انفجار پیجرها؛ نقطه عطفی تکان دهنده و غیرمنتظره در نبرد کنونی

چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 13:51
https://iswnews.com/?p=121614

روز گذشته مناطق مختلف لبنان و حتی سوریه، شاهد انفجار پیجرها و شهادت و زخمی شدن بسیاری از مردم لبنان از جمله نیروهای حزب‌الله بود. این حادثه نیازمند سلسله بررسی‌ها و اقدامات تحلیلی برای درک عواقب و پیامدهای استفاده از دستگاه‌های الکترونیک در سایه نبرد سایبری-اطلاعاتی به ویژه در نبرد کنونی و شرایط پیچیده فعلی منطقه‌ای می‌باشد.

در ابتدا باید به تفاوت اساسی نبرد سنتی متکی بر نیروی مستقیم نظامی و جنگ مدرن که با استفاده از ابزارهای اطلاعاتی و نفوذهای الکترونیکی (سایبری) صورت می‌گیرد، توجه شود. در جنگ مدرن که یکی از نیازمندی‌های آن برای هر طرفی، مهارت‌های فنی بالا می‌باشد، امکان دارد هر یک از طرفین جنگ، بدون به جا گذاشتن شواهد از خود، اهدافی را مورد حمله سایبری قرار داده و یا به سیستم‌های طرف مقابل نفوذ کنند.

۱- در حال حاضر و در نبرد کنونی، آمریکا و رژیم صهیونیستی تمایل بیشتری به نبرد سایبری در سایه جنگ اطلاعاتی پیدا کرده‌اند که به آنها توانایی دستیابی به اهداف استراتژیک بدون درگیری مستقیم و نبرد نظامی همه جانبه را می‌دهد. این شرایط، پاسخ حزب الله را دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد کرد.

۲- همزمان با این حوادث، فعالیت‌ها و اقدامات شدید رسانه‌ای رژیم صهیونیستی آغاز و در این مطالب اعلام شد که این انفجارها پس از نفوذ در حزب‌الله صورت گرفته و این حادثه ناشی از یک رخنه امنیتی بوده است. این اقدامات بخشی از یک استراتژی جنگ روانی با هدف تضعیف روحیه اعضای حزب الله و تحت فشار قرار دادن فرماندهان آن است.

۳- این حادثه نشان داد در زمینه جنگ سایبری، هیچ تضمین امنیتی مطلقی وجود ندارد زیرا فناوری‌ها دائما در حال پیشرفت است و هر روز آسیب‌پذیری‌های جدیدی آشکار می‌شود؛ این حوزه پر از شگفتی‌های غیرمنتظره است و حتی رژیم صهیونیستی علی‌رغم برتری تکنولوژیکی خود نیز از این چالش‌ها مصون نیست.

با توجه به مطالب فوق می‌توان گفت که حادثه انفجار پیجرها در لبنان و سوریه نشان‌دهنده تحول کیفی در روش‌های درگیری است و اهمیت اقدامات سایبری-اطلاعاتی را بیش از گذشته برجسته کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پیجرهای منفجر شده از مدل AR-924 شرکت تایوانی گولد آپولو (Gold Apollo) است. این شرکت در سیستم‌های پیجینگ بی‌سیم، از جمله پیجرها و فرستنده های الفبایی، تخصص دارد.

در همین رابطه، هسو چینگ کوانگ، بنیانگذار و رئیس شرکت گولد آپولو گفت: گولد آپولو تایوان پیجرهایی را که در انفجارهای لبنان مورد استفاده قرار گرفتند را تولید نکرده است. وی مدعی شد که پیجرهای مورد استفاده در انفجار توسط شرکتی در اروپا (شرکت BAC Consulting Kft) ساخته شده است که حق استفاده از برند این شرکت تایوانی را دارد.

گفته می‌شود رژیم صهیونیستی قصد داشت در ابتدای عملیات نظامی علیه لبنان، این دستگاه‌ها را منفجر کند اما پس از شک کردن تعدادی از نیروهای حزب‌الله به دستگاه‌های پیجر و شنود مکالمات آنها توسط اسرائیل، مقامات صهیونیست تصمیم به انفجار دستگاه‌ها گرفتند تا این فرصت از دست نرود.

طبق ادعای منابع صهیونیستی، علاوه بر مواد انفجاری، دستگاه‌های پیجر آلوده بوده و قابلیت شنود پیام‌های ارسالی و دریافتی نیروهای حزب‌الله برای نهادهای اطلاعاتی اسرائیل فراهم بوده است. تصمیم‌گیری سریع مقامات صهیونیست برای انفجار پیجرها به دلیل احتمال افشای عملیات باعث شد تا برخی محافل امنیتی اسرائیل آن را از دست دادن منبع عظیم اطلاعاتی عنوان کنند زیرا نهادهای اسرائیلی در چهار ماه گذشته بر بسیاری از پیام‌های حزب‌الله نظارت داشته‌اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.