سرنگونی پهپاد اماراتی در استان شبوه

جمعه 4 خرداد 1403 - 21:43
https://iswnews.com/?p=118644

در ۱۰ اردیبهشت رسانه‌های محلی در استان شبوه از سقوط یک پهپاد ناشناس در ارتفاعات شرقی منطقه الروضه در این استان خبر دادند. بررسی‌های تحولات جهان اسلام نشان می‌دهد که این پهپاد از نوع وینگ لونگ ۱ و متعلق به امارات متحده عربی است.

در ساعات اولیه این حادثه، منابع مخالف انصارالله یمن، این پهپاد را متعلق به انصارالله اعلام کردند و یا برخی دیگر انصارالله را عامل اصلی سرنگونی این حمله عنوان کردند. با این وجود، انصارالله یمن هیچگاه مسئولیت ساقط کردن این پهپاد را بر عهده نگرفت.

از سوی دیگر برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که این پهپاد توسط نیروهای القاعده در استان شبوه سرنگون شده است. این ادعا با توجه به موقعیت مکانی سرنگونی پهپاد و مناطق تحت کنترل و نفوذ القاعده در استان شبوه همخوانی دارد. همچنین با توجه به بقایای بجا مانده از پهپاد مذکور که تقریبا بصورت کامل منهدم شده و سوخته است، این گمانه زنی که پهپاد توسط یک عامل خارجی مانند القاعده منهدم شده است را تقویت میکند.

بررسی لاشه این پهپاد توسط تحولات جهان اسلام نشان میدهد که این پهپاد به احتمال بسیار زیاد یک پهپاد چینی وینگ لونگ ۱ و متعلق به امارات متحده عربی است.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: پهپاد وینگ لونگ ۱

گفته میشود در حادثه اخیر، پهپاد مذکور از سمت جنوب وارد منطقه الروضه در استان شبوه شد و در یک منطقه خالی از سکنه سقوط کرد. این موضوع بیانگر آن است که پهپاد از منطقه بلحاف و مدیریت ساحلی رضوم برخاسته است. منطقه بلحاف سالهاست که در کنترل نیروهای اماراتی است و همچنین اشغالگران فرانسوی در این منطقه حضور دارند. منابع محلی از منطقه بلحاف و شبوه عنوان کرده‌اند آسمان این منطقه مدت‌هاست که به‌صورت روزانه شاهد پروازهای شناسایی پهپادی است.

لازم به ذکر است از آغاز جنگ یمن تاکنون، چهار پهپاد اماراتی از خانواده پهپادی وینگ لونگ ساقط شده است. پهپادی که در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مدیرت الروضه استان شبوه سرنگون شد، پنجمین پهپاد وینگ لونگ اماراتی است که در یمن سرنگون و منهدم شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.