درگیری داعش و الشباب المجاهدین در سومالی

یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 - 17:17
https://iswnews.com/?p=117268

داعش از درگیری عناصر خود با شباب المجاهدین سومالی در سه ماه اخیر خبر داد.

درگیری داعش و الشباب المجاهدین در سومالی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «تحولات جهان اسلام» داعش در شماره ۴۳۹ هفته نامه النبأ خود به درگیری‌های سه ماهه خود با الشباب المجاهدین سومالی در مناطق شمالی و شرقی این کشور پرداخت.

هفته نامه النبأ با انتشار یک گزارش مفصل و چند تصویر و یک اینفوگرافیک از کشته و زخمی شدن ۵۰ تن از عناصر الشباب المجاهدین در درگیری با عناصر داعش خبر داد.

هفته نامه النبأ مدعی است که درگیری‌های اخیر داعش با الشباب المجاهدین که از اواسط ماه رجب آغاز و تا پایان ماه رمضان ادامه یافت به تسلط کامل داعش بر کوه‌های علی مسکاد در شرق سومالی انجامیده‌است.

داعش در این سه ماه بیش از هشت حمله عناصر الشباب المجاهدین به مخفی‌گاه‌های خود در نزدیکی منطقه یلن در وای ولی صور، و منطقه جدحن و بئر عدیلی ومنطقه عربی و روستای جیس قبد واقع در کوه‌های علی مسکاد واقع در منطقه پانتلند در شمال شرق سومالی را دفع کردند.

دواعش همچنین در دو ماه گذشته برنامه‌هایی را برای دعوت ساکنان این مناطق به سوی خود انجام دادند.

این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که الشباب المجاهدین سومالی در مناطق جنوب، جنوب غرب و مرکز سومالی درگیر حمله همه جانبه نیروهای امنیتی سومالی و متحدان آن‌ها می‌باشد.

گفتنی است که الشباب المجاهدین سومالی پس از ماه رمضان فیلمی تحت عنوان «قادمون یا أقصی» منتشر کرد و در آن فیلم عملیات‌های خود در ماه رمضان علیه نیروهای امنیتی و متحدان آن را منتشر ساخت.

الشباب المجاهدین در این فیلم مدعی است که از آغاز حمله اخیر دولت سومالی علیه این گروه که بیش از یک سال پیش آغاز شده، بیش از ۱۰۰۰ تن از عناصر دولتی و متحدان ایشان کشته شده‌اند. در این فیلم عملیات‌های الشباب المجاهدین در مناطق اطراف مگادیشو پایتخت سومالی شامل بوسلی، بصره، دارالنعمه و حررطیری در ماه رمضان مستند سازی شده‌است.

گفتنی است که برخی مناطق مرکزی و جنوبی و جنوب غرب سومالی محل استقرار الشباب المجاهدین و برخی مناطق کوهستانی در شمال شرق سومالی محل اختفای عناصر داعش به شمار می‌رود. داعش به ندرت در مناطق سومالی عملیات انجام می‌دهد و آخرین عملیات داعش در مگادیشو پایتخت سومالی به اواخر ماه رجب (دو ماه پیش) باز می‌گردد. داعش در یک سال اخیر تنها شش عملیات ترور از طریق انفجار بمب را در مناطق مختلف پایتخت سومالی مگادیشو انجام داده است، و آخرین خبر عملیات داعش در برابر نیروهای دولتی در پانتلند نیز به اوایل رمضان سال ۱۴۴۴ یعنی بیش از یک سال پیش باز می‌گردد.

لازم به ذکر است که پلیس محلی سومالی در دی‌ماه ۱۴۰۱ از کشته شدن ابوالبراء العمانی، رهبر شاخه سومالی داعش در یک درگیری مسلحانه در منطقه باری در اقلیم پانتلند واقع در شمال شرق سومالی خبر داد.

بنابر این گزارش، ابوالبراء العمانی از ژوئیه ۲۰۲۱ میلادی و بعد از کشته شدن ابوالولید المهاجر، رهبر سابق داعش در شاخ آفریقا که در اتیوپی کشته شده بود، به امارت داعش در این منطقه گماشته شده بود.

العمانی که از اقلیم امهره اتیوپی محسوب می‌شد، متهم به بکارگیری تعدادی از اتیوپیایی‌ها در صفوف داعش است. پیش از این عناصر داعش در شمال و شرق سومالی تلاش‌هایی را برای جذب مسلمانان اتیوپی و پیوستن آن‌ها به صفوف داعش در شمال و شرق سومالی آغاز کرده بودند.

اینفوگرافیک داعش از درگیری‌های سه ماه اخیر خود با شباب المجاهدین در شمال شرق سومالی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.