ماهواره ملی مخابراتی ایران در مدارهای بالاتر در راه است

یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 16:37
https://iswnews.com/?p=118163

در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای استفاده از ظرفیت کشورهای خارجی برای ساخت و پرتاب ماهواره‌های ملی سنجشی و مخابراتی ایران صورت گرفته است. بر این اساس برای ساخت و پرتاب ماهواره ملی سنجشی، قراردادی با روسیه به امضا رسید و برای ساخت ماهواره ملی مخابراتی هم مذاکراتی با کشورهای روسیه (Reshetnev)، فرانسه (Eutelsat)، کره جنوبی (KARI) و چین (CACS) صورت گرفته است.

در سیر این مسیر، در ١٨ مرداد ۱۴۰۱ ماهواره سنجشی خیام با دقت سنجش یک متر با کمک روسیه در مدار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: ماهواره خیام، گامی به سوی توسعه قدرت فضایی ایران

در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره ملی مخابراتی ایران، تخصیص بودجه به صداوسیما برای خرید ماهواره خارجی، امضای قرارداد ۲۵۰ میلیون یورویی با شرکت Rosoboronexport و حضور شرکت تولیدکننده ماهواره Reshetnev در نمایشگاه بین‌المللی هوانوردی ایران در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد روسیه این‌بار در ساخت ماهواره مخابراتی نیز با ایران همکاری خواهد کرد.

شرکت Reshetnev با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کیش محصولات خود در زمینه ماهواره‌های مخابراتی را به نمایش گذاشت. این محصولات شامل ماهواره مخابراتی Luch-5A، ماهواره مخابراتی Gontes-M و ماهواره مخابراتی سنگین Ekspress-AM5 بود.

ماهواره‌های شرکت Reshetnev از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانند با بکارگیری توسط ایران، نیاز برنامه فضایی کشور را به‌منظور دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی در مدارهای LEO و GEO مرتفع کنند. این شرکت بیان می‌کند درصورت تمایل مشتری به خرید ماهواره، به سرعت می‌تواند ماهواره خریداری شده را برای پرتاب آماده کند.

درنهایت می‌توان انتظار داشت تا پس از امضای قرارداد خرید ماهواره توسط ایران، تا پایان سال جاری شاهد پرتاب ماهواره مخابراتی جدید ایران باشیم.

/ منبع

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.