در زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی، سلسله جلساتی تحت عنوان “گفتگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن” برگزار شد و در آخرین دور از این گفتگوها، مقرر شد تا حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی به پایان برسد؛ اما در نهایت هیچگونه عملیات خروجی صورت نگرفت و ماموریت ۲۵۰۰ نیروی مستقر در عراق، به ادعای آمریکا از حالت رزمی به حالت مستشاری تغییر وضعیت پیدا کرد!

پس از این جلسات، نزدیک بودن موعد خروج نظامیان خارجی از عراق به مردم این کشور توسط مسئولان وعده داده شد اما این وعده هیچگاه عملی نشد؛ مصطفی الکاظمی، نخست‌ وزیر وقت عراق مدت کوتاهی بعد از جلسات با آمریکایی‌ها، طی یک سخنرانی اعلام کرده بود که تا چند روز آینده همه‌ی ما شاهد خروج نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق در چارچوب توافق راهبردی اخیر با آمریکا خواهیم بود و از این به بعد ائتلاف آمریکایی نقش مشاوره‌ای خواهد داشت.

اما از سوی دیگر، آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق طی مصاحبه با شبکه اسکای نیوز با اشاره به اهمیت استراتژیک عراق برای آمریکا بیان داشت که کشورش برنامه‌ای برای خروج از عراق و سایر کشورهای منطقه ندارد. وی تاکید کرد: “آمریکا هرگز منطقه غرب آسیا را ترک نخواهد کرد.”

همچنین چند تن از فرماندهان آمریکایی نیز خروج نیروهای این کشور از عراق را به شدت تکذیب کردند. همین موضوع باعث شد تا گروه‌های مقاومت برای نظامیان آمریکایی ضرب الاجل تعیین کرده و از رویارویی قطعی با اشغالگران در پایان شب ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ صحبت کنند اما با توجه به افزایش تنش‌ها و فشار مقامات عراقی و وساطت طرف‌های میانجی، نبرد با آمریکایی‌ها لغو شد؛ به نوعی می‌توان گفت آمریکایی‌ها با فشار بر مقامات عراقی و برقراری ارتباط با طرف‌های مختلف، برای خود زمان خریداری کردند.

با تداوم حضور آمریکایی‌ها و عدم اقدام جدی در خصوص خروج از عراق، گروه‌های مقاومت حملات خود را از سر گرفتند. پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و پشتیبانی جدی و گسترده تروریست‌های آمریکایی‌ در غرب آسیا (سنتکام) از اشغالگران صهیونیست، مقاومت عراق حضور خود در این نبرد منطقه‌ای را لازم دانست و حملات خود علیه آمریکایی‌ها را چه به صورت کیفی و چه به صورت کمی افزایش داد.

همزمان با افزایش تنش‌ها در عراق و حملات هوایی آمریکا علیه نیروهای مسلح این کشور، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در گفتگو با رسانه رویترز اظهار داشت که بغداد خواستار خروج سریع و منظم نیروهای تحت فرماندهی آمریکا از عراق است. علی‌رغم مطرح کردن این موضوع، تاکنون اقدامی جدی در این راستا صورت نگرفته است.

دو شب قبل نیز یک فروند MQ-9 Reaper آمریکایی پس از برخاستن از پایگاه عین الاسد، یک دستگاه خودرو در بغداد را مورد هدف قرار داد که طی این عملیات تروریستی، ابوباقر الساعدی، از فرماندهان کتائب حزب‌الله به شهادت رسید. اکنون این سوال به وجود می‌آید که اگر نظامیان آمریکایی مستقر در عراق به عنوان مشاور و مربی آموزش حضور دارند (نه نیروی رزمی)، چطور عملیات‌های نظامی و حملات علیه نیروهای مسلح عراق صورت می‌گیرد و نقش حکومت عراق در مقابله با این جنایات چیست؟

آنچه که مشهود می‌باشد، تاکید گروه‌های مقاومت بر خروج کامل نظامیان آمریکایی از عراق به ویژه پس از حملات اخیر ارتش تروریستی آمریکا علیه مقاومت است؛ مشکلی که تاکنون طی دیدارهای متعدد مقامات سیاسی دو کشور و با وجود اقدامات دیپماتیک حل نشده است و به نظر می‌رسد که اینگونه نیز حل نخواهد شد!

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.