تحولات یمن، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه 26 شهریور 1403 - 17:33
https://iswnews.com/?p=121457

مردم یمن به مناسبت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در شهر صنعا و دیگر شهرهای یمن به تجمع و تظاهرات پرداختند.

۱- عدن:
– در ۱۰ شهریور ماه، بر اثر انفجار در پمپ بنزین مدیریت المنصوره شهر عدن، دهها نفر از ساکنان این منطقه کشته و زخمی شدند. ️طبق گزارش برخی رسانه‌ها، در این حادثه ۴۰ نفر کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند. این انفجار همچنین موجب خسارات شدید ۱۶ فروشگاه تجاری و ۳۵ منزل مسکونی شده است. علت دقیق وقوع این حادثه مشخص نیست و برخی منابع محلی نشت گاز را علت وقوع انفجار عنوان کرده‌اند.
– گروه‌های طرفدار امارات در عدن در گزارشی تأیید کردند که یک نیروگاه خورشیدی (ساخت امارات)، به طور عمدی هدف حمله قرار گرفته و طی آن حدود ۲۰۰ پنل خورشیدی آسیب دیده است. انتشار این گزارش با آغاز مذاکرات بین نخست‌وزیر دولت مستعفی و وزیر دارایی قطر برای واگذاری بخش برق عدن به قطر در ازای حمایت مالی همزمان شده است. هنوز مشخص نیست که این گزارش تلاشی برای باج‌گیری از دولت مسعتفی است یا توقف فعالیت نیروگاه، اما نشان دهنده تنش شدید بر سر درآمد ۲۵ میلیون دلاری نیروگاه است.

انفجار در پمپ بنزین مدیریت المنصوره شهر عدن

۲- لحج:
در ۱۲ شهریور ماه، در نتیجه حمله نیروهای درع الوطن (تابع عربستان سعودی) به رهبری اسامه الردفانی به روستاهای قبیله الحواشب در منطقه ردفان، ۸ نفر از مسلحین دو طرف کشته و زخمی شدند. این درگیری پس از آن رخ داد که قبیله الحواشب از ایجاد اردوگاه نیروهای درع الوطن در منطقه جب الزیتونه در نزدیکی منطقه القریشه جلوگیری کردند. مالکیت این منطقه متعلق به قوم الحواشب است. میزان تلفات این تنش نشان می‌دهد که این منطقه نیز در آینده نزدیک صحنه درگیری بین قبایل طرفدار امارات و نیروهای تابع عربستان سعودی خواهد شد.

۳- شبوه:
در ۱۲ شهریور ماه، نیروهای العمالقه (تحت حمایت امارات)، شیخ عبدالقادر عاتق جبر، یکی از برجسته ترین رهبران مذهبی استان شبوه و شیوخ برجسته مدیریت بیحان را دستگیر و پس از ساعاتی آزاد کردند. منابع محلی اشاره کردند که عناصر مسلح شیخ جبر را بدون اجازه ارتباط با اعضای خانواده اش به مقصد نامعلومی بردند. علت دستگیری شیخ جبر هنوز مشخص نیست، اما این حادثه در چارچوب سیاستی است که گروه‌های تابع امارات برای حذف شخصیت‌های مذهبی و مخالفین برجسته خود از صحنه استان شبوه در پیش گرفته‌اند.

۴- تعز:
در ۲۱ شهریور ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی دو حمله هوایی به منطقه الکمب در مدیریت مقبنه انجام دادند.

۵- الحدیده:
در ۱۹ شهریور ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی یک حمله هوایی به منطقه الجبانه واقع در شمال بندر الحدیده انجام دادند.

۶- اب:
در ۱۸ شهریور ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی شب گذشته با سه حمله هوایی، منطقه میتم را بمباران کردند.

۷- در ۱۴ شهریور ماه، در ادامه تحرکات گسترده ناوگان نظامی ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا، ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن روز گذشته وارد خلیج عدن شد. علاوه بر این ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، ناو هواپیمابر (USS Wasp) در ازمیر، ترکیه مستقر شده و ناو هواپیمابر (USS Theodore Roosevelt) در خلیج عمان استقرار یافته است.

۸- در ۱۳ شهریور ماه، ستاد فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) اخیرا در بیانیه‌ای مدعی شد که ارتش یمن به دو نفتکش بلو لاگون و امجد در دریای سرخ حمله کرد که نفتکش امجد، متعلق به عربستان سعودی بوده است. شرکت کشتیرانی عربستان سعودی در بیانیه‌ای در این باره نوشت، ما تایید می کنیم که نفتکش امجد در حال عبور از شمال در دریای سرخ در نزدیکی نفتکش دیگری بود که مورد حمله قرار گرفت اما نفتکش امجد هدف هیچ حمله ای قرار نگرفته و هیچ گونه خسارت یا آسیبی نیز به آن وارد نشده است.

بیشتر بخوانید: حمله ارتش یمن به کشتی بلو لاگون در دریای سرخ

۹- در ۱۷ شهریور ماه، طبق گزارش شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک، در نتیجه عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن علیه کشتیرانی رژیم صهیونیستی و کشتی های وابسته به آنها، نفتکش ها شروع به تغییر مسیر خود در دور قاره آفریقا کردند و این موضوع موجب کاهش ۶۶ درصدی تعداد کشتی هایی که از کانال سوئز عبور می کنند شده است. مرسک در ادامه تاکید کرد که جدول زمانی برای کاهش اختلالات و بازگشت به حالت عادی نامشخص است و این شرکت تا تضمین کامل امنیت ملوانان، کشتی ها و کالاها به کشتیرانی از طریق دریای سرخ باز نمی گردد.

۱۰- در ۲۵ شهریور ماه، مردم یمن به مناسبت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در شهر صنعا و دیگر شهرهای یمن به تجمع و تظاهرات پرداختند. سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انقلاب یمن در سخنرانی این مراسم ضمن قدردانی از مردم یمن، خواستار پایبندی مسلمانان به پیام الهی و توکل به خداوند متعال در مواجهه با دشمن شد. سید الحوثی همچنین به عملیات موشکی امروز علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت، ما به هماهنگی با محور جهاد و مقاومت ادامه می‌دهیم و ان شاء الله آنچه در راه است بزرگتر است.

۱۱- کشتی های یدک کش پس از اعزام به محل استقرار نفتکش یونانی سونیون در دریای سرخ، عملیات یدک کشی و انتقال آن را آغاز کردند. در تصاویری تداوم آتش سوزی سونیون دیده می‌شود!

ناوگان اتحادیه اروپا در بیانیه خود درباره این موضوع اعلام کرد که به حفاظت از منطقه عملیاتی تا پایان یدک کشی نفتکش سونیون کمک می‌کند. این اتفاق مضحک در حالی است که دولت یمن پس از مذاکره با طرف های اروپایی اجازه یدک کشی نفتکش سونیون را صادر کرده است و نیروهای مسلح یمن نیز مانع از انجام انتقال این کشتی آسیب دیده نشده‌اند. ناوگان نظامی اتحادیه اروپا در زمان وقوع حمله به کشتی های اسرائیلی عملکرد موثری در مقابله با موشک ها و پهپادهای یمنی نداشتند و الان هم با ادعاهای پوچ به دنبال کسب آبرو هستند!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.