ارتش یمن و کمیته های مردمی حملات و تنش آفرینی های چند روز اخیر مسلحین گروه های تابع امارات را در جبهات استان لحج، ابین و شبوه دفع و خنثی کردند.

عملیات زمینی و تنش زایی در جبهات داخلی یمن، یکی از راهکارهای آمریکا برای کاهش توان و تمرکز انصارالله بر دریای سرخ و خلیج عدن است و در روزهای نخستین عملیات دریایی ارتش یمن علیه کشتیرانی اسرائیلی و شرکت های وابسته به آنها نیز مطرح شد اما مورد توجه زیادی قرار نگرفت. حالا اقدامات تنش زای مسلحین تحت فرمان دولت مستعفی به ویژه شورای انتقالی جنوب باعث شده تا در طول یک هفته اخیر تنش‌هایی در جبهات شبوه، ابین و لحج رخ دهد و احتمال فعال شدن گزینه فشار داخلی علیه انصارالله را دوباره مطرح کند.

همان طور که رهبر جنبش انصارالله در آخرین سخنرانی خود اشاره کرد، نیروهای مسلح یمن برای مواجهه زمینی آمادگی لازم و کافی را برخوردار هستند و موفق شده‌اند تنش های اخیر را با موفقیت خنثی و حتی پیشروی‌هایی در میدان حاصل کنند.

محور درگیری ارتش یمن و جنوبی ها در جبهه شبوه، لحج و ابین / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

جبهه لحج:
در ۱۶ شهریور ماه، مسلحین شورای انتقالی جنوب (تابع امارات) اقدام به حمله به مواضع انصارالله در محور مدیریت المسیمیر در استان لحج کردند اما این حمله با هوشمندی نیروهای انصارالله و قبایل همپیمان دفع شد و ضد حمله آنها موجب عقب نشینی مسلحین جنوبی از دو منطقه البراده و رواحح در حومه‌ی منطقه عهامه شد.

تلاش مسلحین جنوبی و نیروهای العمالقه برای بازپس‌گیری این نقاط در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریور ماه تا این لحظه تاثیری نداشته و می‌توان گفت که انصارالله تنش زایی جنوبی‌ها را خنثی کرده است. عادل المدوری از خبرنگاران وابسته به شورای انتقالی جنوب نیز پیشروی انصارالله در این محور را تایید کرده است. طی این درگیری تعدادی از مسلحین جنوبی کشته و زخمی شدند و چهار نفر به اسارت نیروهای انصارالله درآمدند.

جبهه لحج، ابین و البیضا:
در ۱۷ شهریور ماه، مسلحین شورای انتقالی جنوب به فرماندهی «محمد علی بسباح البیحانی» به مواضع انصارالله در جبهه الحد حمله کردند. این حمله با مقاومت نیروهای انصارالله مواجه شده و البیحانی، فرمانده مسلحین جنوبی در این درگیری کشته و سه نفر دیگر از مسلحین جنوبی زخمی شده اند. با کشته شدن البیحانی مسلحین جنوبی عقب نشینی کرده و درگیری در این محور بدون تغییری در خطوط طرفین به پایان رسیده است.

جبهه شبوه:
‌در جبهه بیحان نیز طی ۴۸ ساعت گذشته تبادل آتش توپخانه‌ای و گلوله باران بین نیروهای انصارالله و نیروهای العمالقه و دفاع شبوه (تابع امارات) گزارش شده است اما موجب تغییری در خطوط درگیری نشده و جزئیات دقیقی نیز از میزان تلفات و خسارات احتمالی در این محور منتشر نشده است.

جبهه مارب و حضرموت:
در این محور نیروهای درع الوطن (تابع عربستان سعودی) بالاخره به طور رسمی کنترل گذرگاه مرزی الودیعه و جاده آن تا منطقه العبر را به عهده گرفتند و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی شاهد انتقال تنش بین آنها با حزب اصلاح در شهر مارب و میادین نفتی استان حضرموت باشیم.

بیشتر بخوانید: اقدامات جدید عربستان برای سیطره مطلق بر حضرموت

آخرین وضعیت جبهه مارب و حضرموت پس از کنترل گذرگاه الودیعه توسط نیروهای درع الوطن / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

در مجموع از جناح های تابع دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان سعودی و امارات قرار دارند، تنها شورای انتقالی جنوب و نیروهای العمالقه به تنش زایی با ارتش یمن روی آورده‌اند؛ علت این امر نیز وابستگی آنها به امارات و مستشاران آمریکایی است. در این میان تا این لحظه تحرکاتی از سوی مسلحین حزب اصلاح در جبهه مارب و الجوف و نیروهای تابع طارق صالح در جبهه الحدیده و تعز دیده نشده است. البته حزب اصلاح در محور حضرموت و شمال مارب در تنش با نیروهای درع الوطن‌ قرار دارد و طارق صالح نیز در جلسه و ارتباط مستمر با آمریکا و دیگر مستشاران ائتلاف سعودی است تا بتواند نقش خود در تحولات مناطق اشغالی یمن را برجسته تر کند. علیرغم این موارد، احتمال ورود طارق به درگیری با انصارالله و تنش زایی در محور ساحل غربی یمن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت جبهات یمن؛ شناخت کلی طرف‌های درگیر در جنگ یمن + نقشه میدانی

آخرین وضعیت جبهات یمن در شهریور ۱۴۰۳ / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.