه که بعلت فرار سوریها ایجاد شده خنثی بشه و هم بیکاری و مشکلات اقتصادی داخل کشور حل بشه

    2. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۸

      واقعا چه نوابغی داشتیم خبر نداشتیم. 🙂 خب چرا خودت نمیری سوریه شهروندیشو بگیری که با علمت به پیشرفتشون کمک کنی؟

    3. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴

      چه کسی مخالفه. هر کسی خواسته بره، رفته. کی جلوشو گرفته.
      اتفاقا از رفتنشون به غرب و آمریکا خوشحال هم میشیم. چون غرب پرستها از کشور میرن به غرب. کسی که اگه بمونه هم فقط در حق کشور و ملت ایران خیانت میکنه. در هر کاری که باشه. هیچ وقت دلسوزان به مملکت جایی نمیرند

    4. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵

      پس چرا با کوچ ده ها هزار نفری ایرانیها به امریکا و اروپا مخالفند ؟ بگذارند فرهنگ ایرانی انجا هم جا پا وا کند.
      الان قرنها ایرانیها عراق رفتند ایا جلوی ظهور صدام را گرفتند

    5. علی چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

      کاملا مخالفم چون این کار بازی کردن در نقشه دشمنه، رسانه های بیگانه دائما دارند بر طبل عرب و عجم می کوبند و اسکان گسترده ایرانیان در یک کشور عربی می تواند به راحتی احساسات عربی مردم آن کشور را علیه ایران تحریک کند.

    6. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵

      ایرانی بره کشور عربی از خود عرب هم عربتر میشه نمونه اش دبی هست

    7. ناشناس چهارشنبه, ۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

      ببینید سیاست کلی چه درسوریه عراق افغانستان قبلا درویتنام کوبا جنگ ابرقدرتهاست که شکلهای مختلفی دربرهه های زمانی مختلف داشته فقط ما باید حواسمان باشد که درایم میان خورد نشویم چون اینها بازی کثیفی دارند .

  3. @alirazyan سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

    سلام،اشکال کار اونجاست که دولتی برسر کاره تراز با بنی صدر،وتا ضربه محکم نباشه توجامعه سیلی به پا نمیخیزه،روس ها رو راحت میشه پیچوند،نیازی بهشون در هیچ جبهه ای نیست،میشه بهار عربی اونجا زودتر شروع بشه، ولی اول دولت،بعد آزادی کامل سوریه به هر نحو،بشار اسد باید بگه باشیم یا بریم،

    پاسخ
  4. پ سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳

    بابا چرا ما از تاریخمان عبرت نمیگیریم از روسیه پست تر در تاریخ کشورمان نداریم نگاه کنید عهدنامه های ننگین رو که بعضی نقاط از کشور عزیزمان جدا شد نتیجه رذالت همین روس های خبیث بود اغتشاشات افغانستان و کلا بحث طالبان نتیجه همین خباثت روس ها هست باشد عبرتی برای مسئولین حکومتی ما

    پاسخ
    1. ایرانی بزرگ منش سه شنبه, ۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰

      چون امریکا همسایه ات نبود وگرنه مثل مکزیک وووتورابه خاک خود ملحق میکردتومورامیبینی جوانک,ماپیچش مومیبینیم,امریکا فرسنگهاباتوفاصله داردواینجاحضوردارد.ایاروسیه اینچنین هست,روسیه همسایه توهست,ثانیا انکه تو ازتاریخ هیچ نمیدانی ,انزمان روسبه نبود شوروی بود.لااقل نام روسبه واتحاد جماهیرشوروی راازهم تفکیک کن ,انگاه اظهارنظرکن,انگلیس ازانطرف امدایران و۱۰میلیون بخاطروبا به قتل رساندوتوهیچ نمیدانی مگرقبل ازجنگ سوریه ,روسبه به تونیازداشت که ان علم هسته ای بوشهرراازروسیه داری زمانی که احدی ازکشورهابهت اعتنانکردند,ایرانی اصیل نمک به حرام نیست,واینهارادرک میکندمشکل شماضدروسها اینه که وطن فروشیدایاروسیه هست که ماراتحریم کرده وبرملت ایران فسارمی اوردتازیربارفشاراقتصادی لح شوندیاترامپ رذل که برجام رانقض کرده است؟جرابن سلمان قاتل بیرحم بیسابقه نحوه کشتن قاشقچی راتحریم نکردندمگرقاشقچی نبعه امریکانبود!!!تناقض حرفهای ترامپ رذل برهمه عیان هست.قتل به ان فجیع که باعث شداین لکه ننگ بردامان امریکاتاابدبماندوجسد تبعه اش پوذرودر چاههای فاضلاب پخش شود ونتواندجسدتحویل بگیردودرنهایت بابن سلمان رفیق شوند!!!این نهایت رذلی وبی توجهی سران یک کشورهست که لکه ننگ تاابدمیباشد,حتی انگولا هم بودبابن سلمان میجنگید,جوانکی عرب حیثیت امریکاییان رابربادداددرچاه فاضلابها بایدترامپ وپمپووووپاچه ها بالا بزنند شاید گوش یاچشم یادنبه قاشقچی تبعه وخبرنگارخودرایافتندبدترازاین درتاریخ نداریم.این هیبت چه ارزشی دارد؟هیبت امریکا بانحوه برخوردترامپ بابن سلمان نابودشدوباقاشقچی درچاههای فاضلاب دفن شد

    2. ناشناس سه شنبه, ۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶

      دوست عزیز شما که خود رو عقل کل سیاست میدونی بگو ببینیم یک نمونه از حمایت و سر عهد موندن روسهارو در دنیارو تا ماهم یاد بگیریم ..
      روسها فقط و فقط بخاطر این دارند الان از ایران حرف میزنند که یا تحریمهای ما اگه برداشته شد اون لیست بلند بالای احتیاجات ما که جنگنده و تانک و تسلیحات جنگنده هستش رو معامله کنه و پولشو به جیب بزنه که قرارداد تانکهارو بست.. یا اینکه با این حمایت امریکارو تحریک کنه که اگه تحریمهای روسیه لغو نشه منم تحریم ایران وتو میکنم که اگه امریکا قبول کنه دقیقه ۹۰ باز هم از روسیه اون چیزی که نباید بخورید رو میخورید

    3. سعید.امیرخانی فراهانی پنجشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

      وصلی الله محمد و آل محمد و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین و عجل فرجهم مولانا بقیه الله الأعظم روحی له الفداء. سلام بر روح امام راحل و فرزند خلفش شهیدسردارحاج قاسم سلیمانی و شهداء ۸سال دفاع مقدس و مدافعین مظلوم حرم.از خاطر نمیبرم وقتی پوتین با بن سلمان بعد جنایتی که کرده بود و خاشفچی را اون طور وحشیانه کشت چطور با کف دست به کف دست اون مردک احمق جلاد زد.چرا باید همچین غلطی کنه.پوتین خودش از ایلومیناتی های قهار هست و با نتانیاهو خب مسلمه .باید هم گرا فرماندهان ما رو به اونها بده .اما اینکه ما بخوایم سر خودمون رو کلاه بذاریم مسئله دیگریست

  5. Ali.15 سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶

    آخرش ما موضع اصولگراهارو نفهمیدیم؟
    برجام خوب بود یا بد بود؟
    اگه خوب بود اونهمه ناملایمتی چرا؟
    اگه بد بود این همه ناراحتی و منافع ملی گفتن چرا؟

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۹

      اون همه ناراحتی این بود که اموال و قدرت مملکت دزدیده نشود و الان ناراحتی اینه که اگر قدرت مانور اتمی و اسرار مملکت را بر باد دادید حداقل چیزی دست مملکت بیاد و خشک و خالی با تی پا اینقدر راحت دورتون نندازند و یا دوباره گرفتاره حقه برجام ۲ نشوید

    2. ناشناس جمعه, ۴ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳

      اگر نمی دونید بدونید که آقای جعفری اصولگرا نیستند!!

    3. ناشناس پنجشنبه, ۱۹ دی, ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۱

      بگفته مرحوم باستانی پاریزی دوستی با روسها بدتراز دشمنی است ودشمنی بدتر است بدتر است دوستی حکایت نهضت جنگل

    4. پیشگو چهارشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰

      یه مژده بدم . آمریکا ببرجام بر میگرده. یکم دیگه مقاومت کنید .

