دانش نظامی:‌ سامانه پدافند هوایی بردکوتاه آذرخش

یکشنبه 27 اسفند 1402 - 23:12
https://iswnews.com/?p=115198

آذرخش یک سامانه پدافند هوایی بردکوتاه ارتفاع پایین مستقل با تحرک بالا است. این سامانه به‌صورت تلار (رادار و پرتاب‌گر) است و برای رهگیری و انهدام انواع اهداف هوایی ارتفاع پایین مانند پهپاد، موشک کروز، بالگرد و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامانه آذرخش سامانه‌ای بسیار چابک است و با توجه به ابعاد، اجزاء و وزن کلی سامانه، می‌توان آن را بر روی انواع خودروها نصب کرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و از هر مکانی علیه اهداف هوایی به‌کارگیری کرد.

در بخش کشف و رهگیری، سامانه آذرخش همزمان از یک رادار آرایه فازی پسیو (غیرفعال) با پوشش ۳۶۰ درجه و سامانه الکترواپتیکی و تصویرساز فروسرخ برای کشف و رهگیری اهداف بهره می‌برد. بر اساس اطلاعات منابع رسمی، برد کشف رادار آذرخش ۵۰ کیلومتر و برد سامانه الکترواپتیکی و ترمال آن ۲۵ کیلومتر اعلام شده است.

در بخش موشک، همانطور که از نام سامانه پیداست، در این سامانه از چهار تیر آماده به شلیک موشک‌ هوا به هوای آذرخش که اکنون در نقش موشک زمین-‌به-هوا عمل می‌کند، برای انهدام اهداف استفاده می‌شود.

موشک‌ آذرخش که به سایدوایندر ایرانی نیز معروف است، یک موشک با قابلیت “شلیک کن فراموش کن” است و پس از شلیک نیاز به هدایت از طرف مرکز کنترل ندارد. این موشک در دماغه خود از یک جستجوگر فروسرخ برای درگیر شدن با اهداف بهره می‌برد. در خصوص جستجوگر این موشک باید گفت که به دلیل تغییر کاربری موشک از هوا-به-هوا به زمین-به-هوا، به احتمال زیاد ساختار جستجوگر فروسرخ آن نیز تغییراتی داشته است.

موشک آذرخش دارای چهار بالک متحرک در سر موشک و چهار بالک پایدار کننده ثابت در بخش انتهایی و دم است که بخش انتهایی این چهار بالک هم متحرک هستند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، بیشترین برد موشک سامانه آذرخش ۱۰ کیلومتر است و جستجوگر فروسرخ آن از ۶ کیلومتری بر روی هدف قفل می‌کند. وزن کلی موشک ۷۰ کیلوگرم است و سرجنگی آن نیز از نوع ترکش شونده شدید الانفجار با وزن تقریبی ۴/۵ کیلوگرم است. طول و قطر موشک آذرخش به ترتیب ۳۰۰۰ و ۱۲۷ میلیمتر است. از پیشرانه این موشک اطلاعاتی منتشر نشده است؛ اما با توجه به ویدیویی که از شلیک این موشک منتشر شده است می‌توان حدس زد که پیشرانه سوخت جامد آن نیز دچار تغییراتی شده و نسبت به نمونه های پیشین موشک آذرخش، بهبود یافته و پیشرفته تر شده است. سرعت این موشک حدود ۱/۸ ماخ تخمین زده می‌شود.

لازم به ذکر است این سامانه قابلیت فعالیت در شرایط گوناگون جوی و در هر ساعت از شبانه روز را داراست و می‌تواند با دیگر سامانه‌های پدافند هوایی کشور لینک شود.

ویدیویی از عملکرد سامانه دفاع هوایی آذرخش

مشخصات سامانه پدافند هوایی آذرخش:
نوع: سامانه پدافند هوایی بردکوتاه
ساخت: ایران
سازنده: سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران
رونمایی: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
برد کشف رادار: ۵۰ کیلومتر
برد ردیابی اپتیکی: ۲۵ کیلومتر
موشک‌های قابل حمل: ۴ تیر
موشک آذرخش:
طول: ۳۰۰۰ میلیمتر
قطر: ۱۲۷ میلیمتر
وزن موشک: ۷۰ کیلوگرم
وزن سرجنگی: ۴/۵ کیلوگرم
برد: ۱۰ کیلومتر
سرعت: ۱/۸ ماخ

سامانه پدافند هوایی بردکوتاه آذرخش – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

تصاویر بیشتر از سامانه پدافند هوایی آذرخش:

پوسترهای سامانه پدافند هوایی آذرخش به انگلیسی و روسی:

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.