تحولات یمن، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

دوشنبه 23 بهمن 1402 - 18:56
https://iswnews.com/?p=113911

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن در پیامی چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به رهبری، دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

۱- صعده:
– در ۱۵ بهمن ماه، نیروهای ائتلاف سعودی روستاهای مرزی مدیریت شدا را مورد حمله توپخانه‌ای قرار دادند.
– در ۱۶ بهمن ماه، بر اثر گلوله نیروهای ائتلاف سعودی یک غیرنظامی یمنی در منطقه الخرمه در مدیریت قطابر به شهادت رسید.
– در ۱۸ بهمن ماه، در نتیجه حملات توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به منطقه الغور در مدیریت غمر یک غیرنظامی یمنی مجروح شد.

۲- مارب:
در ۱۹ بهمن ماه، در پی حمله مسلحین قبیله عبیده به تانکر حامل مواد نفتی مسلحین حزب اصلاح در جاده غویربان-صافر، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند. با این حمله، خروج تانکرهای حزب اصلاح از میدان نفتی عبیده ناکام ماند.

موقعیت میدان نفتی صافر در شرق مارب / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

۳- بیانیه های ارتش آمریکا درباره حملات هوایی به یمن:
– ستاد فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) مدعی شد که در بین ساعت ۳ بامداد تا ۲۱:۴۰ شامگاه ۲۰ بهمن ماه (به وقت صنعا)، نیروهای آمریکایی حملاتی را علیه دو شهپاد (شناور هدایت‌ پذیر از دور)، چهار موشک کروز ضد کشتی و یک موشک کروز زمینی انصارالله انجام دادند که برای پرتاب علیه کشتی‌های آنها در دریای سرخ آماده شده بودند.
– در بین ساعت ۱۶ تا ۱۷ روز ۲۱ بهمن ماه (به وقت صنعا)، نیروهای آمریکایی حملاتی را علیه دو شهپاد (شناور هدایت‌ پذیر از دور) و سه موشک کروز ضد کشتی در شمال الحدیده انجام دادند که برای حمله به کشتی‌های غیرقانونی در دریای سرخ آماده شدند.

۴- محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن: «ما به رژیم صهیونیستی می گوییم راهکار ما برای هرگونه تشدید تنش در رفح یا غزه، تشدید درگیری است. تا زمانی که وضعیت انسانی بدتر شود و کشتار دسته جمعی در غزه ادامه یابد، عملیات بر اساس داده های میدانی و دستورات رهبری گسترده تر خواهد شد. ما از همه کشورها و ملت‌ها می‌خواهیم به طور نظامی و مردمی که در برابر هرگونه اقدامات تنش‌زا بایستند و از مظلومان غزه و فلسطین حمایت کنند.»

۵- شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک در اعلامیه‌ای با اشاره به بسته شدن دریای سرخ به روی کشتی‌های این شرکت گفت، جهش بی سابقه قیمت کشتیرانی از طریق دریای سرخ منفعتی برای این شرکت نداشته و به سهام این شرکت نیز آسیب وارد کرده است. ما برنامه بازخرید سهام را به حالت تعلیق درآورده‌ایم و این با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در این بخش در تضاد است.

شرکت مرسک جزء بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان است که همکاری نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد. این شرکت در ۲۳ آذر ماه، فعالیت خود از طریق دریای سرخ را تعلیق کرده بود و در ۴ دی ماه، با رایزنی کشورهای غربی تصمیم بازگشت کشتی های خود به دریای سرخ را اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید: شرکت کشتیرانی مرسک توقف فعالیت در دریای سرخ را اعلام کرد

۶- محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن در پیامی چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به رهبری، دولت و ملت این کشور تبریک گفت. عبدالسلام در این پیام گفت: «انقلاب ایران کشور را از چنگال رژیم تحت سلطه استعمار به سمت استقلال در همه ابعاد حیاتی خارج کرد. انقلاب ایران در سایه رهبری استثنایی خود به پیشرفت و حضور موثر خود ادامه داد و با اصل قرار دادن فلسطین، از جنبش های مقاومت فلسطینی و لبنانی در مقابله با دشمن اسرائیلی حمایت کرد.»

۷- در ۲۰ بهمن ماه، مردم یمن همگام با ۱۲۶مین روز از نبردهای جبهه مقاومت با رژیم اسرائیل و ائتلاف آمریکایی راهپیمایی پرشور و میلیونی در مناطق تحت کنترل انصارالله برگزار کردند. این راهپیمایی با عنوان “استوار بر موضع، با غزه تا پیروزی” در مناطق تحت کنترل انصارالله برگزار شده است و نوزدهمین تجمع گسترده مردم یمن در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین می‌باشد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.