    5. White castle چهارشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

      سلام.دوستان بنده هیچ از سیاست نمیدانم اما تا جایی که عقل ناقص ام قد میدهد هیچ قدرتمندی حاضر به دیدن قدرتمندی در کنارش نیست مگر اینکه مجبور باشد مانند قدرت گرفتن چین در همسایگی روسیه بنظرتون روسیه دوست داشت چین قدرتمند شود؟؟خیر.چین به خودش ومردمش اعتماد کرد شد غول اقتصادی دنیا و روسیه با چین برادر شد…ما مجبوریم راه چین را برویم باید در یک زمینه ابرقدرت دنیا شویم تا از سر اجبارهم شده آمریکا و روسیه با ما دوست بمانند و گرنه هیچکس به ضعیف رحم نمی‌کند فقط و فقط خودمان هستیم و خودمان راه پیشرفت ایران احترام گذاشتن به ایران و ایرانی است .درکنار یکی از بزرگترین چاه های نفت دنیا مردمش آب آشامیدنی ندارند درحالیکه با فروش یکروز نفت این میدان میشود یک آب شیرین کن دزخلیج فارس گذاشت که یک استان را آب دهد پس ما هنوز راه پرسم احترام گذاشتن به ایران و ایرانی را نمی‌دانیم و حرفهای زیادی که تکرار مکررات است و خسته شدیم از گفتنش
      .یاحق

  6. شایان کریمی سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱

    باید در روابط با همه کشور ها با چشم باز نگاه کرد نگارنده هم اشاره کرد کسی در جهان امروز برای رضای خدا موش نمیگیرد باید تحلیل منطقی کرد ولی علی رقم تلاش برای غلو نکردن بنظرم همین اتفاق رخ داده.
    روس ها هم مانند تمام کشور ها بر اساس منافع و شرایط رفتار میکنند بهتر هست به مثال های مشابه نگاه کنیم. در مثالی ترکیه حتی تا مرز جنگ مستقیم با روس ها پیش میرود و هواپیمای نظامی ان ها را هم میزند اما روابط حفظ میشوند چرا؟؟؟ چون ترکیه اهرم های فشار متعدد اقتصادی در روسیه دارد همچنین لابی های قدرتمند به عنوان عامل اصلی موردی که حتی وقتی شانسش فراهم بود ایران هیچ استفاده ای از ان نکرد تلاش خاصی هم نکرد در بحث ایجاد لابی یا سهم در بازار روسیه که کمتر از یک درصد هست.قطعا اگر بحث دادن پایگاه در ایران به روسیه و به رسمیت شناختن سریع کریمه و…باشد بهتر هست اصلا مطرح هم نشود ولی روس ها دقیقا چرا نباید رفتار دیگری بکنند در خیلی مسائلی که ما انتظار داریم؟مثلا عدم فروش اس چهارصد به ایران بخصوص با بند های همان برجام و بخش تسلیحات که بیشتر به تاکید خود ایران گویا قرارداده شد؟یا اعلام جنگ به صهیونیست ها یا عربستان؟؟دقیقا چه اهرم یا دلیلی برای ان وجود دارد؟؟مردانگی یعنی چه؟اگر بحث گرفتن سهم از عربستان و خروج از سوریه بود دیدیم که ایستادند اما بحث فرای منافع شاید کلا دو سه مثال در روابط کشور های جهان برایش وجود دارد.
    زدن حرف روس ستیزانه مثل روس ها همه چیز را بردند همانطور که درست اشاره شد یا توهم حاج پوتینی داشتن همانقدر که ساده ست غلط و صفر و صدی هم هست. بخش هایی از مطلب هم در دایره همین تعاریف قرار میگیرد. ببخشید وضعیت مدافعین حرم قبل از ورود روس ها چه چیزی بود اگر بعد از ان را با لفظ گوشت جلوی توپ توصیف میکنید؟ازادسازی حلب-شکست حصر دیرالزور-عملیات ادلب و…چه مقدار تحت تاثیر حضور دیپلماتیک و نظامی روس ها بودند؟؟؟و چه اینده ای برای پیشبرد سریعتر جنگ مد نظر بود. این را حداقل از واکنش طرف های مقابل ایران درمورد موثر بودن از ترکیه بگیریم تا عربستان میشود به وضوح دید تا نقش روس ها در مهار نسبی طرف های بین الملل در مذاکرات طرفین یا معاهده های تخلیه و..بحث غوطه به عنوان مثال اگر حضور روس ها در بخش های مختلف نبود میتوانست به کجا بکشد؟ایران چقدر توانایی مذاکره با هدف پایان دادن به جنگ داشت؟یا بحث فرودگاه ها در صورت ایراد وارد کردن به اجازه پرواز موقت هواپیما از فرودگاه های ما برای زدن تروریست ها که هیچ بحثی چه در ضرورت چه در تاثیرش در میدان وجود ندارد نیست قرار بود چند صد سورتی پرواز توسط نیروی هوایی ایران انجام گیرد؟؟ و… وقتی ذات حدودا یکیست فرقی نمیکند روسیه از امریکا بدتر امریکا و انگلیس هم از روسیه بدتر اما بخش زیادی از نگاه صفر و صدیست.
    بیچارگی و درماندگی را از جایی بهتر است جستجو کرد که با فرستادن پالس هایی بیگ بارگن به تحریم اجماع جهانی و سپس مذاکرات یا هچل برجام کشید با داستان های eccn و امثالهم که نقش لابی های صهیونیستی و اندیشکده ها از زمینه چینی شکل گیری اش تا مفادش که دیکته شد واضح و اشکار است وضع فعلی هم مرحله بعدی همان طرح به حساب میاید. همچنین با نگاه منطقی به مفاهیم و نقش اهرم های فشار یا داشتن قدرت مانور توجه بشود بخصوص درمورد تحولات منطقه که تاثیر مستقیمش بر ایران نیاز به بحث ندارد.

    پاسخ
  7. علی سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲

    از مثال صلیبی ها خیلی خوشم اومد، فک نمیکردم تا این حد تو تاریخ سیاسی مطالعه دارید. ببینید تا ما مطالعه نداشته باشید نمیتونید حریف رو بشناسید! انریما ابر قدرت زمان است… در این شکی نیست، درست همانند جمهوری روم باستان. خودمونو گول نزنیم که بشریت یک ملته و مثل گذشته نیست ، نخیر دوستان تا زمانی همه زیر یک پرچم گرد نیان که احتمالش فعلا صفره، کشورهای جهان دو دسته اند: دوستان ابر قدرت روم و دشمنان روم که در گذشته بربر ها نامیده می‌شدند. فرقی نمی‌کرد فینیقی باشی یا گل فرانسوی یا ژرمن، بربر نامیده میشدی. حکایت ما هم همینه. چین و روسیه نقش گل و ژرمن ها رو دارن… در نهایت توانای شکست امریکا رو ندارن.چینیها کره ای ها، کوبایی ها، کلمبیای ها همه بربریم! امریکا با حملات پی در پی همگانی مثل روم باستان برای فروپاشی نیاز دارد، نه یک جنگ تمام عیار بلکه جنگی های خسته کننده چریکی. اما در خصوص روسیه، روسیه قدرت غالب جهانی نیست، تقریبا فراتر از سیاست های اروپا و حمایت از چین حرفی برای گفتن ندارند،. هرچند بزور خود را سرپا نگه داشته اما هرسال افت میکند و تا حد قدرتی اروپایی افت می‌کند. روسها چیز زیادی برای عرضه به ما ندارند بجز کمک های تجهیزات قدیمی و اتلاف های شکننده همچون کمک های قبایل راین به گل ها و ایرانی ها در مقابل روم! چرا روسیه را بزرگ کردیم در حالی که چیزی بیش از یک بربر نبود؟ هدف تمام ما پایین کشیدن این غول بی شاخ و دم است اما این به ان معنی نیست که تمام ما نیت های مشترک مشابه و پاکی با یکدیگر داشته باشیم

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۵

      بالفرض این غول بی شاخ و دم رو پایین کشیدید. بعدش چی ؟ چطور می خواهید جهان رو اداره کنید ؟
      نگید که همین نسخه ای که در طول ۴۰ سال گذشته برای مردم کشیدید رو میخواهید برای دنیا هم پیاده کنید !

