سفیر ایران در بغداد طی مصاحبه‌ای اظهار داشت که نخست وزیر عراق در اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور جدی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد طی مصاحبه‌ای با اشاره به توافقنامه امنیتی ایران و عراق گفت: در این توافقنامه سه بند مهم وجود دارد که شامل کنترل مرزها توسط دولت مرکزی، خلع سلاح معارضین و تبادل مجرمین است و در آن بر انتقال این نیروهای معارض از کنار مرزها به عمق خاک عراق تاکید شده است.

آل‌صادق در مورد خلع سلاح این عناصر نیز تصریح کرد: خلع سلاح به این معنا که سلاح‌های نیمه سنگین از آن‌ها گرفته شود، انجام شده است اما اینکه بگوییم سلاح‌های سبک از آن‌ها گرفته شده باید به این موضوع توجه داشت که بیشتر مردم عراق به نحوی در خانه خودشان یک کلاشینکف و سلاح گرم دارند ولی این نیروها مجاز نیستند که این سلاح را داشته باشند و با تدابیری که در اقلیم کردستان طراحی شده است، بناست که آن‌ها حضور مسلحانه در اقلیم نداشته باشند.

سفیر ایران در عراق ادامه داد: همچنین این توافق صورت گرفته است که کسانی که دستشان به خون آلوده نیست می‌توانند به داخل ایران برگردند و با تدابیری که در نظر گرفته می‌شود و پس از مدتی قرنطینه، زندگی عادی خود را آغاز کنند. در مورد آن‌هایی که مایل هستند از عراق خارج شوند، ما اعلام آمادگی کردیم که خدمات کنسولی از جمله گذرنامه به آن‌ها بدهیم که بتوانند به خارج از عراق سفر کنند.

آل‌صادق در بخشی دیگر از سخنان خود، به موضوع اخراج آمریکایی‌ها از عراق اشاره کرد و گفت: دولت آقای سودانی بنا را بر این گذاشته است که موضوع خروج نظامیان امریکا در عراق را در مدت حضورش در دولت به نتیجه برساند و این حضور به پایان برسد. در همین چارچوب در مقطع اخیر دو دور مذاکرات بین بغداد و واشنگتن انجام شده است اما دیدگاه من این است که در این مذاکرات یک وحدت گفتمانی از سوی دو طرف حس نمی‌شود و من به دوستان عراقی هم گفته‌ام که از سوی دو طرف، وحدت گفتمانی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: آمریکایی‌ها در یک مرحله ماموریت نیروهای نظامی این کشور را به مستشاری تبدیل کردند و اکنون می‌خواهند ماموریت مستشاری را به همکاری‌های دوجانبه تغییر دهند؛ در واقع آمریکایی‌ها در حال بازی با کلمات هستند و باید عراقی‌ها هوشمندانه‌تر این مذاکرات را دنبال کنند تا هرچه زودتر مسئله خروج انجام شود. احساس می‌کنیم آقای السودانی در این قضیه جدی است و نیروهای مقاومت در عراق نیز در حال همکاری با دولت هستند و یک فرصت زمانی را تعیین کرده‌اند که این اتفاق هرچه زودتر رخ دهد.

سفیر ایران در عراق همچنین در ارتباط با ادعاهای مقامات آمریکایی‌ مبنی بر اینکه نیروهای مقاومت در عراق، نیروهای نیابتی ایران هستند، اظهار کرد: این ادعایی که آمریکایی‌ها می‌کنند، توهین به مقاومت است. مقاومت در کشورهای منطقه کاملاً مستقل است و در هر کجا و هر مکانی که صلاح ببیند عمل می‌کند. ما در مقاطعی به مقاومت کمک کرده‌ایم و آن را رسماً اعلام کرده‌ایم و ابایی از بیان آن نداریم؛ همان‌طور که بارها اعلام شده است، نیروی مقاومت در منطقه از کسی فرمان نمی‌گیرد ،خودش تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.