نیروهای حزب کارگران کردستان با استفاده از پهپاد، مواضع ارتش ترکیه در مناطق شمالی عراق را مورد هدف قرار دادند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) طی هفته‌های گذشته، چند حمله پهپادی علیه مواضع ارتش ترکیه در مناطق شمالی عراق ترتیب دادند.

بررسی ویدیوهای منتشر نشان می‌دهد که نیروهای پ‌ک‌ک در این حملات از پهپادهای تجاری Mugin-3 ساخت شرکت چینی Mugin استفاده می‌کنند که طول آن ۲۴۸۸ میلی‌متر، طول بال‌ها ۳۶۰۰ میلی‌متر و وزن برخاست آن نیز حدود ۲۸ کیلوگرم است. ‌حداقل سرعت این پهپاد ۴۵ کیلومتر بر ساعت با مداومت پروازی حداکثر ۳ ساعت است و توان حمل محموله‌ای بین ۵ تا ۸ کیلوگرم را دارد. قیمت این پرنده در برخی از سایت‌های بین‌المللی، حدود ۳۶۰۰ دلار ثبت شده است و در کنار باند پرواز کوتاه (بین ۵۰ تا ۷۰ متر)، گزینه‌ای مناسب برای گروه‌های مسلح منطقه‌ای به شمار می‌رود.

ویدیو منتشر شده توسط PKK از حمله به نیروهای ترکیه

نیروهای پ‌ک‌ک برای هدایت پهپاد نیز از سیستم‌های خلبان خودکار ArduPilot و نرم‌افزارهای این حوزه به‌کارگیری کرده‌اند تا بتوانند به راحتی با ایجاد خط پروازی با ترسیم مسیر و یا ایجاد waypoint به سمت هدف، کم‌ترین دخالت انسانی را در عملیات داشته باشند.

لازم به ذکر است قیمت پایین این دست از پهپادها در کنار تسلیح و حمایت غربی‌ها از گروه‌های تروریستی در اطراف مرزهای ایران، می‌تواند زنگ خطری جدی برای نیروهای مسلح ایران محسوب شود زیرا گروه‌های تروریستی با استفاده از پهپادهای تجاری انتحاری می‌توانند دردسرهای جدید و مشکلات متعددی را علیه پاسگاه‌ها و پایگاه‌های مرزی و حتی مواضع نظامی و مناطق پرتراکم جمعیتی در داخل کشور ایجاد نمایند. جلوگیری از این حوادث، هوشیاری و اقدامات پیشگیرانه نیروهای مسلح ایران را می‌طلبد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.