    2. مهدی یکشنبه, ۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰

      ایران ۲ یا سه سال زودتر به جنگ داخلی سوریه گام گذاشت وبا هدف مسخص واصلا منتطر روسیه یا هیچ قدرت دیگری نماند. پس اینکه ما در هیچ معادله ای واردنشویم … ومثال جنگ های صلیبی با ورود ایران به سوریه زمین تا آسمان فرق می کند . وقابل مقایسه نیست . ایران به هدف کمک به هم پیمان خود . وجلوگیری از زور مند شدن سلفی و وهابی ها در سوریه وبعد از ان به عراق ( که بعد ازسه سال داعش در عراق کودتا و وارد قسمتی از بغداد و با بی تفاوتی کردهای عراقی نسبت به داعش واردکردستان عراق هم شد
      وتا ۵۰ کیلومتری مرزهای ایران هم آمد . ) پس نشان می دهد ایران از یک استراتژی وپیش بینی مناسب ودرستی استفاده کرده که امروز ملت وکشور ایران ازامنیت ان استفاده می کنند . اگر روس ها وارد قصیه سوریه شدند. بعد از ورود ایران بوده وهدف هایی برای خودش داشته که هیچکس منکر ان نیست .ولی در جنگ هماهنگی بین دوطرف وجود داشته . از یاد نبریم که داعش را امریکا و دوستان یا بهتر بگوییم اذنابش ساخته وپرداخته کردند . پس نمی توان گفت که آمریکایی هابهتر از روس ها بوده اند . وهستند .سیاستمداران امریکایی همه گونه سیاست های خصمانه را درحق ایران داشته اند . ودارند . ونمیتوان اصلا به آنها اعتماد کرد. نویسنده بداند که در جنگ جهانی دوم هم بعد نزدیک شدن پیروزی بین روسبه وآمریکا وانگلیس هم آن هماهمگی های قبل وجود نداشت که یکی قصیه لهستان ودیگری اروپای شرقی است . در جنگ سوریه هم قدرتمند شدن ایران هم خیلی خوشایند روسیه یا ترکیه نیست واین را باید به صورت متعارف بین دولت ها قبول کرد. وچیز عجیبی نیست ونکته آخر اینکه روسیه وطن دوم یهودیان است . که به رسمیت شناخته شدن این رژیم توسط روس ها در سازمان ملل موید این نکته است . وتا همین جا هم به هر حال خوب با ایران راه آمده . واز این نکته که شاید یک تاکتیک یا راهبرد جدید در آینده سوریه بوجود آید . دور از انتظار نیست

  8. ناشناس سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

    بسیار زیبا نوشتید …

    پاسخ
  9. علي سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱

    این متن با واقعیات زاویه دارد و با بسیاری از مشاهدات دیگر در تناقض است و برای من قایل پذیرش نیست

    پاسخ
  10. ناشناس سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲

    ای داد بی داد اگه این مطالب که نوشتید واقعیت داشته باشه که یعنی باز هم ما شکست سختی خوردیم
    چرا هیچ کس شفاف نمی گه داره چه اتفقاتی میفته

    پاسخ
    1. amir arya پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

      نه دوست عزیز اتفاقا شکست نخوردیم. ما به کمک یک کشور قدرت مند به منافعمون در سوریه تا حدودی رسیدیم. بحث بر سر آینده هست و اینکه باید چه دیدی نسبت به همون کشور قدرت مند داشته باشیم. آیا این کشور دوست و رفیق ماست؟ آیا دشمن ماست؟ و یا آیا می شود با حفظ منافع ملی به نوعی از این کشور استفاده کرد؟

  11. 903720 سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱

    بنظرم باید مثل اردوغان عثمانی بشیم و از دو طرف یعنی امریکا و روسیه امتیاز بگیریم

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۸

      برای اینکار باید با دو طرف ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم اسم یک کشور را هر چند کوچک بیاور که با ما ارتباط واقعا صمیمانه داشته باشه و متحد بی چون و چرا یمان حساب بشه

    2. مهدی یکشنبه, ۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۸

      یعنی تروریست پرور وصد تروریسم چه اعتقادی ایرانی بودن ویا مسلمان بودن به ما این اجازه را میدهد که برای گرفتن پول هر کاری بکنیم ؟ ترکیه در آینده نزدیک تاوان این خیانت ها را در سوریه وعراق ولیبی خواهد داد. شک نکنید .

  12. رهگذر چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰

    با سلام و احترام
    یک مقاله موفق باید بر اساس فکت ها و استاد و نقل قول های مستند و مستدلی باشد
    اساس مقاله بر اخبار ژورنالیستی و غیر موثق بنا شده و بر اساس همان هم تحلیل شده و در نهایت حکم صادر شده
    از ضعیف ترین مقالات سایت تحولات بود
    پایدار باشید

    پاسخ
    1. Mirza چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰

      سلام و درود
      در مورد مقاله دقیقا درست میفرمایید اما بخاطر داشته باشید که نوشتار فوق “مقاله” نیست بلکه یک “یادداشت” است .
      و یادداشت ها برآمده از افکار و تجربیات نگارنده ی آن است و این لزوما به معنای صحت تمام قسم های یک یادداشت نیست.
      مورد بعدی آنکه یادداشت ها معمولا از بیرون از مجموعه بدست ما میرسد و تولیدی مجموعه ی تحولات نیست مگر آنکه زیر یادداشت ها نام نویسنده درج نشده باشد که در این صورت یادداشت منتشره از سوی مجموعه قلمداد میشود.
      زنده باشید.

    2. ییگیر مطالب شما چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۶

      بعید است خود به کلیت این مطلب معتقد نباشید و با این حال آن را منتشر نمایید.
      بنده نیز با برخی مبانی تحلیل فوق، موافق نیستم و بوی روشنفکری از چند جای مطلب به مشام میرسد.
      موفق باشید.

  13. عبدی چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۷

    حیف ان همه شهیدی که در سوریه دادیم. باید از قضیه عفرین درس می گرفتیم که دوستی با امریکا بهتر از دوستی با روسیه است. روسها در طول تاریخ هیچ یک از هم پیمانی های خودشون رو بدون خیانت ترک نکردن

    پاسخ
    1. سینا کازرونی چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵

      شهدایی که ما در سوریه دادیم جدا از بحث اعتقادی برای مقابله با سونامی تروریسم تکفیری و تجزیه منطقه بودند و منافع ملی این به کنار.
      امریکا بجز اسرائیل به کدوم یکی از همپیمانانش مثلا در منطقه ما پشت نکرده؟همین طرح در منطقه یا بنیان سلفیت از گور چه کسی بلند میشه؟ از چند صد مورد حمله نظامی و کودتا توسط امریکا یا خیانت های مختلف تا بیرون امدن رسمی طرح تجزیه ایران از اندیشکده های امریکایی نباید درس گرفت؟؟ دوستی با امریکا یعنی چه؟دوستی با کسی که پشت تمام درگیری های منطقه ست؟

    2. عبدی چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷

      دوست عزیز حرف من این نبود که امریکا بهتره و مثلا با مرام تره. حرفم این بود که روسیه اونقدری قوی نیست که بشه در مقابل امریکا روش حساب کرد. در همین سوریه بارها دیدیم که روسیه چطور با سرپوش گذاشتن روی کشته هایی که در برابر امریکا داده، ضعف خودش در برابر امریکا رو پذیرفته. همونطور که دیدیم در شرایط فعلی تمام دنیا هم یارای مقابله با امریکا رو نداره‌. شاهد بر مدعا: خروج یکی یکی شرکتهای اروپایی از کشورمون؛ تغییر موضع صد و هشتاد درجه ای روسیه، قیمت روز افزون دلار و .‌‌‌…

    3. عبدی پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰

      مثال کشوری که امریکا بهش خیانت نکرده: کره جنوبی

    4. سینا کازرونی پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

      کره جنوبی عزیز جان تا زمانی مورد نیاز هست که بحث چین و کره شمالی همچنان مطرح باشه صدام هم با نقاط منفی چندین برابر نسبت به کره جنوبی تا بحث مقابله با ایران بود حرامزاده خودشان بود داستان منطقه پر طمعی مثل خاورمیانه و محل حضور صهیونیست ها به کنار.فقط در منطقه یا کشور خودمان چند ده مورد از استفاده و رفتار بعد از اتمام کارایی رو شاهد بودیم که ذات رفتاریه امریکایی هاست. مشخصه که روسا خودشونو در اندازه امریکا نمیبینن تلاش فعلیشون در منطقه و کلا بعد از یلسین برای احیای دوباره استقلال عملشون بوده در مقابل قدرت اقتصادی و رسانه ای دول غربی مشخصا واکنش مشابه در همه زمینه ها نمیدن. بحث روی کسی حساب کردن بجای کس دیگه ای نیست قضیه صفر و صد نیست در سوریه اگر کسی انتظار کاری که امریکا برای اسرائیل میکنه رو از روسیه برای ما داشته باشه یا همون توهم حاج پوتینی کاملا در اشتباهه همزمان نفی همکاری با روس ها در سوریه روی اهداف مشترک نصف پیروزی های اخیر را ناممکن میکرد.

    5. ناشناس جمعه, ۴ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹

      در مورد کره جنوبی مخالفم. این کشور یکی از ضعیف ترین کشورهای دنیا بود. ظرف پنجاه سال به یکی از ده قدرت اقتصادی دنیا تبدیل شده. اگه نصف کره جنوبی قدرت داشتیم خیلی حرفها در منطقه میتونستیم بزنیم. فکر میکنید چرا ترکیه ی اردوغان میتونه انقد خوب اسبشو توی سوریه جولان بده؟ در حالیکه حضور نیروهای ما اونجا دزدکی و تحت عنوان کمک مستشاریه؟ تا جایی که روسیه بتونه اونجا برای ما تعیین تکلیف بکنه

    6. سینا کازرونی پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

      بجث دیگه هم عواملی هستندکه ههمین واکنش ها رو تحت تاثیر قرار میدهند نگاه بکنید به طور مثال به سهم و اثرگذاری کره جنوبی در بازار و لابی امریکا مقایسه با ایران و روسیه. با رفتاری که امریکایی ها دارند و نگاهشان به منطقه ما راهی بجز مستقل عمل کردن نیست دوستی با امریکا به منای خاصش صد ها بار امتحانش رو پس داده ملزومات این کار هم نه داشتن تخیلات حاج پوتینی هست نه نادیده گرفتن فرصت های زیادی که ممکن هست در رابطه با روسیه بشه بدست اورد.

