داعش؛ در جستجوی اهدافی جدید در میان شیعیان

جمعه 30 شهریور 1403 - 12:58
https://iswnews.com/?p=121690

شیعیان یکی از مهمترین اهداف داعش را از زمان شکل‌گیری تا کنون تشکیل داده‌اند. در این چند وقت داعش تلاش کرده تا اهداف خود در میان شیعیان را تنوع ببخشد.

عملیات چند عنصر داعشی در محرم سال جاری در عمان علیه یک حسینیه شیعی آغازگر روند جدیدی در تقابل داعش با شیعیان بود.

شیعیان از زمان صدور بیانیه‌های مفصل «هل اتاک حدیث الرافضه» از سوی ابو مصعب الزرقاوی سر کرده معدوم القاعده فی بلاد الرافدین (القاعده عراق) به یکی از مهمترین اهداف القاعده عراق و بعد دولت اسلامی عراق و بعد داعش تبدیل شدند، و از آن زمان تا کنون همواره گروهی بوده‌اند که توسط دواعش به قربانگاه برده شده‌اند، تا داعش بیش از پیش بر حضور خود تأکید کند و بگوید که هنوز زنده است.

با توجه به تبلیغات وسیعی که علیه شیعیان وجود دارد، داعش تلاش زیادی برای مشروعیت بخشیدن به کشتار شیعیان انجام نمی‌دهد، و بی‌شک این امر برای داعش ساده‌تر از ضربه زدن به گروه‌های مختلف اهل سنت به بهانه‌های مختلف می‌باشد.

به نظر می‌رسد که داعش در محرم سال جاری و با مورد هدف قرار دادن یک حسینیه شیعی در عمان نشان داد که در جستجوی اهداف جدیدی در میان شیعیان می‌باشد.

داعش در پنجشنبه ۸ شهریور ماه برای نخستین بار شیعیان نیجریه را مورد هدف قرار داد، و چهار تن از ایشان را در منطقه یوبی واقع در شمال نیجریه به شهادت رسانید، این در حالی است که منطقه یوبی پس از منطقه برنو دومین منطقه‌ای به حساب می‌آید که بیشترین حملات داعش را به خود اختصاص می‌دهد اما تا عملیات به شهادت رساندن چهار شیعه در پنجشنبه ۸ شهریور ماه، داعش هیچ عملیاتی را در یوبی علیه شیعیان مخابره نکرده بود.

به نظر می‌رسد با فروکش کردن عملیات‌های داعش علیه مسیحیان موزامبیک وکنگو که بیشترین قربانیان داعش را در این چند وقت تشکیل می‌دادند، داعش به دنبال قربانیان سهل دیگری است تا بتواند حداقل تا فعال کردن دوباره قربانگاه‌های شرق کنگو و شرق موزامبیک آمار هفتگی خود را پر و پیمان نگه دارد.

به شهادت رساندن چند شیعه در روز شنبه ۲۴ شهریور ماه در روستای رستم در منطقه مردان واقع در خیبرپختنخواه در شمال غرب پاکستان و به آتش کشیدن خانه ایشان نیز به نظر می‌رسد در راستای همین هدف انجام شده باشد.

درست است که داعش برای نخستین بار نیست که شیعیان پاکستان را مورد هدف قرار می‌دهد، اما آمار مبتنی بر گزارش‌های داعش در این چند سال نشان می‌دهد که داعش برای نخستین بار است که شیعیان را در منطقه مردان مورد حمله قرار می‌دهد.

طبق آمار اخذ شده از گزارش‌های هفته نامه النبا، داعش بیش از ۲۰ عملیات رسمی و گزارش شده را علیه شیعیان در پاکستان تا کنون به انجام رسانده که برخی از آن‌ها عملیات انتحاری و برخی دیگر ترور و تعداد کمی نیز کمین بوده‌اند.

در این بین نه عملیات اعلام شده در کویته و چهار عملیات نیز در کراچی و دو عملیات نیز در راولپندی، دو عملیات در پیشاور و یک عملیات نیز در ارکزای (یکی از مناطق اصلی داعش در سال‌های گذشته) و یک عملیات نیز در اسلام آباد انجام شده‌است. این در حالی است که بیشتر عملیات‌های داعش در پاکستان به طور کلی در منطقه باجور و کمی کمتر در بلوچستان به ویژه مستونگ و تا حدی نیز کویته و کراچی به انجام رسیده است.

