اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای آغاز ماموریت دریایی ناوگان نظامی کشورهای اروپایی را در آب‌های بین المللی در دریای سرخ تا خلیج فارس اعلام کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته ۱ بهمن ماه، تایید کرد که ماموریت نظامی ناوگان دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ تحت عنوان عملیات «EUNAVFOR ASPIDES» سپر دریایی اتحادیه اروپا آغاز شده است.

وی در ادامه هدف از اجرای این عملیات را بازگرداندن امنیت و حفظ آزادی دریانوردی در دریای سرخ و خلیج فارس دانست و تصریح کرد که ماهیت این عملیات فقط دفاعی است و نیروهای اتحادیه اروپا توانایی انهدام موشک‌هایی که کشتی‌های تجاری را هدف قرار می‌گیرند خواهند داشت.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، حوزه ماموریت نیروهای اتحادیه اروپا آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عرب، دریای عمان و خلیج فارس است. همچنین فرمانده این عملیات دریادار واسیلیوس گریپاریس و فرماندهی نیروهای نظامی برعهده دریاسالار استفانو کوستانتینو است. مقر فرماندهی این عملیات نیز در شهر لاریسا واقع در یونان است. شهر لاریسا دارای یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی یونان و ائتلاف ناتو است.

اقدام اتحادیه اروپا در ارسال نیروی نظامی به دریای سرخ واکنشی به موفقیت عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن در حمایت از فلسطین و همچنین ناکامی ائتلاف آمریکایی در دفع حملات به کشتی‌های وابسته اسرائیل، آمریکا و انگلیس است. این اقدام نتیجه‌ای جز تشدید تنش بیشتر در دریای سرخ ندارد و اهداف نظامی بیشتری را در دسترس نیروهای یمنی قرار خواهد داد. عملیات یمنی‌ها خسارات شدیدی برای رژیم اسرائیل و کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال داشته و به گفته صندوق بین المللی پول هزینه حمل کالا از طریق دریای سرخ را دو برابر کرده است. تحلیلگران و منتقدین اروپایی معتقدند که عملیات اتحادیه اروپا در آب‌های بین‌المللی دریای سرخ تا خلیج فارس نتیجه خاصی در پی نخواهد داشت چراکه این اتحادیه برخلاف ارتش آمریکا، نیروی نظامی و ناوگان مجهزی برای محقق کردن عملیات دریایی با اهداف یادشده در دریای سرخ را ندارد.

بیشتر بخوانید:
توقف فعالیت شرکت کشتیرانی فرانسوی در دریای سرخ
اعزام نیروی نظامی اتحادیه اروپا به دریای سرخ؛ ناوهای اروپایی نیز راهی خواهند شد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. کاظم چهارشنبه, ۲ اسفند, ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

    اکه فکر کنیم از زمان شروع حمله که همه پدرخوانده های اسراییل به تکاپو افتادند و رفتند تلآویو به صهیونیستها دلداری دادند، عوض شدند، کاملا اشتباه است. رفتار حیلهگرانشون بهتر شده فقط

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.