    7. ناشناس سه شنبه, ۲۶ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰

      بنظر من نه روس مورد اطمینان نه امریکا
      ما باید این تفکر تکیه به دیگری را کنار بزاریم
      باید تا می تونیم دستمان روی زانوی خودمان باشد
      هیچ کس بار ما را به منزل نمی رساند واگر می خواهم به دیگران تکیه کنیم باید اربابی اونها را هم قبول کنیم
      پس یا باید آقا باشیم وتمام تلاشمان را بکنیم وروی پا خودمان وایسیم دردش وسختیش هرچه باشد تحمل کنیم
      یا باید تکیه دهیم به یه اربابی وخفه خون بگیریم وتابع ارباب باشم

    8. ناشناس سه شنبه, ۱۳ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴

      ژاپن،کل اروپاو…بازهم چشمهاتونو ببندید. نمیخواهید ببینید از روسها خائنتر فقط و فقط خودشون هستند

    9. amir arya پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

      ای بابا! دوستان چرا با یک نقد کل اعتقاداتمان رو زیر سوال می بریم؟ واقعا ببخشید ولی چرا با یه مویز سردی می کنیم و با یک کشمش
      گرمی؟ حالا ایشون گفتن روسیه تفکرش صد در صد مثل ما نیست! شما چطور نتیجه گرفتید ما باید با آمریکا دوست شویم؟ اصلا همین تفکر که ما برای پیشرفت باید با کسی دوست شویم اصل مشکل ما در ۱۰۰ سال گذشته است.

    10. عبدی جمعه, ۴ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵

      بله در دنیای امروز باید با یکی از طرفها بود. بحث دوستی نیست بحث اتحاد راهبردیه.
      توزیع قدرت و ثروت در دنیا قطبیت زیادی پیدا کرده.
      دنیای الان مثل دنیای چند سال سال قبل نیست. سیستم های قدرتمندی در کار هستند و نظام سرمایه داری به شدت تثبیت شده و هوشمند عمل میکنه.

  14. فرشاد چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱

    من متخصص نیستم ولی فک میکنم شفافیت سیاست ما میتونه یه علت مساله باشه. کشوری مثل ترکیه معلوم نیست با روسیه هست یا آمریکا یا اسراییل. با همه رابطه داره از همه استفاده میکنه برای نفع خودش و آخرش اگه لازم دونست موضع گیری های خودش رو هم علیه هرکدوم این کشورها علنی میکنه. اما ما اسراییل و آمریکا رو علنا به عنوان دشمن اعلام و ازشون ابراز انزجار میکنیم و این باعث میشه نشه از این دو کشور(مشروع یا نامشروع) تاثیر گذار برای پیشبرد منافع ملی با اتخاذ سیاست مناسب استفاده کرد. وقتی کسی رو دشمن محض میدونیم نمیتونیم با کارت اون کشور هیچ بازی ای توی سیاست بکنیم. مشابه کاری که شاه عباس با ازبکان و عثمانی کرد. هر دو دشمن بودن ولی با عثمانی صلح کرد تا ازبک ها رو بدون مشکل شکست بده و وقتی کار ازبکا تمام شد رفت سر وقت عثمانی.

    ضمنا برام سوال هست که موضع سوریه در این رابطه چی هست؟

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۶

      به نظر این همان دغل بازیست که امیرالمومنین فرمود ((من هم بلدم اما با نیرنگ نباید به هدف رسید.))

    2. جهنم چهارشنبه, ۷ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵

      ما هدفمون همون اون ازادی فلسطین بود بعد چطور میتونیم سیاست خارجی مون مبهم باشه مگه میشه؟ تا وقتی جمهوری اسلامی هست هیچ چی قابل انکار نیست. ترکیه هم سیاست خارجی اش مبهم نیست هر کشوری که میخواد تو دنیا سهمی داشته باشه باید موضعش رو مشخص کنه چه زود چه دیر

  15. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۴

    در هر حال باقی ماندن حکومت اسد از هر حالت دیگر در سوریه برای ایران بهتر است و از هیچ همکاری در این زمینه نباید کوتاهی کنیم و با سیاست و نه قلدری دوستان خودمان را نگاه داریم اگر بیرون رفتن از سوریه ضمن حفظ اهداف ما میسر است چه اشکالی دارد که هزینه مالی و جانی بیشتر بر کشور و دولت و یاران و برادران منطقه ای خود وارد نکنیم هدف ما که استعمارگری نیست که مانند مستکبران نیاز به پایگاه نظامی در کشورهای دیگر داشته باشیم سوریه هم مانند لبنان میتواند کشور برادرمان بدون حضور نظامیان ایرانی در انجا باشد الان در عراق وضع روابطمان با دولت اینده اش مشخص نیست با اینکه تحت تاثیر روسیه نیست و خود را به انها نزدیکتر احساس میکنیم

    پاسخ
  16. محمدرضا مهرآسا چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۶

    با عرض سلام خدمت تیم زحمتکش تحولات جهان اسلام و مخاطبای عزیز و همچنین نگارنده این متن.خدمت دوستان عزیزم عارضم که این نگارش صرفا یک نظریه اس و حتی بزرگترین نظریه پرداز های دنیا هم نمیتونن با قاطعیت از نظریه خودشون هیچوقت دفاع کنن و هیچ موردی هم نمیتوان یافت که همچین اتفاقی افتاده باشه جایی و زمانی.اما نکته حائز اهمیت این است که فقط با اتکا و تبعیت از قرآن کریم که کلام خداوند و خالق همه کاینات و اتفاقای جهان است میتوان به نوعی نظریه ناب و قطعی داد .پس باید در نظر داشته باشیم که نیروهای مومن و انقلابی مسلح جمهوری اسلامی ایران با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری حفظ الله جز اتکا و تکیه به کلام خداوند متعال و قرآن کریم به هیچ بنی بشری تکیه نکرده نمیکند ونخواهد کرد.بر خلاف دولت جمهوری اسلامی که خط و مشی فرهنگی و آموزشی خودش رو هم ملتمسانه از غرب طلب میکند و خط و مشی الهی را ……..لذا شما دوستان عزیز را پیشنهاد میدم مطالعاتی ریشه ای و دقیق راجع به آرماگدون یا به عبارتی جنگ جهانی سوم.نظریه جناب آقای جعفری رو هم در حد یک نظریه،فقط یک نظریه قابل احترام و ارزشمند میدونم.با تشکر از همه دوستان.

    پاسخ
    1. محسن یکشنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۳

      شما خودت هرچی گفتی نظریه بود ، نظریه هم شاید نبود ، یک اعتقاد شخصی بود ، کی گفته رهبر ایران و نیروهای مسلح خط قرآن رو دنبال میکنند؟ خط قرآن مرام امیرالمومنینه،کجا در این ۴۰ سال شما مرام مولی علی رو دیدی تو این مملکت به ظاهر جمهوری و به ظاهر اسلامی؟

  17. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۲

    سلام خوبید ، ممنون که سخت در تلاش هستید و دیدگاهای خودتون بدون توهین شرح میدید
    اما یه چیز رو کلا تو متن تون یادتون رفت
    خدا
    رهبری
    به یه چیز دلم قرصه تا وقتی رهبر هس سرمون کلاه نمیره
    درسته دولت مردای دولت جناب آقای روحانی الان دارن با دنیا مذاکره میکنن
    ولی واسه همه واضحه که سوزن بان مسیر حرکت مذاکرات بر عهده ی رهبریه
    پس تا خدا و رهبرو داریم تو سیاست هامون غم نداریم

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶

      سلام برادر درست رهبر داریم اما مهم اینه که به حرف رهبر گوش بدیم به حرفش عمل کنیم.
      حالا که برجام به فرجام رسیده بعضیا دائما میگن رهبری از ریز جزئیات خبر داشته و دامن نجس شده خودشان را توسط رهبری میخواهند پاک کنند
      ۱- مگر رهبری نگفت: تعهدادتان را مرحله به مرحله انجام دهییدو
      ۲- مگر رهبری نگفت تضمیین بگیرید
      ۳- مگر رهبری نگفت من خوشبین نیستم در جواب رهبری روحانی گفت من خوشبینم
      ۴- رهبری مگر نگفت اگر ترامپ برجام را پاره کند ما آتش میزنیم روحانی در جواب رهبری گفت بعضیا فکر می کنند منقلی هست که میشه قرارداد های بین المللی را آتش زد؟؟؟؟؟

      برادر متاسفانه مسئولین به حرف رهبری گوش نمیدن
      حضرت علی در قضیه جنگ صفین ابن عباس را به عنوان مذاکره کننده با عمروعاص معرفی کرد اما اطراقیان به اصطلاح یار امام قبول نکردن و ابوموسی اشعری را انتخاب کردن و خلاصه بگویم که مذاکرات شکست خورد.
      و خوارج به وجود آمد و گفتن علی به عنوان رهبری باید فریب نمیخورد و همه تقصیرها را به گردن علی انداختن.
      دوستان عزیز مراقب باشیم مثل خوارج عمل نکنیم

    2. عبدی چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

      این پیش بینی های پس نگرانه تون فقط به درد خودتون میخوره. هرکس راهکاری برای برون رفت از وضعیت کنونی داره بفرماید جلو.

