تحولات یمن، ۵ فروردین ۱۴۰۳

یکشنبه 5 فروردین 1403 - 18:40
https://iswnews.com/?p=115906

نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد که یک سرباز خدمه ناوشکن یو اس اس میسون بر اثر سقوط از عرشه ناوشکن به داخل آب در دریای سرخ کشته شده است.

۱- الحدیده:
در ۴ فروردین ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی پنج حمله هوایی به مدیریت منیر انجام دادند.

۲- صعده:
در ۵ فروردین ماه، در پی حملات توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به منطقه مرزی آل شیخ در مدیریت منبه، یک مهاجر آفریقایی زخمی شد.

۳- در ۳ فروردین ماه، نیروی دریایی ارتش فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که یکی از ناوچه های فرانسوی با سه فروند موشک بالستیک ضد کشتی توسط نیروهای انصارالله در جنوب دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. ارتش فرانسه همچنین افزود، این حمله همچنین یک کشتی کانتینری را که ناوچه فرانسوی در حال اسکورت آن بود، هدف قرار داد.

۴- در ۵ فروردین ماه، نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد که یک سرباز خدمه ناوشکن یو اس اس میسون به نام ملوان “اوریولا مایکل آرگبسولا” بر اثر سقوط از عرشه ناوشکن به داخل آب در دریای سرخ کشته شده است. طبق گزارش رسانه های غربی، این نظامی آمریکایی مکانیک هواپیمایی درجه دوم بود که یکم فروردین ماه، در جریان عملیاتی در دریای سرخ مفقود شده و پس از چهار روز جسد وی پیدا شد.

ارتش آمریکا در پوشاندن اطلاعات و جزئیات کشته شدن نظامیان خود با حوادث غیرمرتبط و غیرجنگی ید طولایی دارد و این موضوع در جریان درگیریهای دریای سرخ و خلیج عدن نیز تکرار شده است. با توجه به حملات انصارالله به ناوشکن یو اس اس میسون، احتمال می‌رود که این شخص در حملات یمنی‌ها کشته شده باشد.

بیشتر بخوانید: دو سرباز آمریکایی در خلیج عدن ناپدید شدند!

۵- محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن: «حملات آمریکا به صنعا ادامه تجاوزاتی است که از سوی آمریکا و انگلیس برای محافظت از اسرائیل و تشویق آن به ادامه جنایات وحشیانه خود علیه مردم فلسطین در نوار غزه انجام شده است. ما تاکید می کنیم که حملات هوایی دشمنان تا زمانی که حملات و محاصره غزه پایان نیابد، مانع ادامه حمله مردم و نیروهای مسلح یمن به کشتی های اسرائیلی یا کشتی هایی که به سمت بنادر فلسطین می‌روند، نخواهد شد. ما بر حق یمن برای دفاع از خود و پاسخگویی به مصادر تهدید تاکید می‌کنیم.»

۶- در ۳ فروردین ماه، مردم یمن در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین در استان‌های تحت کنترل انصارالله راهپیمایی گسترده‌ای را برگزار کردند. این راهپیمایی ۲۵مین تجمع گسترده یمنی‌ها در حمایت از فلسطین از ابتدای جنگ اخیر بوده و تحت عنوان “عملیات ما ادامه دارد، حملات را متوقف کنید” برگزار شده است.

۷- در ۴ فروردین ماه، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن در پیامی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حمله‌ تروریستی تالار کروکوس را محکوم کرده و به مردم روسیه و خانواده های قربانیان تسلیت گفت.

بیشتر بخوانید:
حمله سنگین داعش به مسکو / بیش از ۱۳۰ کشته و ۱۴۰ زخمی! (ویدیو)
آخرین اخبار از حمله تروریستی مسکو / ۱۱ عامل حمله بازداشت شدند

۸- ستاد فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در بیانیه ای مدعی شد، از ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد (به وقت صنعا) ۴ فروردین ماه، نیروهای انصارالله چهار موشک بالستیک ضد کشتی (ASBM) را به سمت نفتکش هوانگ پو (Huang Pu) تحت پرچم پاناما و متعلق به چین در دریای سرخ پرتاب کردند.

طبق این بیانیه، در ساعت ۱۶:۲۵، پنجمین موشک بالستیک هنگام شلیک به سمت هوانگ پو شناسایی شد. کشتی زنگ خطر صادر کرده اما درخواست کمک نکرد. نفتکش هوانگ پو متحمل کمترین خسارت شده و آتش سوزی در آن ظرف ۳۰ دقیقه خاموش شد. همچنین تلفات جانی در این حمله گزارش نشده و کشتی به مسیر خود ادامه داده است.

در بین ساعت ۶:۵۰ تا ۹:۵۰ دقیقه صبح (به وقت صنعا) نیز نیروهای آمریکایی، به همراه ناوشکن یو اس اس کارنی با شش پهپاد انتحاری در جنوب دریای سرخ درگیر شدند. به ادعای سنتکام، پنج مورد در دریای سرخ سقوط کرده و یک مورد به داخل مناطق تحت کنترل انصارالله در یمن پرواز کرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.