روزنامه لبنانی الاخبار متن توافق پیشنهادی فرانسه برای توقف جنگ بین اسرائیل و لبنان را منتشر کرد.

این پیشنهاد شامل سه مرحله است که جزئیات آن به شرح زیر است:

مرحله اول:
۱- توقف عملیات نظامی حزب الله در داخل فلسطین اشغالی و مناطق مورد مناقشه.
۲- خودداری از حملات علیه نیروها و یا تأسیسات یونیفل.
۳- تضمین آزادی حرکت بدون محدودیت یونیفل در جنوب رود لیتانی.
۴- توقف عملیات نظامی اسرائیل در داخل لبنان.

مرحله دوم:
۱- برچیدن کلیه تأسیسات، امکانات و مراکز نزدیک خط آبی.
۲- عقب نشینی نیروهای رزمی از جمله نیروی رضوان و واحدهای نظامی دیگر و همچنین تسلیحات ضد تانک به فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتری شمال خط آبی.
۳- توقف حملات هوایی اسرائیل بر فراز خاک لبنان.
۴- ازسرگیری مشارکت لبنان در جلسات سه جانبه یونیفل.
۵- آغاز استقرار حدود ۱۵ هزار سرباز از نیروهای ارتش لبنان در جنوب رودخانه لیتانی از جمله در امتداد خط آبی.
۶- حمایت از استقرار ارتش لبنان در جنوب رودخانه لیتانی بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ و پشتیبانی لجستیکی از آن.

قطعنامه ۱۷۰۱ چیست؟

(قطعنامه ۱۷۰۱ یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در ۱۱ آگوست ۲۰۰۶ میلادی (۲۰ مرداد ۱۳۸۵) برای اتمام جنگ حزب الله لبنان و اسرائیل صادر شد. طبق این قطعنامه، حزب الله با جنوب لبنان را تخلیه و به شمال رودخانه لیتانی عقب نشینی کند تا نیروهای ارتش لبنان و نیروهای یونیفل در این مناطق مستقر شوند. همچنین ارتش اسرائیل باید نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند و به تمامیت ارضی این کشور پایبند باشد.)

مرحله سوم:
۱- از سرگیری مذاکرات برای تعیین مرزهای زمینی لبنان به صورت تدریجی، بر اساس مذاکرات انجام شده در سال ۲۰۱۷ میلادی، با تمرکز بر حوزه هایی که قبلا در چارچوب سازوکار سه جانبه یونیفل در سال ۲۰۱۸ مورد مذاکره قرار گرفته بود.
۲- ورود به مذاکرات در مورد نقشه راه برای اطمینان از ایجاد منطقه ای بین خط آبی و رودخانه لیتانی عاری از هرگونه افراد یا گروه های مسلح، امکانات و تسلیحات، به استثنای موارد متعلق به دولت لبنان و یونیفل.
۳- حمایت از استقرار نیروهای ارتش لبنان در جنوب لبنان.
۴- حمایت از توسعه اجتماعی و اقتصادی در جنوب لبنان.

بیشتر بخوانید: حمله تروریستی پهپاد اسرائیلی در جاده الناقوره-صور (ویدیو)

توافق پیشنهادی فرانسه بر اساس رویکرد استعماری این کشور به لبنان است و نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها پس از گذشت یک دهه از افول قدرت خارجی‌شان هنوز حس می‌کنند که لبنان در کنترل آنهاست.

طبق اظهارات مقامات حزب الله جبهه جنوب لبنان-شمال فلسطین برای کمک به مقاومت فلسطین در نوار غزه و کاهش فشار بر آنها باز شده و امکان توقف درگیری در این جبهه بدون توقف جنگ در نوار غزه وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد فرانسه برای توقف جنگ بین اسرائیل و حزب الله بدون توجه به تحولات غزه، از اساس باطل است و قطعا قابلیت اجرایی ندارد.

به فرض اینکه توقف جنگ در جبهه جنوب لبنان نیز با توقف جنگ در نوار غزه همراه شود، عقب نشینی حزب الله از مناطق جنوبی لبنان نیز امر محالی است. مردم مناطق جنوبی لبنان از پیشتازان تشکیل مقاومت در لبنان بوده‌اند چگونه از خانه ها و املاک خود در جنوب لبنان عقب نشینی کنند؟

در مجموع توافق پیشنهادی فرانسه قابلیت اجرایی ندارد و تنها ابزاری سیاسی برای فرانسوی‌ها است که نشان دهند هنوز در لبنان نفوذ دارند و این منطقه تحت سیطره آنها قرار دارد. البته قدرت خارجی فرانسوی‌ها و دیگر استعمارگران روبه افول است و کمتر کسی در لبنان پیدا می‌شود که روی تهدیدات یا پیشنهادات آنها حساب باز کند!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.