    3. amir arya پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

      دوست عزیز برجام با همه ویژگی هاش از بین رفت. خیلی ها خوشبین بودن خیلی ها به درستی بدبین بودن. ولی به نظرم بهتره در وضعیت فعلی روی اتحادمون تمرکز کنیم و از چند دستگی پرهیز کنیم. و صد البته از این واقعه درس بگیریم!!

    4. ناشناس چهارشنبه, ۷ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱

      ملتی که خیلیاشون خودشون رو درست کار عالم میدونن و تو هیچ زمینه ای مثل یک ادم فهیم رفتار نمیکنن خیلی سخته که دور هدفی درست متحد بشن

  18. جواد چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۲

    شاید یه روز بیاد که ما از کنار این سوراخی که مسلمان نباید دوبار از ان گزیده شود بلند بشیم و چند قدم آنطرفتر بشینیم

    پاسخ
  19. بنده خدا چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۷

    پشت این یادداشت یک سری افکار پنهان شده ، که بعضی هاش تخیلیه و بعضی هاش واقعیت ، اگر دقت کنید ماجرایه این یادداشت داره مارو یاده اتفاقای قبل ظهور در سرزمین شام و ایران و بلاد کفر (ترک ها روسها رومی ها ) مینداره ، این رو باید خیلی وقت پیش میفهمیدیم که هیج متحدی برایه ایران وجود نداره ، روس ها هر چند وقت یکبار ایران رو در مجامع بین اللملی محک میزنن و کنار می ایستن و مسخره میکنن ، دوستان الان داریم به اتفاقاتی نزدیک میشیم که هیچکس به فکر کسی دیگه نیست ، اگه تسلیم شدیم ، باید همیشه در انزوا باشیم ، اگه مقاومت کردیم ، مثله همیشه بردیم.
    معادلات در سرزمین شما خیلی زود تغییر میکنه.
    یا علی

    پاسخ
  20. قادر چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۶

    به دلایل خیلی زیاد این تحلیل غلطی است.
    و اصلا با دید باز و شناخت از روسیه نیست. وفقط دید احساسی است.

    بله از تاریخ باید عبرت گرفت و حوادث گذشته تکرار می شوند. اما روسیه نه شوروی سابق است. نه ایران ایران صد ساله قبل یا سال ۵۷ است. بلکه سال ۹۷ است. همینطور که بسیاری از فرهنگ ها و دیدها در جامعه ایران عوض شده .
    شوروی از هم پاشید. روسیه امروز منزوی تر از هر روز است. مسلمانان رشد کردند و صاحب کرسی شده اند. لابی های اسرائیلی و غربی اگرچه فعال هستند ولی قدرت مقابله با ملی گرایان ندارند.
    ایران باید مانند ترکیه جای پای خودش به جای سوریه باید در خود روسیه ایجاد کنه. و کم کم لابی خودش پیدا کنه.

    ماجرای تسلیحات روسی در مقاطعی به علت روی کار امدن غربگرایان به مشکل خورد. همچنین اوضاع پریشان ایران در فتنه ۸۸
    روسیه و هرکشوری همپمان ایران هستند و نه دوست و نه دشمن.

    در اخر ایران هیچ نیازی نه به تسلیحات و نه تکنولوژی و نه پشتیبانی روس ها در مجامع بین المللی ندارد. بلکه هر کمکی از جانب ان ها سرعت واقتصادی تر نتیجه می دهد.

    پاسخ
  21. علی چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

    تحلیل فوق العاده بود.میدونی دلیل این بدبختی ما چیه؟دور شدن از اسلام واقعی.هنوز نفهمیدیم که الکفر ید الواحد علیه اسلام.جهان کفر یعنی هر کس غیر مسلمان دشمن اسلام محسوب میشه.نه شرقی و نه غربی.دور شدن از صدر اسلام و اسلام ناب و عدم اجرای شریعت و حدود اسلامی.ما هنوز خودمون نمیدونیم با خودمون چند چندیم.نه صدری هستیم نه غربی هستیم.ای مومنان زشت است حرفی بزنید که به آن عمل نمیکنید.مثال صلیبی هم زیاد جالب نبود مگه ما صلیبی هستیم که الگومون اونها باشه؟ای کاش الگومون صلاح الدین ایوبی و مجاهدین صدر اسلام بود.ما تا وقتی شعار اسلام میدیم ولی عمل نمیکنیم روز به روز بدبخت تر میشیم.دوستی با کفار روسی و چینی عاقبتی بهتر از این ندارد.باید با مسلمین دوست باشیم

    پاسخ
    1. ناشناس شنبه, ۱۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

      صلاح الدین ایوبی الگوی ما باشه!!!!
      اون کسی هست که بیشترین کشتار شیعه و کرد ها رو در زمان خودش داشته لطفا اول تفکرات طرف رو بخونید بعد بخواهید الگو قرارش بدهید

  22. ناشناس چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵

    روسیه ایران رو تا مرحله بعد از بازیازی سوریه(که ما باید بخشی از پولشو بدیم)تحمل می کنه

    پاسخ
  23. مجید چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷

    باید توجه داشت که اول ایران به کمک مردم و دولت های سوریه و عراق رفت و بعد از مدتی طولانی روسها به کمک سوریه شتافتند. مطلب دیگر اینکه قدرت دینی و فرهنگی مشترک ایران با سوریه در یاداشت بالا نادیده گرفته شده است.این قدرت اثرش از هر صلاحی بالا تر است.
    نکته دیگر اینکه تمام تلاش غرب و شرق در حفظ رژیم صهیونیستی است تا منبعی برای ترویج تروریسم و باج خواهی در منطقه باشد. و این با منافع ملتهای منطقه و ما که دنبال آرامش و پیشرفت هستیم در تقابل است.
    از طرف دیگر روسها فقط دنبال پول هستند. هر کسی بیشتر بده چاکر آنها هستند. و اگر روسها در سیاستشان تغییری صورت گرفته باشد. حتما دلیلش وعده ها و حواله های اقتصادی است که دریافت کرده اند. ولی ما ایرانیان از قدرت و جرات و ابتکار و مذهب و فرهنگ مردم خودمان غافل نشویم. چیز هایی داریم که روس و آمریکا ندارند. طبیعی است که ما انسانها همیشه نگاه به چیزی که نداریم می کنیم و داشته های خودمان را که نیمه دیگر ماجرا است را نگاه مهربانانه به آن نداریم و نمی بینیم و به حساب نمی آوریم.

    پاسخ
  24. مـدخـتونبـــارنا چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

    عیب از روس نیست٬ از خود ایران و ندانم کاری سران انست. سرانی که با اینهمه ضربه که از غرب خوردند٬ باز دستمال کشی انها را میکنند. برای نومنه٬ تا تحریم برداشته شد رفتند سفارش میلیاردها دلار بویینگ آمریکایی دادند٬ با اینکه در سالهای تحریم یک پیچ بوئینگ هم بهشان نمیفرختند. دو سه بار هم به روس پروانه استفاده از فرودگاه همدان را که دادند٬ گروهی کشورمردان روس گریز یا غرب پرست٬ داد و بیداد راه انداختند.
    روسها چرا باید خودشان را بسوزانند که برای ما بلال کباب کند؟

    پاسخ
  25. Shahab316308 پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۱

    تحلیل خیلی خوبی بود…
    ولی برام سواله ، حتی اگه روسیه خیالش راحت باشه از رابطه آمریکا با ایران ، توی جنگ بهتره یه متحد داشته باشی تا این که تنهایی بخوای بجنگی…
    پس احتمالا به راحتی روسیه رابطه‌ای که این چند سال با ایران ساخته رو خراب نکنه ، فقط داره در جهت منافع خودش گام برمیداره ، و مسلما اگه ایران جلوی خواسته های بی منطقش وایسه نخواد که ایران رو به عنوان متحد استراتژیک از دست بده

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۴ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳

      اگه بخوام جریان رو خیلی ساده کنم اینجوری میشه:
      توی فیلمها دیدید وقتی چند نفر زیرخاکی و چیز با ارزشی پیدا می کنند، تا موقه پیدا کردنش دوستن، ولی بعد از پیدا کردنش یکی میخواد اون یکیو از بین ببره. دقیقا اینجوریه. برای مرحله بعد از جنگ سوریه برای روسها و ایران بازار بزرگی محسوب میشه. بعلاوه با توجه به پیوستگی زمینی که بین ایران و سوریه ایجاد شده، میشه از سوریه برای دور زدن تحریمها هم استفاده کرد.

