داعش در ورزشگاه چه می‌کند؟

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 19:46
https://iswnews.com/?p=117924

پس از یورش مسکو داعش تهدیدات مختلفی را متوجه بازی‌های ورزشی و ورزشگاه‌ها کرد. در این یادداشت برآنیم تا به این مسئله بپردازیم.

این پوسترها بیش از هر چیز ورزشگاه‌هایی که بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا در آن‌ها جریان داشت و ورزشگاه‌های اختصاصی تیم‌های حاضر در مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا را مورد اشاره قرار داده و می‌دهند، و به طور مشخص تصویر برخی از این ورزشگاه‌ها از جمله سانتیاگوبرنابئوی مادرید، پارک‌دوپرنس پاریس، امارات لندن، متروپولیتانوی مادرید و آلیانس آرنای مونیخ و در نهایت دورتمند را منتشر کردند.

در این بین یک پوستر با محتوای المپیک پاریس و دو پوستر از سوی لوگوی «ناشر پاکستان» با محتوای حمله به بازیکنان کریکت نیوزلند در زمان حضورشان در لاهور و راولپندی پاکستان و همچنین تهدید جام جهانی کریکت در آمریکا و هند غربی نیز منتشر شدند.

آنچه این پوسترها را متمایز می‌سازد، طراحی پوستر حمله به ورزشگاه‌ها است که در آن از تصاویر عینی ورزشگاه‌ها استفاده شده و نشان می‌دهد که یک عنصر داعش به این ورزشگاه حمله کرده‌است. گاهی به طور مشخص به یک زمان مشخص و یک مکان مشخص مثلا گیت‌های مشخصی در یک ورزشگاه مشخص در یک بازی مشخص اشاره شده است و عناصر گرگ تنها برای حمله به آن مکان مشخص تحریک شده‌اند.

این پوسترها در ابتدا و بلافاصله پس از حمله مسکو بسیار جدی گرفته شده و به طور فزاینده‌ای منتشر شدند، اما وقتی وعده‌های حمله داعش به این اماکن تحقق نیافت، هرچند این پوسترها همچنان تولید، و خوب هم دیده شدند، اما از سوی مخاطبان خیلی جدی گرفته نشدند، در این بین بر آنیم تا چرائی استفاده داعش از این پوسترها بپردازیم:

۱- داعش که نیاز زیادی به دیده شدن دارد با توجه به دامنه خبررسانی و توجه عمومی به رویدادهای ورزشی به ویژه فوتبال جام قهرمانان اروپا، با تهدید این رویدادها به ایجاد رعب در میان مردم و هواداران فوتبال که بخش وسیعی از مردم جهان را به خود اختصاص می‌دهند، می‌پردازد، داعش از این رهگذر تلاش می‌کند تا با وجود ضعف فزاینده خود با کمترین هزینه همچنان در افکار مردم حضور داشته باشد. این پوسترها هرچقدر مصداقی‌تر به مکان حمله اشاره کنند، میزان ایجاد ذهنیت ترس نیز در نسبت آن نقطه مکانی و زمانی بیشتر خواهد شد.

۲- این پوسترهای داعش به قدری از سوی دواعش جذابیت داشتند که برخی از آن‌ها از سوی دیگر مؤسسات به زبان‌های دیگر ترجمه شده و منتشر شدند. این مسئله با پرداختن به بازی‌های کریکت که یک بازی ملی در پاکستان شمره می‌شود از تهدید میادین ورزشی جهانی به تهدید یک میدان ورزشی ملی و تأثیر روی مناصران پاکستانی داعش گذار کرد.

۳- داعش در حملات بیرون از ولایات عراق و شام حتی در اوج قدرتش هیچگاه از پیش نقطه عملیات خود را مشخص نکرده و نمی‌کند. یورش‌های سال ۲۰۱۵ به ورزشگاه استاد دو فرنس که در اوج قدرت داعش انجام شد نیز از پیش وعده داده نشده بود. اصل غافلگیری یکی از مهمترین شگردهای داعش در عملیات‌هایش می‌باشد. با این وجود پرسش اینجاست که این پوسترها و تهدیدها را باید چگونه فهمید. بی‌شک این پوسترها گونه‌ای تهدید نیستند، بلکه به گرگ‌های تنها و ناشناس داعش انگیزه می‌دهند تا در این مکان‌ها و زمان‌های مشخص به هنگام انجام رویدادهای ورزشی عملیات انجام دهند تا عملیات آن‌ها برد تبلیغی بیشتری برای داعش به همراه آورد، درست مانند عملیات یک گرگ تنها به هنگام بازی فوتبال بلژیک و سوئد در بروکسل. این حمله یک حمله از پیش تعیین شده نبود، بلکه حمله یک عنصر گرگ تنها بود که به طور خود انگیخته و با توجه به تبلیغات داعش دست به این کار زده بود. درواقع داعش با این پوسترها  قصد ندارد یک عملیات از پیش طراحی شده را برملا کند، بلکه می‌خواهد مناصران و گرگ‌های تنها را به انجام عملیات در این نقاط ترغیب کند.

۴- درست است که با عملی نشدن این تهدیدها میزان تأثیرگذاری این پوسترها کمتر و کمتر می‌شود، اما همواره ترسی کوچک وجود دارد، ترسی که گوشه‌ای از ذهن هواداران ورزشی را اشغال می‌کند ضمن اینکه  حتما بخشی از نیروهای امنیتی را نیز مشغول خود خواهد ساخت، اینگونه، داعش با یک عملیات تبلیغی – روانی بخشی از توجه نیروهای امنیتی را معطوف تبلیغی می‌کند که شاید رخ دهد و شاید رخ ندهد، این مسئله منوط به این است که آیا یک گرگ تنها اراده محقق کردن تبلیغ داعش را داشته باشد یا نه. اما در هر صورت بخشی از نیروهای امنیتی مشغول می‌شوند و داعش می‌تواند برنامه‌های خود که اصل غافلگیری را مبنا قرار می‌دهند را پیش ببرد.

۵- با ازدیاد اینگونه تبلیغات ضد میادین ورزشی و بی‌اهمیت شدن آن نزد عموم و همینطور نیروهای امنیتی که شاید به کاهش تدابیر امنیتی هم بینجامد، محقق شدن این تهدیدها خود می‌تواند یک امر غافلگیر کننده تلقی شود، چرا که پیش از آن هیچیک از این تهدیدها محقق نشده بودند، پس در هر صورت نیروهای امنیتی به صورت عینی و ذهنی درگیر این ماجرا خواهند بود، پس اگر عملیاتی انجام شود، چه برنامه ریزی شده و چه از سوی گرگان تنها، هدف داعش محقق می‌شود، و اگر هم عملیاتی انجام نشود صرف مشغول کردن ذهن و امکانات نیروهای امنیتی فرصتی را برای پیگیری عملیات‌های غافلگیر کننده برای داعش ایجاد می‌کند. 

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد در نهایت انتشار پوسترهایی با محتوای حمله به میادین ورزشی چه محقق شوند و چه نشوند، می‌توانند از نظر ذهنی و حتی عینی به داعش کمک کنند.

یاسر قزوینی حائری
یاسر قزوینی حائری
کارشناس جریان‌های افراطی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.