مسلحین گروه تروریستی موسوم به جیش العدل در ساعات پایانی چهارشنبه و بامداد پنجشنبه در یک عملیات مسلحانه به‌صورت همزمان به چند مرکز امنیتی و نظامی در شهرستانهای راسک و چابهار در استان سیستان و بلوچستان حمله کردند.

طبق ادعای رسانه‌های وابسته به تروریستها، تروریست‌های جیش العدل به پایگاه‌های سپاه در شهر راسک، دوراهی پارود و همچنین ستاد فرماندهی نیروهای انتظامی چابهار، ستاد فرماندهی سپاه چابهار، پایگاه دریابانی، کلانتری ١١ و اداره آگاهی شهرستان چابهار حمله کردند.

جیش العدل در ساعات ابتدایی حمله مدعی شد که چند پاسگاه و مقر نظامی را در شهرهای چابهار و راسک به تصرف خود درآورده است و چند ده نفر از نیروهای ایرانی را کشته است. اما کمی بعد مشخص شد که این ادعاها صحت ندارد و تمامی حملات توسط نیروهای امنیتی و نظامی ایرانی دفع شده است و تروریستها به ساختمانهای اطراف متواری شده اند.

ویدیویی از شنیده شدن صدای درگیری مسلحانه در لحظات ابتدایی درگیری

بر اساس اطلاعات میدانی، تروریستها به‌صورت گروههای کوچک چند نفره اقدام به انجام این عملیات کرده بودند و مجهز به کمربند انفجاری بودند. در اصطلاح تروریستها، به این نوع نیروها که همراه با کمربند انفجاری به عملیات اعزام میشوند نیروهای انغماسی گفته میشود و هدف آنها وارد کردن بیشترین تلفات به نیروهای مقابل است.

عملیات پاکسازی تروریستها از مناطق مختلف شهر چابهار و راسک تا ظهر امروز ادامه داشت. در چابهار یک تیم سه نفره از تروریست‌ها قصد ورود به پایگاه دریابانی را داشت که هر سه آنها کشته شدند و عملیات در این منطقه بامداد امروز خاتمه یافت. تروریست‌ها همچنین در حمله به مقر سپاه ناکام بوده و بعضی از تروریست ها پس از عملیات ناموفق، به خانه های اطراف متواری شدند و چند شهروند غیرنظامی را به گروگان گرفتند. این موضوع عملیات پاکسازی را با مشکل مواجه کرد و عملیات پاکسازی ساعت ها به طول انجامید. عملیات نیروهای امنیتی برای حفظ جان این گروگان‌ها با احتیاط کامل تا ظهر امروز ادامه داشت و در نهایت با کشته شدن همه تروریست ها پایان یافت.

لازم به ذکر است در نتیجه این حملات ۱۸ تروریست کشته شدند و ۱۰ نیروی نظامی شامل دو مامور نیروی انتظامی از جمله جانشین رئیس کلانتری ۱۱ چابهار، دو نیروی مرزبانی، شش نیروی سپاه و بسیج به شهادت رسیدند. از میان شهدا، چهار شهید بلوچ اهل سنت هستند.

تصویر یک کودک ترکمن که به همراه خانواده برای سفر نوروزی به چابهار مسافرت کرده بودند و در جریان گروگانگیری گروه تروریستی جیش العدل به شدت زخمی شد.

شیوه این عملیات تروریستی و بزرگنمایی رسانه‌ ای آن، مشابه اقدامات داعش در سالهای ابتدایی جنگ سوریه و حمله به موصل، البته در نمونه کوچک‌تر و ضعیف‌تر است. افزایش تحرکات گروه‌های تکفیری و تجزیه طلب از جمله داعش و جیش العدل همگام با تهدیدات عوامل امنیتی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها علیه ایران نشان می‌دهد که این دست اقدامات از یک مبدأ طراحی و توسط سازمان‌های امنیتی صهیونیستی و آمریکایی مدیریت می‌شود.

حملات ناموفق تروریستی به پایگاه‌های سپاه و نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان در بحبوحه تشدید تنش‌ها در غرب آسیا و پس از قول ایران برای انتقام از رژیم اسرائیل صورت گرفته است. پس از حمله تروریستی رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در ۱۳ فروردین ماه که منجر به شهادت هفت تن از مستشار نظامی ایران، از جمله یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس شد؛ رهبر انقلاب اسلامی ایران قول داد که رژیم اسرائیل به‌خاطر جنایت هایش تنبیه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: شهادت فرماندهان ارشد نیروی قدس در حمله اسرائیل به دمشق

عملیات احتمالی نیروهای نظامی ایران علیه اسرائیل، فشار روانی زیادی بر صهیونیست ها وارد کرده و رژیم صهیونیستی در وضعیت اظطراری و بسیار ملتهب قرار گرفته است. از این رو، رژیم اسرائیل تمام تلاش خود را به‌کار بسته است تا با برنامه ریزی حملات تروریستی مانند حمله به چابهار و راسک، تمرکز نیروهای مسلح ایران را برهم بزند وعملیات تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل را به هر نحو ممکن تحت الشعاع قرار دهد.
با توجه به پیشینه اقدامات آمریکا و اسرائیل در راه اندازی آشوب و درگیریهای خیابانی در ایران، این احتمال وجود دارد که حملاتی مشابه این حمله در روزهای آینده به ویژه در روز قدس در دیگر مناطق مرزی ایران تکرار شود و یا دیگر عملیاتهای تروریستی در مناطق مرکزی کشور به اسم داعش انجام شود. تحرکات گروه های تروریستی و تجزیه طلب در مناطق مرزی کردستان، آذربایجان نیز دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید:
حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مواضع گروه‌های تروریستی در پاکستان
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ویدیو رصد و حمله به مقر تروریست های جیش العدل در پاکستان را منتشر کرد موقعیت دقیق پایگاه گروه تروریستی جیش العدل شناسایی شد!

سرهنگ علیرضا دلیری جانشین انتظامی سیستان و بلوچستان پایان عملیات در چابهار را با آزادسازی تمام گروگان‌ها و به کشته شدن تروریست‌ها اعلام کرد.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. هومن پنجشنبه, ۱۶ فروردین, ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶

    باید مثل ترکیه که مدتی پیش در مناطق کرد نشین خودش با تمام قوا و امکانات و نیروها عملیات امنیتی انجام داد و پوزه تروریست ها رو به خاک مالید عملیات امنیتی بزرگی تو این استان و با مشارکت تمام نیروها و امکانات انجام بشه. دیگه تو این مرحله نباید مماشات کرد . و این تروریست های وطن فروش رو در افغانستان و پاکستان و هر جای دیگر باید به هر روشی کشت( ترور،بمب گذاری،حمله موشکی،عملیات پهبادی) بدرک فرستاد.

    پاسخ
    1. فرزند ایران پنجشنبه, ۱۶ فروردین, ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

      خدا بیامرز سپهبد سلیمانی را، در زمان خودش خوب دماغ این یاغی ها را به خاک مالید

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.