    2. ناصر چهارشنبه, ۱۸ دی, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵

      کدام پیوستگی زمینی؟

    3. ناشناس سه شنبه, ۲۹ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴

      باید واقع بین باشیم روسیه حتی با آمریکا دشمن نیست فقط رقیبن و بارها تو موقعیتهای مختلف سیاسی کشورهای دیگه رو دو تایی قربانی منافع مشترکشون کردن

  26. amir arya پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

    می خواستم از آقای جعفری و سایت تحولات به خاطر این مقاله تشکر کنم. نه به این خاطر که مطالبش رو درست می دونم بلکه به خاطر اینکه بحثی رو باز کردن که هممون باید به طور دقیق در موردش مطالعه داشته باشیم. همه کامنت ها رو از مخالف تا موافق خوندم و خیلی دلم گرم شد.

    پاسخ
  27. ناشناس چهارشنبه, ۹ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

    ایران به لحاظ جغرافیایی هنوز ظرفیت خودشو نشون نداده و متاسفانه نگاهش هنوز به خارجه…. طرح مسیر آبی خلیخ به خزر میتونه یه منفعت راهبردی واسه کشور باشه که چه بلوک غرب و چه شرق مجبور بشن برای ایران یک رابطه راهبردی تعریف کنن نه یه چرخش تاکتیکی…. معلومه روسیه به خاطر یه دلار بیشتر ما رو میفروشه و این که چیز عجیبی نیست…. ولی منتهای داستان اینه که روسیه منهای ایران یعنی یه افغانستان جدید برای اخراج نیروهاش… من نمیدونم اینو روسیه بفهمه یا نه… ولی منتها داستان اینه که وقتی ظرفیت درونی خودمون رو به لحاظ اقتصادی تقویت نکنیم نقشی که باید تو منطقه داشته باشیمو نخواهیم داشت… چه برجام و چه سوریه….

    پاسخ
  28. ناشناس دوشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۳

    واقعا درسته

    پاسخ
    1. ناشناس شنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰

      واقعا لذت بردم فهش توش نبود. حداقل
      تشکر بسیار از همه

  29. حیدر شنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۳

    آخرین جملتون خیلی عالی بود.
    از منافع ملی مان دفاع کنیم.

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۷ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹

      این که چیز واضحیه اگه هدفش این نباشه که وطن فروش قلمداد میشه

  30. امید سه شنبه, ۲۹ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸

    سلام واقعا خدا قوتتون بده تحلیلی کامل و عالی بود

    پاسخ
  31. MASAF چهارشنبه, ۱۶ آبان, ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵

    به نظر من نویسنده تحلیلش صحیح نیس
    ۱.بسیار به روس ها بد بین است/خرس شمالی
    ۲.نوع تحلیل طوری نشان میدهد که میخواهد از برجام نافرجام دفاع کند
    ۳.ما با روسیه چندان شراکتی نداریم تا از دستمان بدهند/چین چرا
    ۴.شروع دوستی ایران روسیه قبل از روحانی بوده پس ربطی به گرایش ایران به غرب ندارد
    ۵.درضمن این سیاست گفتگو باغرب باعث شد از یمن که الان به خاطر شعار های ما زیر ظلم است
    نتوانیم آن طور که باید حمایت کنیم

    پاسخ
  32. کاظمی جمعه, ۱۶ آذر, ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵

    باسمه تعالی
    باسلام. الان که نیمه آذرماه ۹۷ هستیم و بیش از ۶ ماه از انتشار این یادداشت می گذرد، هنوز نیروهای ایران و قدرت ایران در سوریه مانده است، بنابراین باید به نوعی بر اشتباه بودن نتیجه گیری های این مقاله و همچنین اشتباه بودن اصول و مقدمات مطرح شده در آن اذعان کرد. امیدوارم نویسنده این یادداشت و موافقان با آن در نگاه و روش استدلال خود تجدید نظر بفرمایند
    پ ن: در این ۴۰ سال هیچ گاه روسیه دوست ما نبوده است همچنان که هیچ دوست واقعی دیگری هم نداشته ایم.

    پاسخ
  33. جعفری پنجشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰

    به نظر بنده اگر روسیه ایران رو از دست بده در خاورمیانه دیگر جایگاهی نخواهد داشت. اگر که ایران به سمت غرب کامل چرخش بکند باز روسیه ایران و خاورمیانه را از دست خواهد داد . حتی چین نیز بدون ایران در خاورمیانه هیچ جایگاهی نخواهد داشت . و چین برای تامین انرژی با مشکل فراوان روبرو خواهد شد . اکنون روسیه بدون ایران قویتر خواهد شد یا با ایران..به نظر بنده اگر روسیه و چین ایران را از دست بدهند در منطقه خاورمیانه هیچ جایگاهی نخواهند داشت . پس در کنار ایران بودن بسیار بسیار بهتر خواهد بود تا بخواهند از ایران و خاورمیانه چشم پوشی کنند.

    پاسخ
  34. ناشناس چهارشنبه, ۵ تیر, ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

    از روس ها خواستیم که در سوریه حضور یابند ولی خروج آنها با خواست ما نخواهد بود!

    پاسخ
  35. ناشناس یکشنبه, ۹ تیر, ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

    سلام با تشکر از جناب جعفری که بادقت عالی خود کار بی بی سی را راحت کرده و سخنگوی آنها شده و در این زمان بسیار حساس میخواد بین ایران و روسیه رو شکر آب کنه

    پاسخ
  36. ناشناس شنبه, ۱۶ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵

    روسیه دارای تنش پنهانی شدید با چین است . سال ۱۹۶۹ با چین درگیری نظامی پیدا کرده . و این در حالی است که جمعیت چینی تبارها ان به شدت افزایش یافته . امریکا از کپی سازی تسلیحات روسی در چین حمایت می کند . چین در واقع متحد امریکاست . اروپایی ها هم کسانی هستند که با مهاجرتشان امریکا را ساختند . جهان اسلام هم که در دست امریکاست . از طرفی جریانات سنی اسلامی در روسیه با کلیسای ارتدوکس روسیه دشمنی می کند و خواهان تجزیه طلبی است . برای روسیه وجه المصالحه کردن ایران کار راحتی نیست. رابطه ایران و روسیه نیستان عمیق است .

    پاسخ
  37. ناشناس دوشنبه, ۲۹ مهر, ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱

    روسها در سوریه طریقه سیاست انقلابی را از ما یاد گرفتند و به یاری ایران توانستند در مقابل دیگران کم ترس باشند . و این خود پیروزی و سر بلندی جهانی برای انها ببار اورد و سود هم نشینی با ایران نسیبشان شد. من فکر میکنم دیگر بسشان است نباید در یمن ،عراق و در جا های دیگر برایشان میدان بدهیم. بنظرم انها با اسرائیل صمیمی تر از ما هستند

    پاسخ
  38. ناشناس شنبه, ۱۶ آذر, ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱

    حلالت باشه بااین تفسیرت به نظرمن روسیه خیلی دوروتروبیناموسترازامریکاهست متاسفم که بکبار ایران ازمسکوانتقادنمیکنند

    پاسخ
  39. ناشناس جمعه, ۲۲ آذر, ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

    تحلیلی عالی بود

    پاسخ
  40. ناشناس شنبه, ۲۱ دی, ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

    این نتیجه سیاست های احمقانه آمریکا واروپایی هاست که ایران هرچه بیشتر به طرف روسیه و چین سوق می‌دهد.

    پاسخ
  41. علی سه شنبه, ۸ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

    تفاوت اصلی کشورهای دیگه با ما اینه که منافع ملی شان در اولویت نخست قرار داره. ما دنیای کاملا متفاوتی با دیگر کشورها داریم

    پاسخ
    1. معمار چهارشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۵

      عزیزان حالا هم که یه خری پیدا شده با ما همراهی کرده هی غر بزنید . اصلن ما تو دشمن تراشی فقط واردیم. یادتون رفت همه دنیا را با چرت وپرت هامون ترسونده بودیم و دشمن خودمون کرده بودیم . ماهم باید تا هرجا برای منافع ملی و استراتژیک ما استفاده دارن باهاشون راه بیائیم .
      هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار.
      بماند که ما هزار دشمن داریم و دریغ از یک دوست . درخت دوستی بنشان تا بلکن مردم بیچاره از میوه‌اش منفعتی ببرن. دنیا دنیای دیپلماسی و زد و بند و رقابت هست . همین ترس از غرب دوستی که شما میگید هم میتونه موازنه بنفع ما ایجاد کنه .حرمین شام پایگاه دینی و عقیدتی ما هست و تا این حرمین در عراق و سوریه و عربستان هست کسی نمیتونه مارا از اونجا بیرون کنه روز بروز هم میخ ما سفت تر میشه . راستی یادتون باشه بجز بیت‌المقدس یه سری حرم هم تو فلسطین اشغالی داریم .