داعش در عملیات‌های خود بیشتر نیروهای امنیتی پاکستان و به ویژه کسانی که تحت عنوان جاسوس حکومت تلقی می‌کند و همچنین برخی احزاب اسلام‌گرا مانند جمعیت علمای اسلام و برخی از عناصر طالبان و طالبان پاکستان را مورد هدف قرار داده و می‌دهد. در این بین شیعیان نیز هدفی بوده‌اند که به ویژه در کویته و کراچی مورد هدف قرار گرفته‌اند.

پیوستن هدایت الله بلوچ و همراهی او با لشکر جهنگوی و بیعت با حافظ سعید خان امیر ولایت خراسان داعش پس از به رسمیت شناخته شدن از سوی داعش یکی از مهمترین دلایلی است که عملیات‌های داعش علیه شیعیان در کویته و کراچی بیش از دیگر مناطق بوده‌است.

اما با بالاگرفتن آتش درگیری‌ها در پاراچنار و کرم اجنسی در شمال غرب پاکستان و حمایت تلویحی داعش از کشتار شیعیان در پاراچنار، شاید داعش تلاش می‌کند تا جبهه خود علیه شیعیان را در شمال غرب پاکستان نیز گسترش دهد. هرچند داعش در این چند وقت صرف نظر از تقابلش با شیعیان کمی مناطق عملیاتی خود در شمال غرب پاکستان را تنوع بخشیده و از تمرکز در باجور خارج شده‌است.

برخی از مهمترین عملیات‌های داعش علیه شیعیان پاکستان به شرح ذیل می‌باشند:

صفر ۱۴۳۸ : عملیات انتحاری در مزار شاه نورانی در شمال کراچی علیه شیعیان

جمادی الاول ۱۴۳۸ : ترور یک روحانی شیعه در کراچی

شعبان ۱۴۳۸ : حمله به اتوبوس حامل شیعیان در گوادر خیبرپختنخواه

رمضان ۱۴۳۸: ترور دو شیعه در کویته

محرم ۱۴۳۹: عملیات انتحاری در فتح پور شریف در چهل مکسی در بلوچستان پاکستان

صفر ۱۴۳۹: ترور یک شیعه در کویته

۱۱ ربیع الاول ۱۴۳۹: ترور چند تن از شیعیان در اسلام آباد

۴ ربیع الثانی ۱۴۳۹: ترور چند شیعه در کویته

۱۸ ربیع الثانی ۱۴۳۹: ترور چند شیعه در کویته

۱۱ جمادی الثانی ۱۴۳۹: آتش زدن یک اتوبوس حامل شیعیان و کشتن راننده آن در کویته

شعبان ۱۴۳۹: کمین علیه شیعیان در کویته

شعبان ۱۴۳۹: ترور دو تن از شیعیان در کویته

۵ ربیع الاول ۱۴۴۰ : ترور سید وقار حسین از رهبران شیعه در کراچی

۱۶ ربیع الاول ۱۴۴۰ : عملیات انتحاری علیه شیعیان در اورکزای خیبرپختنخواه

۸ شعبان ۱۴۴۰ : عملیات انتحاری علیه شیعیان ىر کویته

۱۷ شوال ۱۴۴۰ : ترور یکی از رهبران شیعه در کراچی

۵ ذوالحجه ۱۴۴۰ : انفجار بمب در تجمع شیعیان در کویته

۲۳ محرم ۱۴۴۲ : ترور یک شیعه در فقیرآباد پیشاور

۱۸ جمادی الاول ۱۴۴۲: اسیر کردن ۱۱ شیعه هزاره و به شهادت رساندن آن‌ها در بولان واقع در نزدیکی کویته

۱۷ ربیع الثانی ۱۴۴۳ :ترور یک شیعه در راولپندی

۱ شعبان ۱۴۴۳ :حمله انتحاری شدید علیه مسجد شیعیان در پیشاور

۲۰ ذوالقعده ۱۴۴۳ : ترور یک شیعه در راولپندی

۱۵ ربیع الاول ۱۴۴۶: به شهادت رساندن پنج شیعه در منطقه مردان

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.