شوک بزرگ ارتش یمن به رژیم صهیونیستی

دوشنبه 26 شهریور 1403 - 13:06
https://iswnews.com/?p=121474

ارتش یمن در ۲۵ شهریور ماه با شلیک یک فروند موشک (احتمالا حاطم ۲)، قلب فلسطین اشغالی یعنی شهر تل‌آویو را مورد هدف قرار داده و سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در مقابله و رهگیری با موشک یمنی علی‌رغم تلاش‌های فراوان ناکام ماندند.

این حمله شوک بزرگی در سطوح سیاسی و نظامی به رژیم صهیونیستی وارد کرد و این موضوع ناشی از چند عامل اساسی است:

۱- عدم موفقیت تلاش‌های مکرر برای رهگیری موشک: با وجود وضعیت آماده باش ارتش رژیم صهیونیستی و انتظار صهیونیست‌ها برای پاسخ یمنی‌ها و همچنین تلاش‌های متعدد سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل برای رهگیری، موشک به قلب فلسطین اشغالی اصابت کرد. این شکست به مجموعه‌ای از شکست‌ها اضافه می‌شود که با شکست اطلاعاتی در ۷ اکتبر آغاز شد و با شکست در مقابله با پهپادهای انتحاری حزب‌الله که تاسیسات اطلاعاتی در گلیلوت را مورد هدف قرار دادند (طبق ادعای المیادین)، خاتمه یافت.

۲- خسارت مادی هدف اصلی نیست: در این مورد، نتایج و خسارات مادی اهمیت زیادی ندارد و هدف اصلی این حملات نیست بلکه هدف اصلی، به چالش کشیدن سامانه‌های پدافندی و برهم زدن موازنه قدرت می‌باشد. آنچه که روز گذشته رخ داد، بحران اعتماد به نهادهای نظامی و سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل در مقابله با تهدیدات شدید‌تر و جدی‌تر از جمله حملات احتمالی ایران و سایر گروه‌های مقاومت را عمیق تر می‌کند.

۳- زمان بندی حمله اهمیت زیادی داشت: اولا این حمله تقریبا همزمان با اعلام بنیامین نتانیاهو مبنی بر گسترش دامنه عملیات و درگیری‌ها در جنوب لبنان صورت گرفت که نشان می‌دهد پاسخ به هر گونه تشدید تنش در لبنان ممکن است منجر به یک جنگ همه جانبه در چند محور در چارچوب استراتژی “وحده الساحات” شود. ثانیاً حمله موشکی همزمان با خروج ناو هواپیمابر آمریکایی از منطقه بود که نشان می‌دهد زمان‌بندی تصادفی نبوده بلکه با دقت انتخاب شده است.

۴- بحران اعتماد به دولت اسرائیل: دولت فعلی خود را در موقعیتی بسیار شرم‌آور در برابر افکار عمومی می‌بیند. سطح اعتماد صهیونیست‌ها به دستگاه سیاسی و نظامی مدام در حال کاهش است و به همین دلیل تلاش شد روایتی منطبق با تصاویر و اسناد منتشر شده شده ارائه شود اما در رفع استرس‌های مداوم شهرک‌نشینان تاثیری نداشت. فقدان امنیت در داخل فلسطین اشغالی، احساس ناامنی را در میان صهیونیست‌ها در مناطق مختلف، چه در جبهه شمالی یا جنوبی و یا حتی در قلب تل‌آویو و کرانه باختری تقویت می‌کند. فضایی که در حال شکل گیری می‌باشد این است که ادامه این وضعیت فعلی، آینده را برای صهیونیست‌ها تیره و تار و پر از تهدید می‌کند.

۵- به چالش کشیدن بازدارندگی: رویدادهای اخیر سوالات اساسی را در داخل فلسطین اشغالی در خصوص بازدارندگی ایجاد کرده است. حزب الله تهدید کرد و سپس اجرا کرد همانطور که ایران، عراق و یمن طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته و غزه در دفعات متعدد انجام دادند. این حملات، معادله بازدارندگی اعلام شده توسط مقامات اسرائیلی را مجدداً زیر سوال می‌برد. همین موضوع باعث می‌شود که هر بار که تهدید و اقداماتی انجام می‌شود، الزامی برای پاسخگویی وجود داشته باشد.

۶- تحقیر صنایع نظامی اسرائیل: موشک فراصوت ارتش یمن طی ۱۱.۵ دقیقه، مسافت ۲۰۴۰ کیلومتری را طی کرد و به تل‌آویو رسید. این موشک علی‌رغم تلاش‌های فراوان و شلیک‌های متعدد سامانه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله سامانه پدافندی پیکان (آرو)، با موفقیت اصابت کرد. این حادثه ممکن است بر موقعیت رژیم صهیونیستی در بازارهای صادراتی تسلیحات تأثیر بگذارد زیرا خریداران ممکن است پس از این شکست، در مورد خرید سامانه‌های پدافندی تجدید نظر کنند.

حمله موشکی ارتش یمن به قلب فلسطین اشغالی، یک رویداد مهم در جنگ کنونی است و مقامات صهیونیست را با چالش‌های بی‌سابقه‌ای در زمینه اعتماد عمومی و مدیریت بحران در سایه عدم انسجام جبهه داخلی مواجه می‌کند.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.