فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند

چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 15:44
https://iswnews.com/?p=117116

در پی افزایش تنش‌ها میان فرانسه و جمهوری آذربایجان، فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند و دولت باکو را به مخدوش کردن روابط بین دو کشور متهم کرد.

فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند

وزارت امور خارجه فرانسه علت این موضوع را ادامه اقدامات یکجانبه جمهوری آذربایجان در ماه های اخیر که به روابط دو کشور آسیب وارد می کند، عنوان کرد.

از سوی دیگر دولت باکو به این موضوع به شدت واکنش نشان داد و اقدامات فرانسه را مخرب اعلام کرد. آیخان حاجی زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: طرف آذربایجانی بارها به فرانسه اعلام کرده است که صحبت با زبان تهدید و فشار نتیجه ای نخواهد داشت و بار دیگر اعلام می کند که تمام اقدامات لازم را برای حفظ منافع ملی خود انجام خواهد داد.

فرانسه به‌عنوان متحد قدیمی ارمنستان محسوب می‌شود و طی حدود ۲۵ سال گذشته به‌عنوان میانجی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان عمل میکرد. تنشهای بین جمهوری آذربایجان و فرانسه پس از آغاز جنگ دوم قره باغ رو به فزونی گذاشته است و در طول سه سال و نیم گذشته، دولت باکو بارها پاریس را به تشدید اوضاع و حمایت یکجانبه از ارمنستان متهم کرده است.

کمکهای نظامی و حمایتهای سیاسی فرانسه از ارمنستان در مجامع بین المللی از دو علل اصلی نگرانی باکو است. دولت باکو معتقد است تسلیح ارمنستان زمینه را برای شروع جنگی جدید در منطقه آماده می کند. تشدید تنشها میان دو کشور به اندازه ای است که طی ماههای اخیر دو کشور برخی از دیپلمات‌های یکدیگر را از خاک خود اخراج کرده‌اند.

نگرانی‌های دولت باکو از ارمنستان و رفتار فرانسه در حالی است که خود باکو حدود ۷۰ درصد از تسلیحات خود را از رژیم صهیونیستی دریافت میکند و شخص علیف بارها در سخنرانیهایش ادعاهای ارضی جدید علیه خاک ارمنستان مطرح کرده است. همچنین لازم به ذکر است طی هفته های اخیر رسانه های محلی از جابجایی های نظامی مشکوک توسط ارتش آذربایجان در نزدیک مرزهای جنوبی ارمنستان و در منطقه زنگزور خبر داده اند.

مکرون و دیگر مقامات فرانسوی نیز مدت‌هاست در مورد جاه طلبی های ارضی الهام علی‌اف ابراز نگرانی کرده‌اند و عنوان می‌کنند که رئیس‌جمهور آذربایجان به همین جا بسنده نخواهد کرد و طرح‌هایی برای خاک ارمنستان دارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.