در پی درگیری مرزی ارتش پاکستان و مسلحین طالبان در استان خوست و پکتیکا دستکم ۸ غیرنظامی افغانی جان باختند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در جریان درگیری مرزی بین طالبان و نیروهای مرزبانی پاکستان و همچنین حملات هوایی جنگنده‌های پاکستانی به استان های پکتیکا و خوست دو منزل مسکونی تخریب و هشت غیرنظامی جان باختند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان با محکومیت شدید حملات هوایی ارتش پاکستان، تاکید کرد که حکومت طالبان به هیچ طرفی اجازه تخریب امنیت افغانستان را نمی‌دهد و این حملات نتایج بدی برای پاکستان به دنبال خواهد داشت. وی درباره نتایج حملات هوایی جنگنده‌های پاکستانی نیز تصریح کرد، در ساعت ۳ بامداد امروز، جنگنده‌های پاکستانی منطقه لمنه شهرستان برمل در استان پکتیکا و منطقه افغان دوبی در شهرستان سپری در استان خوست را بمباران کردند، که در پکتیکا ۶ تن شامل سه زن و سه کودک جان باخته و یک خانه ویران شد و در خوست یک خانه ویران شده و دو زن جان باختند.

نقشه: جهت درگیری های مرزی ارتش پاکستان و مسلحین طالبان در استان های خوست و پکتیکا

طبق بیانیه سخنگوی طالبان، پاکستان مدعی است که در این حملات فردی موسوم به “عبدالله شاه” (از فرماندهان میدانی تحریک طالبان پاکستان) را مورد حمله قرار داده است.

همزمان با این ادعا، عبدالله شاه با انتشار ویدیویی اخبار مبنی بر کشته شدن خود در حملات هوایی پاکستان در شرق افغانستان را رد کرده و تاکید کرده که در وزیرستان جنوبی حضور دارد.

ویدیوی منتشر شده از سوی عبدالله شاه، از فرماندهان میدانی تحریک طالبان پاکستان

پس از این حملات، مسلحین طالبان و نیروهای مرزبانی پاکستان از صبح تا عصر امروز به درگیری و تبادل آتش توپخانه‌ای در گذرگاه‌های مرزی انگور اده و دندپتان پرداخته اند. در جریان این درگیری ها، سه نفر از نظامیان پاکستانی زخمی شده‌اند. همچنین گذرگاه مرزی خرلاچی از سوی پاکستان بسته شده و تبادلات مرزی متوقف شده است.

وزارت دفاع طالبان در اطلاعیه ای اعلام کرده است که نیروهای مرزبانی طالبان در پاسخ به تجاوز پاکستان، مراکز نظامی این کشور را در امتداد خط فرضی با سلاح های سنگین هدف قرار دادند. این نهاد همچنین افزود، نیروهای وزارت دفاع آماده‌ پاسخگویی به هرگونه اقدامات تجاوزکارانه هستند.

این هفدهمین درگیری مرزی بین طالبان و پاکستان از ابتدای روی کار آمدن حکومت دوم طالبان در افغانستان است. استقرار مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در افغانستان و عدم پذیرش خط مرزی دیورند از سوی طالبان از جمله علل اصلی اختلاف بین دولت پاکستان و حکومت طالبان است.

بیشتر بخوانید: شانزدهمین درگیری مرزی طالبان و پاکستان / خط دیورند چیست؟

ویدیو: محل وقوع حمله جنگنده های پاکستانی در شهرستان سپری در استان خوست
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.