پایان قریب‌الوقوع عملیات ارتش ترکیه در عراق و سوریه

یکشنبه 24 تیر 1403 - 18:42
https://iswnews.com/?p=119811

رئیس جمهور ترکیه از قریب الوقوع بودن پایان عملیات نیروهای مسلح این کشور علیه حزب کارگران کردستان در عراق و سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جمع گروهی از فارغ التحصیلان یک مرکز نظامی در استانبول اظهار داشت: در آینده بسیار نزدیک، پایان عملیات در شمال عراق را اعلام خواهیم کرد. ضربات بسیار دردناکی به سازمان تروریستی (در اشاره به حزب کارگران کردستان) وارد کرده‌ایم. در طول مرزهای جنوبی خود با سوریه نیز، کمربند امنیتی را تکمیل خواهیم کرد.

وی گفت: مصمم هستیم هر ساختاری را که می‌تواند تهدیدی برای کشور ما در طول مرزها با عراق و سوریه باشد، از بین ببریم. سازمان تروریستی (حزب کارگران کردستان) قادر به تحرک در داخل مرزهایمان نیست و در عراق و سوریه هم در محاصره کامل قرار دارد.

گفتنی است پیش از اردوغان، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه نیز اعلام کرده بود عملیات قفل پنجه که در شمال عراق علیه عناصر حزب کارگران کردستان ادامه دارد، در ماه نوامبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد. وی ضمن اشاره به عملیات نظامی ترکیه علیه عناصر پ‌ک‌ک در عراق و سوریه تاکید کرد در همه دیدارهایش با وزرای کشورهای ناتو تاکید کرد که ترکیه اجازه نخواهد داد، کشوری تروریستی در شمال سوریه یا عراق ایجاد شود.

شایان ذکر است عملیات “قفل پنجه” از بامداد ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ و با دستور حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه علیه شبه نظامیان پ‌ک‌ک در شمال عراق آغاز شد. پیش از این عملیات نیز در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز نیروهای مسلح ترکیه عملیاتی تحت عنوان “پنجه رعد و پنجه صاعقه” علیه عناصر پ‌ک‌ک در شمال عراق آغاز کردند. تاریخچه ورود ارتش ترکیه به شمال عراق به سال ۱۹۸۲ میلادی و توافق بین این دو کشور برمی‌گردد. طبق این توافق به ترکیه اجازه داده شده است تا عمق ۲۰ کیلومتری وارد شمال عراق شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.