تحولات افغانستان و پاکستان، ۹ اسفند ۱۴۰۲

چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 16:04
https://iswnews.com/?p=114650

کابینه دولت انتقالی پاکستان طرح احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا مرز ایران را پس از تایید این طرح توسط کمیته انرژی پاکستان، تصویب کرد.

افغانستان:
۱- کابل:
نیروهای احمد مسعود عصر روز دوشنبه ۷ اسفند ماه، با سه فروند راکت قرارگاه و بالگردهای نظامی طالبان در فرودگاه کابل را مورد حمله قرار دادند. این نیروها همچنین مدعی شدند که در این حمله، چهار نفر از اعضای طالبان کشته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.

۲- در ۵ اسفند ماه، هیئت حکومت طالبان شامل نمایندگان معاونت اقتصادی نخست وزیر، وزارت حمل و نقل و هوانوردی، وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد حکومت طالبان برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر کردند. هیئت طالبان در این سفر پیرامون پیگیری توافقات سفر اخیر ملاعبدالغنی برادر به تهران، و در مورد استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان و همچنین افزایش صادرات افغانستان از طریق ایران رایزنی خواهند کرد.

۳- در ۶ اسفند ماه، امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان در سفری به دعوت رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان عازم عشق آباد شد. طرفین در این سفر درباره مسائل دوجانبه گفت‌وگو کردند کرد. مقامات وزارت معادن و پترولیوم (نفت خام)، اداره راه‌آهن و شرکت برشنا در این سفر امیرخان متقی را همراهی کردند.

۴- شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان در واکنش به ادعا‌های مقامات پاکستان درباره خط مرزی دیورند گفت: «هنگام ایجاد خط دیورند کشوری به نام پاکستان در نقشه‌ی جهان وجود نداشت. دیورند یک خط فرضی است و این مشکل بین ما و پاکستان نیست، این مشکلی است که انگلیسی‌ها آن را طبق یک تفاهم که با عبدالرحمن خان منعقد کرده بودند برجا گذاشتند. مقامات پاکستانی در این باره هر حرفی بگویند، غیرقابل قبول است چون این موضوع به آنها مربوط نمی‌شود.»

۵- در ۵ اسفند ماه، مراسم ۲۹مین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در شهر مشهد برگزار شد.

۶- طبق اظهارات عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری ایران در دیدار با سرپرست سفارت افغانستان در تهران، طی یک سال گذشته ۱۱۳۶ زندانی افغان برای سپری کردن دوران محکومیت خود به افغانستان منتقل شده‌اند. همچنین از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۳۰۱۵ زندانی افغان در مرزهای مشترک به مقامات افغانستان تحویل داده شده‌اند.

۷- سید حسین عالمی بلخی، عضو ارشد شورای علمای شیعه افغا‌نستان در مراسم جشن نیمه شعبان: «شیعیان در افغانستان جمعیت کمی نیستند. نمی‌شود ده میلیون جمعیت را نادیده گرفت. با تأسف باید عرض کنم که طی سه سال گذشته (طالبان) به خواسته‌های ما جواب مثبت نداده است. حضور شیعیان در قدرت سیاسی و تدریس فقه و عقاید شیعه در دانشگاه‌ها، جزئی از خواسته‌های شیعیان از طالبان بوده است. چه مشکلی دارد که شیعیان برای حل‌و‌فصل مشکلات و دعاوی خودشان بر اساس فقه شیعه یا جعفری عمل بکنند؟ حوزه‌ها و حتی گاهی محاکم طالبان برای حل دعاوی مردم اهل تشیع افغانستان به علمای شیعه رجوع می‌کنند. چه مشکلی دارد که این به‌صورت یک سیستم رسمی در داخل این نظام باشد؟»

پاکستان:
۱- در ۶ اسفند ماه، نیروی انتظامی هرمزگان دو تن از اعضای گروه تروریستی سپاه صحابه به نام های اکرم لاهوری و محمد ابرار را در جزیره قشم شناسایی و دستگیر کرد. این دو شخص از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به اتهام بمب گذاری در یکی از شهرهای پاکستان زندانی بودند و قصد فعالیت تروریستی در یکی از شهرهای جنوبی ایران را داشتند.

۲- کابینه دولت انتقالی پاکستان طرح احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا مرز ایران را پس از تایید این طرح توسط کمیته انرژی پاکستان، تصویب کرد. طبق این لایحه احداث ۸۱ کیلومتر خط لوله گازی از مرز مشترک با ایران تا بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان بزودی آغاز خواهد شد. بر اساس اظهارات محمد علی، وزیر نفت دولت انتقالی پاکستان در تکمیل این خط لوله حدود ۱۸ ماه طول خواهد کشید و تحریم های آمریکا تاثیری بر آن نخواهد داشت.

۳- در ۷ اسفند ماه، افراد مسلح ناشناس یک افسر پلیس پاکستان به نام قیصرخان را در شهر پیشاور ترور کردند.

۴- در ۸ اسفند ماه، طی درگیری مسلحین تحریک طالبان و نیروهای پلیس، اعجازخان از فرماندهان ارشد پلیس پاکستان در شهر مردان کشته شد. در این درگیری دو نفر از مسلحین تحریک طالبان از جمله حسن قادر یوسف زی و محسن قادر یوسف زی کشته و سه نیروی پلیس زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.