ارسال نفت باکو به رژیم اسرائیل از طریق ترکیه

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 16:57
https://iswnews.com/?p=117843

دولت ترکیه از قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی خبر داده است اما نفت جمهوری آذربایجان همچنان از طریق آنکارا وارد فلسطین اشغالی می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” دولت ترکیه چندی قبل از قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی و تحریم همه جانبه تجاری این رژیم خبر داد. آنکارا لغو تحریم‌ها را به متوقف کردن حملات علیه غزه و ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه منوط کرد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که نفت جمهوری آذربایجان همچنان از طریق ترکیه در اختیار تل‌آویو قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام العربی الجدید، جمهوری آذربایجان روابط نزدیکی با ترکیه و رژیم صهیونیستی دارد و آنکارا همچنان بارگیری نفت آذربایجان را در بندر جیهان به مقصد اسرائیل متوقف نکرده است؛ نفت جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان وارد ترکیه شده و از آنجا توسط تانکرهایی بارگیری و به بندر حیفا منتقل می‌شود.

بر اساس اطلاعات موجود، بیشتر نفت مورد نیاز رژیم اسرائیل توسط کشورهای آسیای مرکزی مانند آذربایجان و قزاقستان و از طریق کشتی‌ها تامین می‌شود و همه اینها به عبور از مسیر ترکیه مرتبط است. رژیم صهیونیستی در ژانویه امسال، با ۵۲۳ هزار و ۵۰۰ تن محموله نفتی به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار در صدر فهرست مقصدهای نفت آذربایجان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: بزرگترین تأمین‌کنندگان نفت رژیم‌ اسرائیل چه کشورهایی هستند؟ گلوگاه‌های اصلی رژیم اسرائیل کجاست؟

در همین رابطه، منابع نزدیک به رژیم اسرائیل اعلام کردند: نگرانی اصلی تل‌آویو در حال حاضر این است که ترکیه اقدامات بیشتری نظیر جلوگیری از احتمال پرواز بر فراز این کشور یا جلوگیری از اعزام کشتی‌ها به مقصد اسرائیل (فلسطین اشغالی) در تنگه بسفر و داردانل اتخاذ کند که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند. طبق گفته صهیونیست‌ها، تنها امیدواری تل‌آویو آن است که اردوغان از ترس و هراس واکنش سایر کشورهایی که با این رژیم تجارت می‌کنند، از انجام چنین اقدامات تند و رادیکالی خودداری کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.