تحولات افغانستان و پاکستان، ۱۲ فروردین ۱۴۰۲

یکشنبه 12 فروردین 1403 - 13:18
https://iswnews.com/?p=116111

در نتیجه حمله تروریستی به خودروی حامل اتباع چینی در ایالت خیبرپختونخوا واقع در غرب پاکستان شش نفر از جمله پنج تبعه چینی کشته شدند.

افغانستان:
۱- کابل:
– در ۷ فروردین ماه، وزارت خارجه حکومت طالبان با انتشار بیانیه‌ای حمله انتحاری به خودروی اتباع چینی در ایالت خیبرپختونخوا در غرب پاکستان را محکوم‌ کرد و آنرا تلاشی در جهت تضعیف همکاری‌های منطقه‌ای دانست.
– در ۷ فروردین ماه، در نتیجه حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه طالبان در منطقه هفدهم شهر کابل، دو نفر از مسلحین طالبان کشته و چهار نفر زخمی شدند.
– در ۸ فروردین ماه، نیروهای احمد مسعود مدعی شدند که در جریان درگیری با مسلحین طالبان در منطقه دهن باغ در منطقه دوم شهر کابل، سه نفر از اعضای طالبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۹ فروردین ماه، نیروهای احمد مسعود با انتشار بیانیه‌ای از کشته و زخمی شدن ۸ نفر از اعضای طالبان در حمله به ایست بازرسی های طالبان در مناطق چهارم و یازدهم شهر کابل خبر دادند.
– در ۱۰ فروردین ماه، نیروهای احمد مسعود در دو حمله به ایست بازرسی طالبان در پل کوته سنگی در منطقه پنجم و در نزدیکی آموزشگاه حبیبیه در منطقه هفتم شهر کابل حمله کردند.

۲- قندهار:
در ۱۰ فروردین ماه، یک فروند پهپاد ناشناس در آسمان شهر قندهار به مدت سه ساعت، به گشت زنی و عملیات شناسایی پرداخت.

۳- غور:
در ۷ فروردین ماه، نیروهای احمد مسعود یکی از مسلحین طالبان را در روستای جوریا واقع در شهرستان شهرک به قتل رساندند.

۴- خوست:
در ۸ فروردین ماه، منابع محلی از تبادل آتش بین نیروهای مرزبانی پاکستان و مسلحین طالبان در مرز شهرستان سپری خبر دادند.

۵- در ۱۰ فروردین ماه، طالبان دستور تخلیه ساختمان محل زندگی گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و محل نشر برنامه های تلویزیون “بریا” را صادر کرد. به دنبال این حادثه، فعالیت های تلویزیونی این رسانه متوقف شده است. طالبان مدعی هستند که این ساختمان‌ها دولتی است و حکمتیار یک ماه فرصت داشته که آنها را تخلیه و تحویل دهد.

۶- در ۱۱ فروردین ماه، عبدالحکیم شرعی وزیر دادگستری حکومت طالبان در واکنش به اخراج حکمتیار از ساختمان‌های دولتی در منطقه دارالامان کابل تصریح کرد، قانون احزاب لغو شده و فعالیت حزبی جرم است. وی درباره ادعاها درباره عدم رعایت احترام حکمتیار در جریان تخلیه ساختمان‌های مورد استفاده گفت، در جریان این اتفاق احترام حکمتیار حفظ شده است و اگر او این احترام را بی‌احترامی می‌داند، عقلش کار نمی‌کند و احترام را نمی‌فهمد.

۷- حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل در جریان نشستی درباره دیپلماسی آب بین ایران و افغانستان با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌های کابل گفت که ایران به دنبال این است که افغانستان را به شریک استراتژیک خود تبدیل کند. وی در این باره گفت: «جمهوری اسلامی سعی دارد ارتباط خود با افغانستان را افزایش دهد. اینکه بین ایران و طالبان شکاف ایجاد شود طرح آمریکایی‌ها است. ایران انگیزه دارد افغانستان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند. گره زدن منافع اقتصادی دو کشور به یکدیگر و اتصال زیرساخت‎ها بهترین کار برای گره‌زدن منافع دو کشور به هم خواهد بود. هر چه وضع اقتصادی در افغانستان بدتر شود، سیل مهاجر به ایران بیشتر می‌شود و سواستفاده داعش از فقر برای جذب نیرو بیشتر خواهد شد. این شرایط نه خواسته ایران است نه طالبان. از این رو دو کشور سعی دارند با هم همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشند.»

پاکستان:
۱- در ۶ فروردین ماه، در نتیجه حمله مسلحین گروه تروریستی ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA) به پایگاه هوایی ارتش پاکستان تربت در منطقه کچ در ایالت بلوچستان، چند نفر از نظامیان پاکستانی و چهار عضو ارتش آزادیبخش کشته شدند. این گروه مدعی است که در این حمله دو فروند پهپاد ارتش منهدم و بیش از ۳۰ نفر از نظامیان پاکستانی کشته شده‌اند اما منابع دولتی این ادعا را رد کرده و اعلام کردند که در این حمله تنها چهار مهاجم مسلح کشته شده‌اند.

۲- در ۷ فروردین ماه، خودروی حامل اتباع چینی در منطقه شنگلا در ایالت خیبرپختونخوا مورد حمله انتحاری فرد ناشناسی قرار گرفت که طی آن شش نفر شامل پنج چینی کشته شدند. تا این لحظه هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفته است. شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان با حضور در محل سفارت چین در اسلام آباد، کشته شدن پنج چینی در حمله انتحاری خیبرپختونخوا را تسلیت گفت.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.