عملیات تروریستی در چابهار و تاثیر آن بر کریدور شمال-جنوب

شنبه 18 فروردین 1403 - 16:30
https://iswnews.com/?p=116541

انجام عملیات‌های همزمان توسط عوامل گروه تروریستی جیش العدل در جنوب شرق کشور، مسائلی را در خصوص امنیت این مناطق و تاثیر آن بر کریدور شمال-جنوب به وجود آورده است که در این نوشته قصد داریم به آنها بپردازیم.

رشد اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا، فرصتی را برای ایران که جایگاه و نقشی مهم در ایجاد اتصال میان شرق و غرب دارد، به وجود آورده است. در این میان اما بندر چابهار، به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران همچنان شرایط مطلوبی برای ایفای نقش جدی در مسئله مذکور ندارد؛ این نقصان در حالی است که این بندر می‌تواند بستری برای ادغام اقتصاد‌های جنوب‌شرق آسیا و اوراسیا باشد.

خنثی‌سازی نقش ایران بر اثر ناامن سازی و عدم استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی باعث خواهد شد تا تهران، از جریان توسعه‌‌ی بین‌المللی و نقش جدی خود در منطقه دور بماند و این موضوعات، پایه و اساس بسیاری از مشکلات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و… خواهد بود. از سوی دیگر، در صورت توسعه بندر چابهار و ایفای نقش ایران در حوزه ترانزیت، این کشور به یکی از اصلی‌ترین بازیگران تجارت بین‌الملل در منطقه تبدیل خواهد شد و نقش اساسی در تامین امنیت آن نیز خواهد داشت.

از همین روی، رژیم صهیونیستی با همراهی تعدادی از کشورهای منطقه به دنبال هدف قرار دادن ظرفیت‌های جغرافیایی ایران و کارشکنی در پروژه‌های ترانزیتی می‌باشند. به نوعی می‌توان گفت که اسرائیل با کمک برخی از متحدین منطقه‌ای خود قصد دارد تا نقش جمهوری اسلامی ایران را در ترانزیت جهانی بسیار کم‌رنگ کرده و به مرور آن را به کلی خنثی کند.

این مسائل باعث شده است تا چابهار بیش از گذشته مورد توجه سرویس‌های جاسوسی بیگانه و مزدوران‌ آنها یعنی گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب قرار گیرد. انجام عملیات‌های هدفمند و کور تروریستی از جمله هدف قرار دادن غیرنظامیان، حمله به مراکز نظامی، کاشت مین، تله‌های انفجاری و بمب‌های کنار جاده‌ای در مسیرهای مواصلاتی برخی از اقدامات این گروه‌ها جهت ناامن نشان دادن مناطق جنوب شرق ایران به ویژه بندر چابهار است.

انجام عملیات تروریستی در چابهار برای اخلال در امنیت قطب ترانزیتی ایران می‌تواند آسیب‌های جدی در زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، توسعه بندر و پیشنهاد آن به عنوان یک مسیر امن و… ایجاد نماید و این دلایل بر کریدور شمال-جنوب تاثیرات بسیاری خواهند داشت. با وضعیت فعلی و با توجه به عدم امنیت مناطق مورد نظر و عدم توسعه و تکمیل پروژه‌های ترانزیتی مهم به ویژه بندر چابهار، شاهد کاهش جدی نقش ایران در تجارت جهانی و منطقه‌ای خواهیم بود. علاوه بر این، طرح توسعه روابط ایران با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی تحت شعاع قرار خواهد گرفت و سرمایه گذاران خارجی برای ادامه کار خود دچار تردید و یا انصراف خواهند شد. این موضوع زمانی تاثیر واقعی خود را نشان می دهد که ایران برای توسعه بندر چابهار و بستر سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان هزینه های سنگینی را متحمل شده است و همه این سرمایه گذاری ها با حملات تروریست های جیش العدل تحت تاثیر قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: حمله تروریستی جیش العدل به شهرستان‌های راسک و چابهار؛ ۱۸ تروریست کشته شدند (ویدیو)

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس شنبه, ۱۸ فروردین, ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱

    سلام خسته نباشید میگم بابت مطالب مفیدی که میدید
    واقعا جای تاسف داره مقامات جایی که باید اقدام کنن نمیکنن یا اگرم اقدامی انجام داده باشن یا سطحی بود یا خیلی دیر سر قضیه قفقاز اینقدر دست دست کردن که کار رسیده به اون وضعیت هنوزم اقدامی جدی انجام ندادن وضعیت رو بدتر کردن یا سر قضیه فلسطین که هنوز که هنوز بعد چند ماه اقدامی نکردن فقط در حد بیانیه محکوم کردن بوده یا سر ضرباتی که صهیونیست ها به ما در منطقه زدن و ما دست به اقدامی تلافی جویانه نزدیم که اونا بفهمن هر عملی بدون پاسخ نمیمونه یا سر قضیه چابهار چند ساله اونجا نا امین شده پاکستان که براش مهم بود وضعیتش به این صورت نبود که با گروه های مختلف درگیره قانون جنگل شده از بس مقاماتش به فکر منافع خودشونن باز یک عده از دوستان میان میگن ما باید صبر استراتژیک کنیم نتیجه این صبر استراتژیک عدم دخالت و ها رو هم داریم مشاهده میکنیم سر قضیه قفقاز یک عده مسئول خائن کاری کردن که تهش شد وضعیت فعلی که در اون منطقه یا عدم رسیدگی به وضعیت سیستان که الان یه عده گروه تروریستی بخاطر فقر مشکلات مردم دارن اونجا سو استفاده میکنن و دارن جولان میدن اونجا سر قضیه سوریه هم صهیونیست ها وقتی نیرو های ما رو زدن دیدن ما جواب نمیدیم هی دم از انتقام انتقام میزنیم ولی کاری نمیکنیم جسور شدن کنسولگری زدن که اگه اینم جواب سخت ندیدم منتظر روز هایی باشید که اسرائیل یا سفارت ما رو در جاهای دیگه بزنه یا خود خاک کشورمون رو و در مورد غزه وقتی صهیونیست میبینن کشور هایی که تا دیروز دم از حمایت میزدن الان فقط بیانیه میدن و کاری نمیکنن معلوم حملات علیه مردم غزه تموم نمیشه
    حالا باز یه عده بیان بگن نه ما همچنان باید صبر کنیم از این حرف های که میشنوم حس میکنم یه جای کار میلنگه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.