شرط رئیس جمهور سوریه برای بهبود روابط با ترکیه

پنجشنبه 28 تیر 1403 - 18:52
https://iswnews.com/?p=119896

رئیس جمهور سوریه اعلام کرد تنها در صورتی با همتای ترکیه‌ای خود دیدار خواهد کرد که دو کشور بتوانند بر موضوعات اصلی از جمله حمایت آنکارا از گروه‌های تروریستی و خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه توافق کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پس از شرکت در انتخابات پارلمان این کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انجام دیدار میان او و اردوغان گفت: من به عنوان یک مسئول در کشور اگر بدانم که چنین دیداری یا در آغوش گرفتن همدیگر به نفع کشور خواهد بود این کار را انجام خواهم داد اما مشکل در انجام دیدار نیست، بلکه کلید مشکل در موضوع و محتوای دیدار نهفته است.

بشار اسد تاکید کرد: ابتکارعمل انجام دیدار مهم است؛ سوال این است که هدف از این دیدار چیست؟ ما چیزی درباره اهداف نشست نشنیده‌ایم، آیا هدف حل مشکل، بهبودی روابط و بازگرداندن آن به روال طبیعی است؟ سوال ما این است که چرا روابط ما از حدود ۱۳ سال پیش از مسیر عادی خارج شد؟ ما از هیچ مقام ترکیه‌ای نشنیده‌ایم که به شکل کاملا صریح در این باره صحبت کند.

رئیس جمهور سوریه بیان داشت: سوریه تاکید کرده است که دیدار در هر سطحی نه تنها میان روسای جمهور بلکه به طور کلی ضروری است و دیدارهایی در سطوح امنیتی با میانجیگران وجود دارد و همه چیز در این زمینه علنی است و اگر برنامه ای برای دیدار وجود داشته باشد آن را اعلام خواهیم کرد. ما همواره مثبت به این موضوع نگاه می کنیم اما سوال ما این است که مرجعیت چنین دیداری چیست؟ آیا این مرجعیت همان از بین بردن علل مشکل (بین ما و ترکیه) یعنی حمایت (ترکیه) از تروریسم و عقب نشینی (این کشور) از خاک سوریه است؟ این مشکل اصلی است و مشکل دیگری وجود ندارد و ما به دنبال نتیجه هستیم.

پیش از این سخنان، فواد حسین، وزیر خارجه عراق از وجود ابتکار عملی برای برگزاری دیداری میان رؤسای جمهور سوریه و ترکیه در بغداد خبر داده بود.

شایان ذکر است ترکیه در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از آغاز جنگ در سوریه، از گروه‌های تروریستی مخالف بشار اسد حمایت کرده و روابط خود را با سوریه قطع کرد. دخالت آنکارا در سوریه طی هشت سال گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافت و نیروهای نظامی این کشور، مناطق وسیعی از شمال و شرق سوریه را به تصرف خود درآوردند.

سخنان بشار اسد نشان می‌دهد که هنوز موانع بزرگی بر سر راه احیای روابط سوریه و ترکیه وجود دارد اما عادی‌سازی روابط و توافق طرفین دور از انتظار نیست. علاقه ترکیه برای هماهنگی با دمشق در مورد مسائلی مانند نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در شمال و شرق سوریه و همچنین بازگرداندن میلیون‌ها پناهجوی سوری احتمالاً این کشور را مجبور به دادن برخی امتیازات برای عادی‌سازی روابط خواهد کرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.