  42. ناشناس یکشنبه, ۱۳ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰

    جنگ باید کوبنده وگیچ کننده باشد دشمن بترسد والفراز

    پاسخ
  43. گیلان _ حمید یکشنبه, ۱۳ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

    بله ، مقاله آقای جعفری را خواندم ، باید هوشیار باشیم تا گول نخوریم ، قابل توجه مسئولین وزارت خارجه ، می طلبد که سپاه چشم تیز بین خود را بر رفتار روس ها و امور خارجه دو چندان نمایند .

    پاسخ
  44. رضا دوشنبه, ۲۸ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

    سوریه الان شده گوشت قربونی به نظر من ایران بیشترین هزینه رو داده و باید الان از این موقعیت استفاده کنه ایران نه به روسها بلکه باید به هیچ کشوری اعتماد کامل نکنه باید یک مسول بلند پایه مستقیم با روسیه بدون واسطه صحبت کنه سیاست همینه پس ما هم بعد این همه شهید و هزینه نباید سرمونو زیر برف کنیم بگیم روسیه متحد ماست روسیه متحد منافع خودشه

    پاسخ
  45. رضا دوشنبه, ۲۸ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

    روسیه متحد منافع خودشه ما باید هوشیار باشیم دوباره سرمون کلاه نره تا بوده همین بوده سیاست یعنی دروغ

    پاسخ
  46. ناشناس چهارشنبه, ۷ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

    سلام من کارشناس ارشد علوم سیاسی دیپلماسی هستم و دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی _این چرندیات چیست که می نویسید

    پاسخ
    1. شمس شنبه, ۲ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲

      حالم بهم خورد از این تهوعات غرب پرستانه و شرق پرستانه و فیلم فارسی دوست های کوروش پرست و مذهبی های کور. انگار خود سقراط و محمد و کوروش هستند. چرند پشت چرند.

  47. ناشناس جمعه, ۹ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹

    واقعیت همین است که فرمودید روسها هیچوقت به ایران قدرت نخواهند داد وایران بروده رابیشتر میپسندند

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۹ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸

      سلام ووستان لاعرض معذرت سگ زرد برادر شغاله ساده لوحی است که درسیاست به کشوری بیگانه اعتماد کرد به همین علت میگن سیاست پدرومادر نداره تمام این جریانها ازپیش توسط همین دوقدرت طراحی شده وجهت منافع شون پیش میرن وسرما هم شیره میمالن وقول شرف میدم که پوتین وترامپ حالا دارن باهم ویسکی میزنن وبه ریش این جهان سومی های بیچاره میخندن هوشمن

  48. Shahi یکشنبه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸

    عزیزان واقعیت اینه که ما باید یا خودمان در حد ابر قدرت های بزرگ دنیا باشیم یا به اونا باج بدیم،زمان شاه باج گیر ما آمریکا بود الان روسیه.مگه الان آمریکا خودش تو سوریه حضور نداره،انگار از قبل باهم هماهنگ کردن یکی نفت میبره یکی پایگاه دریایی ایجاد می‌کنه.اگه واقعاً روسیه متحد ما بود پس چرا هرزگاهی اجازه موشک باران مواضع سپاه رو به اسرائیل میده اونم با اون پدافند هوایی که اونجا حضور داره،پس چرا تا حالا یه موشک هم به حکیم نخورده

    پاسخ
    1. دلسوز پنجشنبه, ۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

      اینها همین القائات رسانه های غربی هست که روسیه باج گیری ماست تا این محور رو ضعیف کنند

  49. ناشناس دوشنبه, ۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸

    نظر من اینست که روسیه بدنبال استفاده از ایران برای خالی کردن میدان بازی از غربیهاست و اینکه از روسیه صداهایی بیرون میاد مبنی بر خروج ایران از سوریه برای راضی کردن اردوغانه چون چن مدت پیش اردوغان گفت ما از سوریه بیرون نمیریم مگه اینکه نیروهای خارجی دیگه هم برن

    پاسخ
  50. ناشناس شنبه, ۲ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

    باسلام کاری ندارد ازتاریخ عبرت بگیرید بیشترمناطق جداشده ازایران توسط شوروی همان روسیه کنونی است پس هروقت ماهی ازآب بگیرید تازه است متاسفانه تصمیمات مسولین ما احساسی است هرکشوری رابطه اش به منافعش بستگی دارد روسیه وچین محض رضای خدا گربه نمی دوانند دنیا بده وبستان است آمریکا باشد یا روسیه یاچین پس به مردم خودمتکی باشید مثل هشت سال دفاع مقدس نه به بیگانه پوست بندازید ومسئولان لایق ووطن پرست انتخاب کنید وبرکارشان نظارت کنید

    پاسخ
  51. ناشناس دوشنبه, ۱۲ خرداد, ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸

    سلام درجنگ جهانی دوم وقتی در تهران سران دنیا جلسه گرفتن ،سران انگلیس وامریکا ازترس حمله نیروهای آلمانی که پنهان وارد ایران شده بودند رفتند تو سفارت روسها که نزدیک سفارت انگلیس بود دیوار به دیوار،توجه داشته باشید که روسها وانگیسها همیشه با هم بودند،الان هم در غارت ومعادلات بین الملی با هم هستند،مانباید گول اینها را بخوریم،بجز ما که دنبال منافع مالی جدید در دنیا نیستیم ،بقیه‌ی کشورها برادامه حیات خودشان بشدت منایع مجانی ومفت را میجویند،حتی با کشتن هزاران بی گناه،ونابودی کشورهای دیگر،چین وروسیه نخواهند گذاشت قدرت های جدیدی در دنیا ظهور کند،مثل ایران،چون با منافع جهانی آنها در تعارض هست،تا بحال هر چیزی اعم از صلاح یا صنعت که به ما دادند با هزینه خیلی زیاد وبطور قطره چکانی بوده،در دنیا ی امروز دیگر کشور گشایی جایی ندارد، کشورهایی که اسرائیل را درست کردند به هیج وجه نخواهند گذاشت زحمتی که ۷۰سال کشیدند بباد رود ،ساده لوحی است که بتوانیم آنجا را آزاد کنیم ،باتوجه به اختلافات کشورهای مسلمان با هم دارند،ما باید جایگاه خودمان رادردنیای جدید پیدا کنیم وبرآن اساس گام برداریم

    پاسخ
    1. علی جمعه, ۱۳ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۹

      در مورد ازادی فلسطین ازاد میشه به امید حق فقط زمان میبره کی خدا داند ولی به امید حق همه توی حیاط توی بیت المقدس مسجد الحرام راحت کنار بقیه قدم بزنیم بدون وجود بد دلان نوگران شیطان بزرگ و صهیونیست ها

  52. رحمن جمعه, ۱۶ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶

    این پر واضح بود که جمع شدن لشگر شیعه در سوریه و لشگر آبر قللدر روس در سوریه با هم همخوانی ندارد و برای روس ایران بیمعناست که بخواهد در سوریه بماند و با حزب الله وصل باشد و بقولی هلال شیعه شکل بگیرد.و بخواهد با حضور ایران در سوریه شریک باشد.پس هر عاقلی امروز را باید میدید و فکری برایش میکرد .سوریه قبلا در دستان روسیه بوده و برای خود حقوقی در سوریه تعریف کرده و این عملکرد قابل رؤیت بود

    پاسخ
  53. دلسوز پنجشنبه, ۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵

    واقعا نقد نویسنده ؛.و نثر آن با عبارتی مثل لاس زدن و … به گند کشیده شده.
    متاسفانه شما هم جزو کسانی بودید که در کشاکش سقوط سوریه و عراق توسط داعش و آمریکا و اسرائیل ،همسو با خوراک رسانه ای که از غرب به ایران القا شد(بدون شک جاسوسان در اینکار دست داشتند)به ناگاه شعار نه شرقی و نه غربی یادتان آمد.و سوخت گیری جتهای جنگنده ای که از سربازان ایران و محور مقاومت می‌خاستند حمایت کنند ؛برایتان بولد شد.و جامعه را متشنج کردید.
    لطفاً القائات ذهنی و خوابهای شبانه آنان را به اسم مطلب کارشناسی تحویل مردم ندهید

