بخش توسعه و طراحی ویژه هواپیماهای لاکهید مارتین از رندر یک سوخت‌رسان پنهان‌کار مفهومی، هم‌مقیاس با هواپیمای ترابری نظامی C-130 که برای سیستم سوخت‌رسانی هوایی نسل بعدی طراحی شده است رونمایی کرد.

با توجه به سرعت پیشرفت صنایع نظامی و نیازهای نبردهای آینده، نیروی هوایی آمریکا تا سال ۲۰۴۰ میلادی به هواپیماهای سوخت‌رسان با قابلیت بقاپذیری بیشتری نیاز دارد؛ به ویژه آنکه درگیری‌های با شدت بالا مانند درگیری‌های احتمالی در اقیانوس آرام با چین بسیار محتمل است. در پاسخ به این نیاز، بخش اسکانک ورکس لاکهید مارتین، رندر جدیدی از یک تانکر سوخت رسان هوایی پنهان‌کار رونمایی کرد. این رندر که توسط مجله Aviation Week در ۱۳ مه ۲۰۲۴ منتشر شد، نشان می‌دهد که یک جنگنده F-35 در حال سوخت‌گیری از یک سوخت‌رسان پنهان‌کار است.

[اسکانک ورکس نام مستعار برای بخش برنامه‌های توسعه‌ای لاکهید مارتین است. این بخش مسئول طراحی هواپیماها، برنامه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای بسیار سری و سکوهای هواگردهای بلندپروازانه است. از جمله هواپیماهایی که توسط این بخش طراحی شده اند میتوان به F-22 Raptor، F-117 Nighthawk، SR-71 Blackbird، U-2، F-35 اشاره کرد.]

ناوگان سوخت‌رسان‎‌های فعلی نیروی هوایی آمریکا از جمله KC-46، KC-135، و KC-10 به‌طور فزاینده‌ای برای سناریوهای جنگی سالهای آینده که شامل محیط های به شدت غیرقابل دسترس و پرخطر است، ناکارآمد هستند. از این رو، این کاستی منجر به توسعه “نسل بعدی سیستمهای سوخت‌گیری هوایی” (NGAS) شده است که بتواند از عملیاتهای هوایی آینده پشتیبانی کند. طرح مفهومی پنهان‌کار مذکور نیز برای مقابله با چالش‌ها در محیط‌های مورد بحث رونمایی شده است.

رندر اسکانک ورکس یک سوخت رسان با بالهای بسیار پهن و بریده شکل بزرگ را نشان می دهد که ویژگی های بال لامبدا شکل (lambda-wing) را تداعی میکند. بدنه باریک رو به جلو و دم های عمودی کوچک به سمت بیرون، طرحی را نشان می دهد که بر به حداقل رساندن سطح مقطع راداری متمرکز شده است. بال های پهن هواپیما به گونه ای طراحی شده اند که حاوی مقدار قابل توجهی سوخت باشد که برای ماموریت سوخت‌رسانی آن ضروری است. همچنین ویژگی‌های دیگر مانند حالت دماغه هواپیما و بوم سوخت‌گیری هوایی که در مرکز نصب شده است ویژگی‌های پنهان‌کار این سوخت‌رسان را افزایش می‌دهد.

این طرح هرچند که با چالشهای بسیاری مانند تامین بودجه سنگین و مراحل تولید پیچیده مواجه است، اما نشان‌دهنده استراتژی در حال تکامل سوخت‌گیری نیروی هوایی آمریکا است که از تانکرهای سنتی به سمت گزینه‌های با بقاپذیری بیشتر در حال حرکت است.

منبع: New Stealth Tanker Concept Unveiled by Lockheed Martin

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.