    پاسخ
  54. دلسوز پنجشنبه, ۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹

    هر قطعنامه ای که روسیه در سازمان ملل به نفع ایران وتو میکنه،هزینه ها و تحریم‌های زیادی رو به جان میخره.آقای کارشناس شما این رو نمیدونید؟
    اگر روسیه نبود در ماجرای حمله به آرامکو به ایران حمله میشد.(داستان رو میدونید که!!شب مهمانی شام گرفتند و اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت جمع شدند،فردا به قطعنامه ای رو به رای گذاشتند،۱۴کشور موافق و فقط روسیه بود که وتو کرد)

    پاسخ
    1. علی شنبه, ۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵

      عجب الان داری طرف داری طرف روس رو میکنی پس چرا این نمیگی روس ها عین ماست وایستادن و جلوی حملات اسرائیل به سوریه رو نمیگیرن این رو نمی بینی اون قضیه ارامکو رو میبینی مثلا اگه تصویب میشد دیگه میخواستن چیکار مون کنن مگه الان توی خوشی هستیم فقط تنها چیزی که تحریم نشدیم نفس کشیدن مونه این نمی تونن تحریم کنن وگرنه میکردن

  55. علی شنبه, ۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲

    با سلام من خواستم به شعار سر دروزارت امورخارجه ایران اشاره کنم که نوشته نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ولی الان از اون شعار هیچی نمونده اگه ما روی پا ی خودمون به ایستیم والله نه نیاز به غرب هست نه شرق مشکل از یه جای دیگه هست مشکل از سیاست خارجی ایران نسبت به بقیه کشور ها و مشکل مدیرتی و … هست در ضمن روس ها خودشون رو از زمان قاجار نشون دادن کسی تاریخ جنگ های ایران روسیه قاجار خونده باشه میفهمه ذات این جماعت رو روس ها به قول یه بنده خدایی به درد متحدی نمیخورن مشترک منافع که هیچ پارسال یادم باشه یکی از مقامات روس به دیدار یکی از مقامات اسرائیل رفت یعنی خیلی زورم داشت اون حرف ولی حرفشون این بود که مقام روسی به مقام اسرائیلی تضمین داد که اگه بین ایران اسرائیل جنگ بشه روسیه پشت اسرائیل چرا چون کلی منافع برای طرف روس هست الخصوص فکر کنم جمعیت یهودی های روس توی اونجا زیاده ما زمان جنگ فقط یک کشور به ایران کمک کرد اونم همین سوریه امروزی بود نه هیچ کشور دیگه اگه ما دربرابر طرف روس بخواییم همینطوری پیش بریم طولی نمیکشه طرف روس از ما بخواد سواری بگیره تنها راه علاج سیاست خارجی مون رو نسبت به همین مشترک منافع های به ظاهر درست کنیم

    پاسخ
  56. علی شنبه, ۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹

    یک چیز دیگه میخوام بگم نمیدونم چاپ میشه نظرم یا نه ولی اگه بخوام یک مثال بزنم المان ها وضعیت ما رو داشتن حتی بد تر از ما ولی به یک باره المان از این رو به اونرو شد چرا چون خواستن چون روی پای خودشون وایستادن باور کردن که میتونن شد اون المان که یک دنیا رو لرزوند البته بخاطر نداشتن متحد خوب و کمبود تجهیزات نفرات درگیری های گسترده توی جبه های مختلف از دست دادن نیرو نظامی خیانت هایی که در حقش شد المان بد خورد دیگه نتونست بشه همون المان قبل جنگ من موندم چرا این مسئولان طرفدار غرب مال دوست این همه از غرب میگن نمیان اون المان رو ببین که هیتلر ساخت بخوام بگم المان اون زمان پیشرفته ترین کشور بود توی جهان تجهیزات نظامی چیزای دیگه

    پاسخ
  57. سعید.امیرخانی فراهانی پنجشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

    وصلی الله محمد و آله الطاهرین و لعن الدائم اعدائهم اجمعین و عجل فرجهم مولانا بقیه الله اعظم روحی له الفداء.درود خدا بر روح امام راحل وفرزندخلفش شهیدسردارپاسدارسلیمانی و شهداء۸سال دفاع مقدس و مدافعین مظلوم حرم.جمله ای از امام راحل در خاطره دارم که باید با طلا نوشت واون اینکه:آمریکا از انگلستان بدتر و انگلستان از آمریکا بدتر ،شوروی از هردوبدتر همه از هم بدتر.حقیقت بسیار تلخ است و من متأسفم که واقعا گویی قصد نداریم‌ دست از تکرار اشتباهات خود دست برداریم.براستی چرا از این همه از رزمندگان‌ مدافعین حرم ما باید بدست حرام زاده های صهیونیست پرپر شوند و

    پاسخ
  58. سعید.امیرخانی فراهانی پنجشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

    وصلی الله محمد و آل‌محمد و لعن الدائم‌ علی اعدائهم اجمعین من الاولین و الاخرین و عجل فرجهم مولانا بقیه الله الاعظم روحی له الفداء.سلام بر روح امام راحل و فرزند خلفش شهید سردار پاسدار سلیمانی و شهداء۸سال دفاع مقدس و مدافعین مظلوم حرم .جمله ای از امام راحل در خاطرم از کودکی تا به حال نقش بسته و حیرت آور است که فرمودند:انگلیس از آمریکا بدتر و آمریکا از انگلیس بدتر ،شوروی از هردو بدتر همه از هم بدتر.لکن متاسفانه باید این فرمایش امام راحل را نصب العین خود قرار میدادیم لکن قصور کردیم و راه او را فراموش کردیم.چه حرام زاده ای گرای فرماندهان سپاه ما و مدافعین حرم را به صهیونیستهای حرام زاده میداد مگر جزاینکه روسها می دادند.روسها همیشه دشمن بودند و خواهند بود و اعتماد به اونا خیانت آشکاریست.والله قسم نه بخاطر اینکه این یادداشت را خوانده باشم بلکه اینها را میدانستم و با همین جزئیات و حتی بیشتر که صلاح نمیدانم اینجا مطرح کنم.شهادت سردار پاسدار حاج قاسم که هنوز داغش نه تنها سرد نشده لکن بدتر هم شده و هرروز چون نیزه بقلب مامیرود بنده نقش روسیه در شهادت حاج قاسم را منتفی نمیدانم.ومن نمیدانم تا کی این مماشات و مسکوت گذاشتن این‌قضایا باید طول بکشد.والسلام.یا علی

    پاسخ
  59. حسین ازارومیه پنجشنبه, ۲ بهمن, ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۴

    اولا هرکس یک نظرمیده آقایون هرکشوری دنبال منافه خودش است دوم اینکه ایران وروسیه توانستندداعش راعقب برآنند اینجا بایداینوگفت کشورماباید یک مدت باهیچکس کاری نداشته باشه فقط به قوی کردن کشورفکرکنه ایران بایدازنظرتسلیحاتی خیلی پیشرفت کنه الان کشورماجنگنده بروزی ندارد ودقیقا هیچکس به ایران جنگنده نمیفروشد چراپاکستان میده ولی بدردایران نمیخورد اومدیم روسیه اگرالان روسیه به ایران جنگنده بفروشدبایدقیدعربهارابزند گفتم که هرکشوری منافه خودش رامیخاد اینجابایدایران بازیگرباشه این همه گرگ دراطراف کشورمااقایون اختصادایران ازتحریم امریکافلج شده غرب علنی الان میخادایران ازبین برود ولی روسیه همسایه ایران است اگرضربه ای به ایران بزنند اینوبدانیددیگرروسیه ای وجودنداردچون الان غرب درتلاش است روسیه راازمیان بردارندروسیه به یک متحدانی قوی نیازداردبهترازایران نمیتواندپیداکند چون ارتش وسپاهیان ایران روسیه میداندخیلی قویترازان است که فکرش رابکنه چون میبینه هم جراعت ایران بیشتراست هم نیروی ظامیش بیشتراست آقایون شماهاازپشت پرده مگرازمدیران نظامی بیشترمیدانید روسیه هیچوقت راضی نمیشه ایران ضربه بخوره ولی غرب عین تخمه آفتابگردان است صبح اینوربعدازظهرانور فقط مواظب دشمن باشید گول دسیسه های غرب زده هارانخورید الان ۵سال است خون ملت ایران رابه شیشه گرفتند بازخداپدرروسیه وچین رابیامورزدازایران دفاع کردند به غربیهااعتمادنکنید الان جوانان کشورماراعلنی غربیهابیچاره کردندباتحریمهای ظالمانه ….وسوریه هم انشاالله درست میشه فقط متحدباشید فتنه ۸۸ازیادهیچکس نرفته بالاراسرمردم اوردندوبه امریکاعلنی گفتندتحریمهاراچندین برابرکند درخت راکرم از داخل میخوردنه ازبیرون

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.